Lagre innloggingsinfo i bildelink

Lagre innloggingsinfo i bildelink

Innleggav KimLarsen » man 08.09.2014 11:35

Hei.

Jeg har ett spm:

Vi skal legge et bilde ut på en webside som man skal kunne trykke på, når man trykker på dette bildet skal man bli tatt videre til en produktløsning som krever innlogging. For å gjøre ting lettere for brukerne ønsker vi at innloggingen kan ligge lagret i bildelinken, slik at brukerne slipper å logge seg inn enda en gang (de har allerede logget seg inn en gang for å være på vår side).

Har noen av dere svar eller kan guide meg i riktig retning? Hvilken kode er det som skal inn sammen med url og linken for å få til dette?

På forhånd, takk for svar! :)
medlem i 114 måneder
 

Re: Lagre innloggingsinfo i bildelink

Innleggav homer » man 08.09.2014 13:58

Hvis du ikke har noe imot at brukernavn og passord står i klartekst i lenken gjøres dette slik:
https://brukernavn:passord@www.tjeneren.no/adressen/til/produktet. Det forutsetter at innloggingen faktisk kan skje via standard HTTP-autentisering, og ikke via en egen innloggingsside. Du kan også delvis skjule denne lenken ved å bruke en eller annen form for lenkeforkorter (goo.gl el.l.), men den VIL kunne vise passordet i klartekst til de som har tilgang til å klikke på bildet.

Det er dog ikke bra å gjøre det på dette viset, og det er slett ikke sikkert at man kan logge inn slik mot den nevnte produktløsningen. En bedre variant vil være at produktløsningen kan utstede en lenke som inneholder en temporær innlogging eller noe lignende, som når man deler på en fil gjennom DropBox.

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: Lagre innloggingsinfo i bildelink

Innleggav KimLarsen » ons 17.09.2014 15:31

Hei Homer.
Takk for utfyllende svar, får se om jeg får det til nå :)
medlem i 114 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]