Lagre videomateriale (iMovie) på ekstern harddisk

Lagre videomateriale (iMovie) på ekstern harddisk

Innleggav AnAppleADay » ons 02.02.2011 23:48

Har eit strøkent videokamera, som eg tek opp film (i full HD) på minnekort.
Problemet er bare at film med denne oppløysinga tek voldsomt med plass.
Eg har greidd å fylle min MacBookPro harddisk (250gb) med heimevideo (i tillegg til andre filer), noko som fører til at eg ikkje eingong får gjennomført den siste oppdateringa til Apple (med Mac App Store)!

Mitt spm:
Kan eg gjennom innstillingar i iMovie lagre all importert film på min eksterne harddisk, og redigere derifrå? Altså at eg slepp å ha videomateriale på min laptop i det heile tatt?

Har ekstern harddisk med 1 terabyte som er partisjonert. 500 GB for lagring av film og 500 GB til Time Machine. Er dette ein god idé?
(Er det forresten mogleg å unnlate TimeMachine-kopiering av filmmateriale?)

Korleis leggje over mine eksisterande filmar til ekstern? Klipp og lim frå "Filmer" > "iMovie-hendelser" og over til den eksterne? (Er ikkje "klipp og lim" tabu i Mac-verdenen?)

Eg er ingen ekspert på området, derfor må eg helst ha svara inn med teskei.


AnAppleADay

Brukerens avatar
medlem i 168 måneder
 

Re: Lagre videomateriale (iMovie) på ekstern harddisk

Innleggav flyndrefjes » lør 05.02.2011 10:06

Ikke noen ekspert på iMovie. Men har du sett at det står "arkivere filer i: disknavn" når du importerer filer? Kan hende du kan legge fremtidige filmer fra kameraet over til ekstern disk?
Se også under Filmer/iMovie-prosjekter og Filmer/-iMovie-originalfilmer om noe eksisterende materiale kan flyttes over til ekstern disk. Vær varsom. Prøv med et "test-prosjekt" først?

Brukerens avatar
medlem i 165 måneder
 

Re: Lagre videomateriale (iMovie) på ekstern harddisk

Innleggav knutmathisen » ons 09.02.2011 18:53

Det går fint å lagre de på eksternharddisk :) gjort det mange ganger. Men Oups, noen har jeg måtte flytte tilbake når jeg skal jobbe videre på de (legge de på samme plass som de ble laget)
Men det beste er å Arkivere de på eksternhardisk fra starten av, selv om det går litt tregere når det skal "skyfles" så mye data igjennom en USB/FireWire :)
Har ikke testet dette helt ut, men når jeg lager en ny mappe på HD før jeg setter i gang, og siden flytter den ut og inn mellom HD og ekstern disk, da har det gått bra :bitchin:
Forsøk med ei testrunde eller to før viktige prosjekt får lide som AnAppleADay foreslår.

Arrester meg om jeg tar feil :)

Brukerens avatar
medlem i 223 måneder
 


Returner til Arbeidsflyt / infrastruktur



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron