Introduksjon til HDR

1

HDR er en teknikk innenfor digital foto som går ut på å «jukse» til større dynamikk i bildet enn hva som er mulig med kun én eksponering. Det høres kanskje gresk ut for de fleste nybegynnere, men enkelt sagt er HDR en teknikk man kan bruke for å få frem detaljer i alle områder av bildet, både mørke og lyse. Med HDR kan du glemme alt som heter utbrent himmel eller for mørke trær i landskapsbildet ditt. Det er slutt på å måtte velge mellom skyene eller fjellet. Med HDR kan du si: Ja takk, begge deler!

Hva trenger man?

For å skape et HDR (High Dynamic Range, eller Høy Dynamisk Omfang) bilde, trenger du et digitalt kamera – helst speilrefleks – hvor du har muligheten til å manuelt stille inn eksponeringen, et stødig stativ, og et etterbehandlingsprogram med HDR-muligheter (Photoshop eller Photomatix er de mest populære.)

Hva gjør man så?

Selve prosessen ved å skape et HDR-bilde, går ut på å ta flere forskjellig eksponerte bilder av det samme motivet. Man setter kameraet på stativet, bestemmer seg for et fint utsnitt, velger en fast blender, og så tar man flere bilder med forskjellig lukkertider. Desto flere bilder man tar, desto mer informasjon får man fanget inn, og dermed har datamaskinen mer å jobbe med i ettertid. 5 eller flere er anbefalt:

  • f/11 – 1/25
  • f/11 – 1/60
  • f/11 – 1/100
  • f/11 – 1/250
  • f/11 – 1/500
  • f/11 – 1/800

Man bør se på bildene man tar, og fortsette å eksponere enten mørkere eller lysere helt til man ser at man har fått detaljer i alle deler av bildet. Hvis man skal lage HDR-bilde av for eksempel en solnedgang, og peker kamera direkte mot solen, er det ofte man må helt ned i 1/2000 eller mer for å kunne få nok detaljer i områdene rundt solen. Dette er en mye bedre metode enn å kun bruke automatisk bracketing. For det første vil du med bracketing kun få 3 bilder, som kan være for lite i mange tilfeller. Det gjør at du får mindre kontroll over resultatet.

Men husk! Kun gjør endringer på lukkertiden. Blenderåpningen bør være den samme hele tiden, ellers vil det påvirke dybdeskarpheten. Siden du har kameraet på stativ, er det ingen grunn til å ikke bruke laveste mulige ISO-verdi, noe man alltid bør gjøre.

2

JPG eller RAW?

Siden man tar en god del bilder, vil RAW være et plasstrengende format, og ikke gi noen umiddelbare fordeler. Når bildene skal settes sammen til et HDR-bilde, vil de uansett bli konvertert til JPG først, og med 5+ bilder trenger man ikke den ekstra informasjonen som finnes i RAW, og derfor er JPG i full kvalitet et like bra alternativ i denne situasjonen. Om man skal pirke, er det jo bestandig mer dynamisk spenn i en RAW-fil, så hvis man vil ha absolutt best resultat, bør man velge RAW som alltid.

Etterbehandlingen

Etter man har tatt 5 eller flere ulikt eksponerte bilder av det samme motivet, i enten JPG eller RAW, er man klar for å sette de sammen til et HDR. Det finnes nesten ingenting Adobe Photoshop ikke kan gjøre bedre enn konkurrentene, men HDR er faktisk et av tilfellene hvor det finnes bedre alternativer. Photomatix er nok det beste og mest brukte programmet til formålet, mens Hydra er nyere med litt friskere grensesnitt. Vi går gjennom med Adobe Photoshop:

Velg file -> Automate -> Merge to HDR

Da dukker det opp en boks som ber deg deg finne de eksponerte bilder. Nederst er det en checkbox som heter «Attempt to align source images», som bør være avkrysset, om du ikke er 100% sikker på at stativet ditt ikke beveget seg en millimeter. Bare velg de bildene du skal bruke og trykk «OK».
Nå vil Photoshop begynne å arbeide med eventuelt RAW-konvertering og behandling av bildene, noe som tar en god del tid om du ikke sitter på en relativ rask maskin. Etter noen minutter vil det ferdige HDR-bildet dukke opp på skjermen. Dette er bare en preview-boks hvor du i praksis ikke kan gjøre stort, bare trykk «OK». Det bilde som kommer opp nå er et 32 bit-bilde med mer informasjon enn det skjermen din kan vise, så du er nødt til å nedgradere det til et 16 eller 8 bit-bilde. Det er denne prosessen som er selve HDR-konverteringen.

Velg Image -> Mode -> 8 bits/channel

Du kan velge 16 bit og lagre i TIFF-formatet, men det enkleste er å velge 8 bit slik at du kan bruke vanlig JPG.

8

Under «Method» er det flere metoder man kan prøve ut. Nå er det bare å prøve seg frem, og husk at bildet kan forbedres enda mer med andre Photoshop-verktøy som Curves og Levels: Etterbehandling av foto i Adobe Photoshop CS3.

Photomatix gjør akkurat det samme, men her har du mange flere muligheter i HDR-konverteringen. Velg process -> Generate HDR. Photomatix gjør som Photoshop og bruker en god del tid på dette, men etter hvert kommer et ubehandlet HDR-bilde opp. Videre bruker du «Tone Mapping» for prosessere bildet.

9

Her er det rett og slett å bare leke seg med alt av sliders innen både «Details enhancer» og «Tone compressor». I Photomatix er det mulig å få tonnevis av forskjellige resultater, og det er kun personlig smak som gjelder her.

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

admin

Dette var helt nytt for meg. Må testes med mitt nye Nikon D40 :)

martin

Solid guide. Nå kommer jeg kanskje til å få litt mer grep på dette :)
Har du tips til sider som forklarer bracketing for ulike kamera?

Jeg har Nikon D70.

mapale

Takk for fin guide. Veldig nyttig! Gleder meg til å teste dette ut. TAKK!

Elling85

For ordens skyld, dette er ikke begrenset til digitalt foto, det er bare dyrere/mer tidkrevende hvis du skyter på film :)

Åsmund

Bracketing på D70 er enkelt. Hold inne BKT-knappen og vri lukkerhjulet ett hakk i hvilken som helst retning, vri så blenderhjulet for å velge EV-avstand mellom bildene. Slipp så BKT.knappen. Se i toppdisplayet når du gjør dette så skjønner du.

Du må da ta tre bilder/ eller to per motiv.

Jeg har aldri likt HDR egentlig.

Du kan gjøre alt manuellt ved å bruke M modus også, da kan du velge større spenn. Bruk lysmåler og stativ.

Speik

Åsmund, hvorfor har du aldri likt HDR? Foretrekker du mindre detaljer, utbrent himmel eller undereksponerte områder?

Mitt hovedområde er landskap og natur-foto, hvor jeg bruker HDR til omtrent 90% av bildene jeg tar på stativ. Jeg bruker dog Phtotoshop med Local Adaption til HDR-konverteringen, fordi jeg ønsker en naturlig gjengivelse uten alle de photomatix tone mapping-effektene som man ofte ser overalt.

martin

@Åsmund:
Jeg er klar over det grunnleggende, men når jeg holder inne BKT-knappen og setter på Bracketing, kan jeg velge så mange settings at jeg ikke helt henger med på alle tallverdiene. Derfor var det jeg lurte på om det finnes noen grundig guide for kamera og settings i forbindelse med HDR :)

Speik

Martin, som jeg forklarer i guiden er bracketing en dårlig metode å bruke. Du bør heller stille kameraet ditt på M-modusen, og fikle med lukkertiden. Bruk høyt blendertall for å få mye dybdeskarphet :)

3 eksponeringer holder sjelden mål.

Angel_LCD

Eller man kan kontrollere heile bildet ved å bruke et ND grad filter å sitte igjen med et bedre resultat rett fra kamera.

eflaten

Bra artikkel !

Syns HDR i Photoshop er trøblete. xfuse er enklere, men forutsetter at bildene overlapper 100% perfekt. Et mer hjemmesnekra alternativ. Jeg må lese mer om det tekniske.

Syns manuelt er best å bruke under fotograferingen. Det viktige er at ikke bildet endrer seg og derfor er lukkervariasjoner best.

HDR er bra. Vi får tilbake eksponeringsspillerom jeg føler jeg mistet da digitalt kom og negativ film forsvant.

Man må ikke bli fristet til å ta'n helt ut. Det ser fort unaturlig ut. En fulllt opplyst kjeller og dybblå himmel ser rart.

krøllkrøllesen

Dessuten går det an å jukse seg til HDR ved én enkelt RAW-eksponering.

HDR er i utgangspunktet genialt, men det er så mange som overdriver grasalt!

Det aller verste jeg vet er overdrevne HDR-bilder - så er litt enig med Åsmund.

Det er nesten så HDR gjør mer skade enn nytte alt i alt, om man tar med alle de smakløse variantene.

Lyot

Hva er galt med bracketing? Tre bilder er i de aller fleste tilfeller nok til å få et bra resultat, og det er ikke på alle kameraer man er begrenset til 3 bilder. Nikon D3 og D300 kan i allefall ta opptil 9 bilder i bracketing-modus, og man kan justere eksponeringsdifferansen mellom de. Denne metoden er mye raskere enn å endre lukkertiden manuelt for hvert bilde. Man minimerer også sjansen for at kameraet flytter på seg mellom hvert bilde, da man ikke trenger å berøre kameraet når serien tas. Man må bare huske å sette kameraet i blenderprioritetsmodus først, slik at det kun er lukkertiden som endres mellom bildene.

Sigbjorn

Er det sånn at dette går ikke i adobe photoshop CS? På automate finner jeg bare "photomerge" og det er ikke det samme ser det ut som...

Staale

Hvis jeg husker riktig var dette en ny funksjon i Photoshop CS2.

Vil forresten anbefale en annen guide, helt super hvis du har tid til å sette deg inn i HDR og color mapping.

KDN

Jeg jobber for tiden med en bilde serier her på Universitetet i Brisbane der jeg tar for meg panorama bilder og bruk av HDR teknikk. Jeg tar 4-5-6 bilder horisontalt med 3+ exponeringer avhengig av hva som skal fotograferes.

Siden bildene ikke er helt like etter sammensmelting med photomerge i photoshop så blir det til at jeg setter sammen de forskjellige exponeringene manuelt.

Speik

Photomerge er ikke HDR nei, men det gjør egentlig 99% samme nytten. Du skjønner, Photomerge opererer hele tiden i 8 bit modus, mens Merge to HDR lager et 32 bit bilde man må nedgradere til 8 bit etterpå, så dermed er det fullt mulig å bruke Photomerge :)

Bruk av GND filter er også en mulighet ja, og kanskje veldig aktuelt for oss som er interessert i natur og landskap.

KDN: Jeg har også laget HDR-panorama. Mitt største bilde ble satt sammen av 25 eksponeringer, hvor jeg flyttet kameraet 5 ganger, med 5 eksponeringer på hver plass. Veldig stilig greie. Det krever dog vanskelig etterbehandling. Man må først lage hvert enkelt HDR, for så å panorama-stitche.

KDN

Takk for tipset, har til nå gjort mye manuelt arbeid for å sette de sammen. Mulig jeg skal ut å ta fler imorgen. Skal teste den fremgangsmåten isteden da.

csharp

Lurer på hvordan man får 4-6 bilder til å bli HELT like, med tanke på at vinden kan få trærne til å flytte på seg, skyene kan flytte seg, fugler osv. osv....

Noen triks her, eller er det bare å satse på flaks?

Speik

Photomatix har muligheten for å "try to reduce ghosting effects," noe som kan hjelpe litt, men i all hovedsak bør man bruke HDR på et motiv uten bevegelse i seg.

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS