Eksportere bilder fra Aperture/Lightroom

Eksportere bilder fra Aperture/Lightroom

Innleggav Gmac » tir 07.08.2012 20:09

Hei!

Jeg har sortert alle mine RAW/JPG bilder i mappestruktur nå og tenkte nå å begynne å bruke Aperture eller Lightroom for å redigere litt. Aperture har jeg alt betalt på maskinen så det er kanskje det som frister mest.

Det som jeg lurer litt på er eksportmulighetene. Jeg ser for meg at jeg ønsker å merke en god del bilder for så å eksportere til en ny destinasjon, men beholde mappestrukturen og filnavn.
F.eks: Jeg har mange undermapper i 2011 mappen. Kan jeg velge å merke alle bildene jeg ønsker å dele med familie med enten rating eller farge labler; for så å velge alle disse og eksportere? (Med andre ord, slippe å bla gjennom alt manuelt og markere bilde for bilde.)
Har jeg en "2011 Syden" mappe ed 600 bilder; kan jeg da kjapt velge mine 100 favoritter som jeg tidliger har merket/ratet og eksportere alle samtidig som mappestrukturen beholdes? Så kan jeg rakst ta den nye "2011 Syden" og slenge i dropbox mappe som deles med familien... To separerte bibliotek.

Jeg har testet litt i Aperture og ser at jeg beholder filnavn og mappe når jeg eksporterer, men har så langt ikke funnet en enkel måte å merke favoritter.

Håper jeg greide å forklare hva jeg ser for meg. Mulig noen vet om smartere måter å gjøre det på. Jeg er helt fersk. Det er sikkert mange ting som også er viktig i valg mellom Aperture og Lightroom, men dette er litt viktig for meg. Ha et stort ryddig bibliotek og et ferdig redigert/favoritter som kan lett deles/vises.

Takker for tips.
medlem i 170 måneder
 

Re: Eksportere bilder fra Aperture/Lightroom

Innleggav Herman1 » lør 11.08.2012 16:09

Du kan endre filnavn i Aperture under eksport. Når du eksporterer kommer dette opp som valg i løpet av prosessen, det er bare å se godt etter. Jeg døper ofte bildene mine om når jeg eksporterer. Man kan til og med velge om man ønsker å holde ett navn på alle bilder som i en serie, med tallbenevning i etterkant. Dette bestemmer du selv.

Hvis du har et konsistent (enhetlig og uvariert) merkesystem for bilder du ønsker å markere, er det ikke noe problem å eksportere 100 utvalgte om så skal være. Det er bare å opprette en smart mappe i prosjektet, og fastslå hvilket kriterium du vil bruke for å samle de aktuelle bildene i denne mappen. Du kan sikkert også eksportere utvalgte bilder til f eks Lightroom og/eller Photoshop direkte via valget for eksport til External Editor.

Deretter eksporterer du som Originals eller som Versions, til en mappe du legger på skrivebordet, eller noe sånt. Etter å ha markert alle bildene (cmd A...). Eller du kan kanskje markere hele smartmappen til eksport. Jeg har aldri hatt bruk for å eksportere 100 bilder på en gang før, derfor er jeg ikke helt sikker på akkurat det, men det virker som en sannsynlig løsning.

Så enkelt er det! Det finnes sikkert andre måter også, men dette er den enkleste slik jeg ser det.

Lykke til!

Hilsen

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Eksportere bilder fra Aperture/Lightroom

Innleggav Gmac » lør 18.08.2012 18:48

Tusen takk for godt svar!

Smart mappe eller smart album var akkurat det jeg lette etter!
Kommer bare til å merke bildene jeg ønsker å dele, f.eks. grønn (grønt lys; kjør på til deling), og så lage et smart album under prosjektet med de grønne bildene. Da var det bare å markere alle (i smart albumet) og eksportere. Jeg bevarte mappenavn og bildenavn siden jeg hadde det fra før. Veldig greit å velge oppløsning også.
Da blir det smal sak å oppdatere minnepinner hos besteforeldre og andre som skal oppdateres på barnebarnas siste opplevelser. :)

Anbefaler forresten Better Rename! Bruker det til å sette navn på bildene før jeg hiver de inn i Aperture.
medlem i 170 måneder
 

Re: Eksportere bilder fra Aperture/Lightroom

Innleggav jerry.c.bush » lør 18.08.2012 22:33

Du kan også endre navn på filene når du importerer til Aperture. Det er ganske mange muligheter oppe til høyre når du importerer. Prøv deg litt frem om du er i tvil. Om du også ønsker å endre benevnelsen på selve originalfilen, så velger du også det der.

Brukerens avatar
medlem i 156 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere