Velge font til profil

Velge font til profil

Innleggav lsh » tir 31.01.2012 16:50

Hei!

Nyutdannet som skal lage min første profil nå. Men som mange andre er typografien et av de største problemene.

Håper noen her kan forklare litt hva man ser etter for at en font skal fungere helhetlig i en profil. Er ute etter en font med mange variasjoner for å slippe å bli helt låst til en stil. Tenker her at jeg gjerne vil ha en som er supertynn men også finnes i black eller ultrabold med mange fine imellom der :)
medlem i 161 måneder
 

Re: Velge font til profil

Innleggav Rebellion33 » ons 01.02.2012 9:41

Kan du fortelle litt mer om hvilken målgruppe/hvem, du skal lage profil for?
medlem i 181 måneder
 

Re: Velge font til profil

Innleggav lsh » ons 01.02.2012 10:52

Jeg har bevisst ikke gjort det, da det ikke er en eksakt font jeg vil dere skal hjelpe meg med, men mer arbeidsprossessen:) Hva må tenkes igjennom? hva er lurt, hva er fyfy osv :)
medlem i 161 måneder
 


Re: Velge font til profil

Innleggav Forth » ons 01.02.2012 18:04

Målgruppe, fremtoning, bransje. Alt dette og mere til er relevant ved valg av en font.

Jeg ser på ulike familier og stiler på fonter som like viktige som de andre grafiske elementene i et hvilketsomhelst design.

Fontstiler er utrolig utrykksfulle, en leken barnslig font kan være fint for lekebutikken, men ikke advokatfirmaet, selvom fonten er proff og vellaget. Likemye er en stram minimalistisk font fin for Fotografen eller designeren, men ikke for kebabsjappa.

Fonter er absolutt like viktige som selve merket i en logotype, og å balansere disse krever mye prøving og feiling.

Om du liker analogmetoden å arbeide på, print ut selve logotypen i 5-6 forskjellige størrelser (sorthvitt), print så ut kunde/prosjektnavnet i ulike fonter i både versaler og gemener.
klin til med gode kontraster mellom fontstilene, serifer og sans serifer, fete og slanke.

klipp dette opp og spre det utover bordet, lek med komposisjoner, størrelsesforhold etc.
Dette kan selvsagt også gjøres i photoshop. Men jeg syns det er morro å gjøre sånt sammen med andre, og da er det bedre med et stort bord en en skjerm :)

Plukk ut det du liker best. , lag forslag i photoshop gjerne også med farger.

En ting som skal sies. har ikke logoen din et merke, men er kun basert på typografi.
Ja da syns jeg ikke du bare skal plukke en font. Da må man lage noe unikt, gjerne med en font som base, men her skal bokstavene selv lage identiteten.
I sånne tilfeller så er det bare penn og papir som gjelder for meg, og det kan ryke med en god del ark papir før noe vettugt kommer ut.

Som nevt her, det er mye lettere å hjelpe deg mer konkret om du forteller hva dette dreier seg om.

Men her har du hvertfall et lite innblik en en bit av prosessen når jeg arbeider når jeg lager en logo/identitet. :)

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Velge font til profil

Innleggav lsh » tor 02.02.2012 9:29

Takk for et godt svar! Og et morsomt bilde;)

Jeg står nå mellom frutiger, helvetica og futura. Ja de er nok ikke de mest spenstige fontene, men det er en grunn til at de blir brukt mye :) Det er et fotograf firma jeg skal lage dette til og jeg heller veldig mot helvetica. Elsker den ultratynne vs Black:)

Kom gjerne med synspunkter på disse fontene :)
medlem i 161 måneder
 


Returner til Typografi



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron