Fargekoder

Fargekoder

Innleggav Annne » man 27.04.2015 17:50

Har støtt på et lite problem. Jeg har prøvd å søkt rundt på dette. Men finner ikke noe som dekker akkurat mitt problem. Jeg skal lage en profilmanual med logo,farger etc for et firma. Jeg har cmyk fargen, men hvordan er gangen videre for å finne de andre fargekodene, rgb, pantone? Evt html og hex.. Noen som kan hjelpe en i nød?
medlem i 107 måneder
 

Re: Fargekoder

Innleggav iBoy » man 27.04.2015 19:01

Er ikke helt sikker på om jeg forstår rett, men hvis du taster inn CMYK-verdiene i fargevelgeren i Photoshop (klikker på forgrunnsfargen), får du samtidig se hva de er i bl.a. RGB og HTML. Klikker du på Kun web-farger, begrenser du fargeområdet til web-farger. Klikker du på Fargebiblioteker får du se nærmeste spotfarge. Men det blir vel litt bakvendt å gå fra CMYK til en spotfarge, vanligvis tar man utgangspunkt i en spotfarge og finner en tilsvarende CMYK-verdi.
medlem i 244 måneder
 

Re: Fargekoder

Innleggav Tarkus » man 27.04.2015 21:36

Problemet ditt er at CMYK ikke er 1 definert farge, det er en omtrentlig sammensetning av fargene Cyan, Magenta, Gul og Sort - trykt på en bestemt papirkvalitet, med kalibrert punktstigning fra offsetplate via gummiduk til papir - en verdi som til og med endrer seg etterhvert som trykkpressene blir varme og gummiduken slites i løpet av store trykkoppdrag. Trykkeriene pleier å ha noenlunde kontroll på punktstigning og konvertering fra PMS til CMYK selv.

Du vil derfor oppleve en helt utrolig variasjon i fargen etter hvilket papir det trykkes på og hvem som gjør jobben.

Hvis du ser etter i fargeinnstillingene i Photoshop ser du at det er ca 20 forskjellige CMYK-instillinger (Euroscale, Japan Coated, US Newsprint osv...). Prøv å endre disse og se hvor stor variasjonen er (i %) så ser du at det er håpløst å begynne med CMYK uten å definere papiret og trykkmetoden.

Du velger en Pantone-farge fra en vifte, dette er en fysisk farge du plukker i listen - og setter denne i designmanualen, så får trykkeriene selv finne hvilken CMYK-verdi de skal benytte på det papiret de skal trykke noe på med de maskinene de bruker.

Det samme gjelder RGB-farver også, gamle CRT-skjermer har ikke samme farger som nye CRT, LCD eller plasmaskjermer. La dem som skal lage noe for det aktuelle firmaet selv finne ut hvilke RGB- eller CMYK-verdier som er de riktige til de aktuelle designoppdragene.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Fargekoder

Innleggav Annne » tir 28.04.2015 7:34

Takk for svar! Viser seg at jeg har fått tilsendt Cmyk, PMS og HEX fra firmaet selv. Hva er letteste måte å finne rgb på nå?
medlem i 107 måneder
 

Re: Fargekoder

Innleggav Tarkus » tir 28.04.2015 20:58

Det letteste er vel å google "PMS to RGB Conversion"....?

Da kommer bl. a denne sida opp som førstevalg:

http://goffgrafix.com/pantone-rgb-100.php

:)


Og bare for å ha sagt det en gang til: hold deg til et (1) fargesystem i manualen: Pantone

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 


Returner til Grafisk design



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron