Manuelle innstillinger: Hva er ISO, brennvidde, lukkerhastighet osv?

Denne guiden handler om de forskjellige manuelle innstillingene som finnes på et hvilket som helst digitalt speilrefleks-kamera. Noen av de finnes på avanserte kompaktkamera også, men denne guiden er hovedsaklig for speilrefleks.

Mange tror at så lenge de bruke digital-kamera er det ingen grunn til å lære seg de kameratekniske innstillingene og begrepene. Det er ikke sant. Etter du har forstått alt det som står i denne guiden, vil du kunne ta mye bedre bilder i manuell modus.

Vi skal gå gjennom følgende:

  • Brennvidde
  • Lukkerhastighet
  • Blenderåpning
  • ISO
  • Hvitbalanse

Det er ikke meningen å gå veldig avansert og grundig til verks, men heller prøve å forklare alt dette på en enkel og forståelig måte. Denne guiden er altså for nybegynnere. Den er i tillegg skrevet fra en Nikon-brukers perspektiv, så det kan hende noe ikke stemmer for Canon eller andre kameraer.

Kamerahus og objektiv

Et vanlig digitalt, eller analogt for den saks skyld, speilrefleks kamera består av to hoveddeler: et kamerahus og et objektiv. Du som leser denne guiden har mest sannsynlig et speilrefleks fra før av, og vet derfor sikkert hva som er huset og hva som er objektivet. Lukkerhastigheten, hvitbalansen og ISO-verdien bestemmes av kamerahuset, mens brennvidden og blenderåpningen bestemmes av objektivet.

Brennvidde

Brennvidde er avstanden fra linsen til fokuspunktet/brennpunktet på sensoren i kameraet.

Brennvidden til et bestemt objektiv, angis i mm. Objektivet kan enten være et fastobjektiv, med en fast brennvidde f.eks. 50mm, eller et zoomobjektiv med justerbar brennvidde f.eks. 18-55mm.

Brennvidden bestemmer også bildevinkelen:

Vil du ha enda mer bildevinkel enn det et 14mm objektiv kan gi deg, må du over på noe som heter fisheye-objektiv, som forvrenger bildet og kan gi en bildevinkel på faktisk mer enn 180 grader.

(I disse illustrasjonene ser du bokstaven f, som betyr fokus. Ofte står brennvidden som f.eks. f=50mm. Dette må ikke forveksles med blender-f'en som vi skal snakke om senere.)

Lukkerhastighet

Lukkerhastighet, eller shutter speed, eller bare shutter, er betegnelsen på hvor lenge bildesensoren eksponeres for lys. En gardin inne i kameraet (lukkergardinen) åpner og lukker for lyset som slipper inn til sensoren. Lukkerhastigheten er da den tiden denne gardinen er åpen.

Lukkerhastigheten står som sekund, men det er sjelden man bruker så lang lukker. Det vanlige er rundt 1/100s, som betyr et hundredels sekund. Hvis du har en lukkerhastighet på 1/250s, vil det bare stå (250) i displayet på kameraet, mens hvis du har en lang lukker på f.eks. 3 sekund, vil det stå (3"). Det er altså viktig å vite at 3 i displayet betyr 1/3s, mens 3" betyr 3s. (Obs! Dette gjelder for Nikon)

Bevegelsesuskarphet

Ved håndholdt kamera, skal man aldri bruke lenger lukkertid enn 1/60, fordi det kan gi såkalt bevegelsesuskarphet. Dette gjelder hvis motivet er i ro. Hvis motivet er i bevegelse, f.eks. en person som løper, må du bruke mye kortere lukkertid for å fryse motivet, la oss si ca 1/500.

Blenderen

Blenderen ligger i objektivet, og er en fysisk ring som snevrer inn objektivet og dermed slipper inn mindre lys. En stor blenderåpning vil slippe inn mye lys, mens en liten blenderåpning vil slippe inn lite lys. Blenderen vil også påvirke dybdeskarpheten i bildet. En liten blenderåpning vil gi et bilde med mye dybdeskarphet, mens en stor blenderåpning vil gi dårlig dybdeskarphet.

Blenderåpningen oppgis i f, f.eks "f/2.8". Og her blir du forvirret: Et lite tall betyr stor blenderåpning, mens et stort tall betyr liten blenderåpning.
Altså f/2.8 er en stor blenderåpning og slipper inn mye lys, mens f/32 er en veldig liten åpning som slipper inn lite lys.

Et "lyssterkt objektiv" er et objektiv med en stor maksimal blenderåpning, f.eks f/1.8.
Hvis du ser et objektiv ved navn "Nikkor 50mm f/1.8" vet du at det er et fastobjektiv med brennvidde 50mm og den maksimale blenderåpningen er 1.8. Desto mindre dette f-tallet er, desto lyssterkere er objektivet, og dermed også bedre. Det er lurt med et lyssterkt objektiv, for da hvis det er dårlig med belysning trenger du ikke å skru opp ISOen, som vi skal nå snakke om.

ISO

ISO er kort fortalt lysfølsomheten til bildesensoren. Et bilde tatt på ISO 100 og blender f/11, vil være mørkere enn et bilde tatt på ISO 400 med samme blender (og samme lukker såklart).
Desto høyere ISO man bruker, desto mer kornete og "ødelagt" blir bildekvaliteten. Her er kamera litt forskjellig. Generelt sett er Nikon dårligere enn Canon på dette området. På Nikon er bildekvaliteten akseptabel opp til ca ISO 640, mens på Canon kan du gå litt høyere.
På ekstremt høy ISO, f.eks. ISO 3200 osv blir bildet forferdelig kornete og dårlig. Det er viktig å bruke så lav ISO som mulig i det lyset du befinner deg i.

Vil du ha god dybdeskarphet, god bildekvalitet og et skarpt motiv, trenger du altså mye lys. Vi kan konkludere med at lys er noe vi aldri får nok av.

Hvitbalanse

Hvitbalansen, eller white balance(WB) er en innstilling på kameraet som vil variere noe fra produsent til produsent. Hos Nikon har du følgende "presets":

  • Daylight
  • Cloudy
  • Shade
  • Tungsten
  • Fuorescent
  • Flash

Hvitbalansen er til for å kompensere mot at lyset rundt seg støtt og stadig er forkjellig. Fargetemperaturen i lyset forandrer seg, og for å få fargene så korrekt som mulig må du bruke korrekt hvitbalanse. Velger du feil hvitbalanse kan du ende opp med forskjellige fargestikk og fargefeil i bildet ditt. Derfor er det viktig å fotografere i RAW-format (NEF hos Nikon, CRW for Canon), for da kan du nemlig endre hvitbalansen i ettertid.

Hvordan begynne å bruke manuelle innstillinger?

Finn fram speilrefleksen din og sett den i manuell modus (M). Gå ut i normalt dagslys, og still inn på blender: f/8, lukker: 1/60, og ISO 200. Dette er utgangspunktet ditt, som du kan jobbe ut ifra. Hvis du ser gjennom søkeren vil du se en lysmåler nederst, som på Nikon ser ut som en skala slik:

-		+
''''''''I''''''''

Her ser du om de innstillingene du har stilt inn vil gi et for lyst eller for mørkt bilde. Jobb med lukkerhastigheten eller blenderen til du får en korrekt eksponering.

Gå ut og ta bilder i alle slags lysforhold, så vil du etterhvert få en aning om hvilke innstillinger som passer til hvilket lys.

Lykke til!

(Illustrasjonene er hentet fra fotokompendiet til Per Otto Larsen, og er selvfølgelig kreditert til han.)

Valg for kommentarvisning

Velg din foretrukket måte å vise kommentarer på og klikk på "Lagre innstillinger" for å aktivere endringene.

ameneon

Fin guide! :)

Nikoraisan

Denne får min stemme i månedens konkurranse... Hadde jeg bare funnet ut hvordan jeg stemmer. :P

termserv

Alle bør laste ned fotokompendiet til Per Otto Larsen. Denne er KJEMPEBRA!

http://www.ronny-andre.no
MacBook Pro 15.4" + iPod Photo 20gb + Canon EOS 400D + Apple iPhone 8GB

Jostein Hamre

Bra skrevet guide, veldig oversiktlig. Det eneste jeg reagerte litt på er at det skrives at det er viktig å ta bilder i RAW. Vil heller anbefale å jobbe ordentlig med bildet(hvitbalansen) sånn at man slipper å gjøre det i raw etterpå.

minkulf

RAW er ikke et krav for å kunne endre hvitbalansen til et bilde i ettertid.

Hail to Slay radio baby!

arehsan

Fin guide, men forholdet mellom brennvidde og bildevinkel gir ingen mening uten å oppgi sensorstørrelse. 50mm på f.eks et ixus er ikke 46.8 grader.. :)

Jostein Hamre

Nå var jo denne guiden myntet på digitale speilrefleks-kameraer, og da hovedsaklig i nybegynner klassen og da er det generelt sett ikke mer en 3-4 kamera som treffer denne målgruppen. I tilleg er det ikke noe poeng i å gjøre det alt for avansert.

buestad

Vil du vite mer så kjøp boka "Digital fotografi i praksis" Den er genial!

Lyot

Flott guide!

Et par ting jeg reagerte på:
«Ved håndholdt kamera, skal man aldri bruke lenger lukkertid enn 1/60, fordi det kan gi såkalt bevegelsesuskarphet.»
Dette kommer veldig an på brennvidden. Hvis man tar bilder på 17mm og er rimelig stødig, er det ikke noe problem å velge 1/30. Har man i tillegg bildestabilisator kan man godt gå ned til 1/15. Skal man ta telefoto, bør man imidlertid ha mye høyere lukkerhastighet. Jeg går aldri under 1/125 hvis jeg tar bilder på 200mm. (egne erfaringer, gjelder for 1,5x crop.)

Om man burde fotografere i RAW eller ikke kommer jo an på behov. Jeg ser på det som en stor fordel å slippe å måtte justere hvitbalansen for hver bilde jeg tar. Jeg erfarer at kameraet velger riktig hvitbalanse i mer enn 9 av 10 tilfeller.

sortebill

Til de av dere som tror Raw kun er for å justere hvitbalansen. Raw er så utrolig mye mer, å justere hvitbalansen er egentlig bare å klø forsiktig på overflaten. Les litt mer om raw og finn ut hvor utrolig kraftig det faktisk er.

iKarlsen

"Nå var jo denne guiden myntet på digitale speilrefleks-kameraer, og da hovedsaklig i nybegynner klassen og da er det generelt sett ikke mer en 3-4 kamera som treffer denne målgruppen. I tilleg er det ikke noe poeng i å gjøre det alt for avansert."

Vel. Det er ikke så vanskelig. Har man typ Canon EOS 400D, 40D eller Nikon D40. Samt de aller fleste kamerahus til under 15-20000 så har man ikke fullformat. Det vil si at man må gange bildevinkel med 1.6, etterso bildesensoren er 21,8mm. Altså 35mm/21,8 = 1,6

Lyot

RAW er mer enn hvitbalanse, ja, men det betyr ikke at det alltid er fordelaktig å bruke det.
Poenget mitt er at hvis man tar bilder i RAW, så må man bruke tid på å justere alle bildene man tar i etterkant. Hvis man tar bilder i JPEG, så slipper man som oftest dette.
Fordelen med RAW er at det gir bedre bildekvalitet hvis man skal beskjære eller forstørre, og det gir større fleksibilitet i etterbehandlingen (bildene tåler mer justering).
Hva man bør velge kommer blant annet an på hvor mange bilder man tar. Å ta bilder i RAW krever både mer lagringskapasitet og maskinkraft. For nybegynnere som er usikre på innstillinger som hvitbalanse og eksponering, er det lettere å «redde» bilder som er tatt i RAW.
Problemstillingen ikke er så sort-hvitt som enkelte skal ha det til. RAW medfører både fordeler og ulemper, og som sagt, hva man bør velge kommer an på behov.

sortebill

De fleste kameraer (iallefall mitt Pentax) har jo hvitbalanse justering for raw også, slik at bilde blir helt likt som om man skulle brukt Jpeg. Så jeg synes ikke argumentet ditt holder mål her, man kan fint stille hvitbalanse i huset med raw også.

Det eneste aberet med raw er og blir lagringsplassen, men hvis dette ikke er et problem så er det vel bare fordeler, det eneste som kan være en ulempe (iallefall på mitt kamera) er at med raw kan jeg kun ta 9 bilder i sekvens (holde inne knappen) bruker jeg derimot jpeg kan jeg fylle kortet. Dette er de eneste ulempene jeg har funnet, men fordelene er så store at jeg ikke helt forstår hvorfor enkelte vil tviholde på jpeg. Det er og blir et underlegent format på alle måter. Etterbehandlingen tar heller ikke så mye tid da man i de fleste programmer kan merke flere bilder og justere disse samtidig (selvfølgelig en fordel at belysningen de er tatt i er noenlunde lik).

JEg sier ikke at det er sort/hvitt, men at mange som kan litt mer om foto enn nybegynneren ofte kan skremme folk bort fra raw når man vil gjøre det motsatte. Raw er BEDRE for nybegynnerne enn jpeg nettop fordi man lettere kan hente seg inn uten å forringe kvaliteten på bildet.

Speik

Nå var denne guiden myntet på nybegynnere som skulle bruke manuelle innstillinger for aller første gang. Og da er det liten vits i å begynne å snakke om sensrostørrelse, cropfactor og lignende...

Krister03

For å være relativt sikker på skarpe bilder bør man helst ha minst samme lukkertid som brennvidden. Dette er altså bare en huskeregel som er lett å ha i bakhodet. Altså 24mm minst 1/25 sek, 50mm minst 1/50 sek, 200mm minst 1/200 sek. Tar du bilde hvor ting er i bevegelse (mennesker osv) bør du doble lukkerhastigheten for å være 100% sikker. MEN... Alt er som vi vet; relativt...

MacAttack

God guide :)

Åsmund

Meget bra! :-)

  • Skriv ut artikkel
  • Abonner med RSS