Lære webdesign

Lære webdesign

Innleggav jana » lør 22.11.2014 15:37

Hei,
jeg er fotograf og har alltid hatt en drøm om å lære meg å lage websider.
Nå skal jeg ha fri i 3 uker og ønsker å bruke ferien på å komme i gang.
Hvilke programmer er det som brukes til webdesign i dag som anses som profesjonelle og gode? Jeg opplever at det er så mange forskjellige der ute at det er vanskelig å velge.

Jeg vurderer også etterhvert å ta et avbrekk som fotograf etterhvert for å ta kurs/studier i webdesign. Ønsker å lære mest mulig og bli flink, så vil gå bort fra å lage sider via wordpress som jeg har gjordt til nå.
medlem i 189 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav TDSzevz » søn 23.11.2014 23:09

Hvis du vil bli god, så er programvaren totalt irrellevant. Det du må lære deg er å skrive html og css.

Det kan jo såklart være kjekt med en programvare som hjelper deg å fullføre kodene, der bruker jeg gratisprogramvaren Brackets. Men et program med GUI som lar deg drag and droppe ting gjør at du lærer like mye som når du bruker wordpress.

Mitt beste tips: Finn en ide til en nettside du virkelig har lyst til å lage, så setter du i gang og googler deg frem til kodene du trenger og snekrer sammen siden. Så enkelt og samtidig så vanskelig er det.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav jana » søn 30.11.2014 0:13

Tusen takk for svar.
Jeg vil gjerne lære å kode jeg, men vet ikke hvordan.

Jeg har allerede mange ideer til nettsider jeg vil lage, men aner ikke hvordan jeg skal gjøre det så trenger hjelp til å komme i gang.
Jeg søkte etter Brackets og GUI i AppStore men fikk ingen treff.
medlem i 189 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav Tarkus » søn 30.11.2014 3:33

Jana: Link till Brackets: http://brackets.io

GUI = Graphical User Interface = brukergrensesnitt.
Noen bruker engelske akronymer i stedet for norske ord. Kan skyldes latskap eller uvitenhet - men det er en ganske vanlig forkortelse.

Google ( & Yahoo & Bing & co...) er dine venner.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav jana » søn 30.11.2014 14:54

Tusen takk for hjelpen Tarkus <3 Laster ned programmet og prøver det ut :)
medlem i 189 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav TDSzevz » søn 30.11.2014 17:09

Del opp nettsiden du vil lage i enkeltelementer og ta det derfra.

Vil du ha et bilde som bakgrunn, da googler du hvordan du får til det. Så oppdager du at, oi, bildet skalerer ikke i forhold til størrelsen på nettleservinduet, så googler du hvordan du fikser det. Rinse and repeat med hver enkelt element på nettsiden du vil lage.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav Tarkus » søn 30.11.2014 21:34

Jeg er på langt nær noen ekspert i å lage websider, men jeg tror jeg vil anbefale deg å bruke et annet program som har en mere visuell måte å arbeide på enn en tekstbasert editor. Selv har jeg brukt Adobe Muse en tid nå (selv om det finnes andre enklere programmer enn dette (RapidViewer og Sandvox bl a.)). Muse funker kjempebra for meg, og man har langt større frihet til å gjøre hva man vil når man behersker programmet. Det koster noen få kroner.

På Adobe's hjemmeside finnes en 1 mnd demo som du kan prøve og se om det er noe for deg. Det ligger også en tutorial med 6-7 korte innføringsvideoer som tar deg gjennom de viktigste innledende øvelsene så du kan lære deg litt om hvordan man tenker og arbeider med web, veldig lærerikt.

Sjekk det ut, jeg tror du har mye igjen for det.

http://www.adobe.com/no/products/muse.html

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: Lære webdesign

Innleggav jana » man 01.12.2014 2:35

Tusen hjertelig takk for tips om MUSE Tarkus.
Har sittet og sett tutorialvideoer i hele kveld og tror dette er noe jeg kan klare å bruke. Skal laste ned prøveversjon og teste IQn min :D
Jeg har allerede lastet ned Brackets, men synes det var litt vanskelig å forstå, så jeg prøver meg på MUSE nå først og så ser jeg litt mer på Brackets etterhvert. Superglad for tips, ja fra dere alle sammen som har svart i tråden. Dere er supre! :-)
medlem i 189 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron