Avid har lansert en ny kampanje, "New Thinking" for 2008. Denne kampanjen er hovedsaklig rettet mot å forbedre forholdet til kundene. Etter flere år med tilbakemeldinger, satser Avid nå blant annet på å gjøre produktene mer tilgjengelig for sine kunder.
Avid har en rekke planer for 2008, og de annonserte noen av dem allerede i går.
- Sammenslåing av programvarepakker og prisreduksjon – Avid Xpress Pro gjøres til en del av Media Composer, og prisen reduseres kraftig for å gjøre det tilgjengelig for flere brukere. Avid vil tilby tidligere Avid Xpress Pro-kunder en oppgraderingsmulighet til Media Composer;
- Nye studentpriser for Media Composer – gjør det mulig for studenter ved høgskole/universitet å kjøpe Media Composer for bare $295;
- En ny online community – introduserer en ny måte for folk å få tilgang på og dele tips og erfaringer, i tillegg til å gjøre det enklere å komme i kontakt med både Avid og andre i bransjen; og,
- Forbedret online kundesupport – gir kundene enklere og bedre tilgang på support, døgnet rundt, uten å måtte ringe kundesuppport.
“The launch of New Thinking represents the first in a series of important steps we’re taking to change the way we serve our customers,”
sier Kirk Arnold, visepresident og general manager for Avid Video.
“Building on our rich history of innovation and leadership in the digital media production industry, we are shifting every aspect of our business to focus more explicitly on the needs of our customer community so that we can deliver new programs that offer greater relevance, appeal and value. Today is just the start of a longer-term effort to re-connect with customers and restore their confidence in our commitment to deliver what we promise.”
Om Avid sin nye satsing blir en suksess eller ikke, gjenstår å se. Media Composer er fortsatt dobbelt så dyrt som Final Cut Studio. Det er likevel svært positivt at de nå prøver å opprette bedre kontakt med kundene, både i form av support og prisreduksjon.
Noen mener Avid fortsatt har en lang vei å gå, når det gjelder markedsføring. Hvor mange vet f.eks. godt hva Animatte, FluidMorph, og ScriptSync er?
Sammenligner man Avids presentasjon av Media Composer med Apples presentasjon av Final Cut Studio, ser man ganske tydelig at Avid har noe å lære. Hvem vet, kanskje Avids videre statsing blant annet er bedre markedsføring?
Verken Avid eller Apple skal på årets NAB Show. De mener begge de heller bør bruke penger og krefter på andre måter å kommunisere med kundene. Hvordan de to firmaene velger å gjøre det fremover, blir spennende å se.
Kilder:
- Avid
- Capria TV on ProVideoCoalition.com
vemund ons, 19/03/2008 - 14:36
Jaggu på tide fra Avid, men er det for seint? Kaotisk produktspekter, kryptisk prising og underlige breakout-bokser, oppkjøpet av Liquid osv. osv.
Avid lå på toppen, men fucka opp det meste for seg selv...
Nei, er over på FCP-kjøret, og er veldig fornøyd nå!
thomasb tor, 20/03/2008 - 00:42
Steve Bayes har siden 2006 jobbet for Apple, som product manager for Final Cut :) Man kan blant annet se han i følgende instruksjonsvideo. De som har sett Avid-tutorials, vil sannsynligvis raskt kjenne igjen mannen.
http://seminars.apple.com/seminarsonline/fcspanasonic/apple/
http://www.broadfield.com/pages/dmts.html
Ikke akkurat noen ulempe å få Mr. Bayes over til Apple, men det blir spennende å se hva annet Avid kommer med nå i 2008.
Vassago søn, 23/03/2008 - 21:25
Litt sent..
For min del var det aldri noe valg, Final Cut var bra og billig, Avid kostet 10 skjorter, selvsagt er det nå Final Cut jeg bruker, og det fungerer utmerket for alt jeg gjør. Det vil si at jeg ikke kommer til å bytte med det første..
Det blir allikevel spennende å se om de klarer å stoppe trenden, sm i mie øyne uten tvil er at Final Cut har tatt utrolig store markedsandeler.