Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Innleggav Greg-Z » fre 14.01.2011 22:30

Heisann hoppsann!

Holder på å lage et avatar bilde for et forum, og der er maks størrelse 6 kb.

Vel jeg bruker Photoshop cs4, (på en iMac), har bildet klart og sånn. Så går jeg inn på save for web and devices, ikke sant?

Deretter justerer jeg kvalitet og alt det der slik at ps sier meg at bildet vil være på rundt 4-5 kb. Alt vel så bra.... nei! jeg lagrer bildet, og sjekker det i finder, og bildet ender alltid opp på 12 kb, uansett hva jeg gjør! Prøvd å lagre både som jpg og gif. Hvor kommer disse mystiske uønskede datamengdene fra?? Hva gjør jeg feil? Jeg fatter ikke hva som skjer her! :-(

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Innleggav Lars A. Gundersen » lør 15.01.2011 0:11

Størrelsen Finder viser kan inkludere annen metadata som thumbnail etc. Dra bildefilen over til Safari og velg Window -> Activity menyvalget. Der kan du se hvor mye data som faktisk må lastes ned, altså hvor mange kB bildedataene faktisk utgjør.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Innleggav Greg-Z » lør 15.01.2011 0:39

Takker! Bildestørrelsen er fortsatt en del kb større enn hva ps forteller meg idet jeg lagrer bildet. Frustrerende greier dette... nå er jeg nødt til å redusere kvaliteten ytterligere, ender opp med en ganske stygg avatar igrunn.

er det noen tips om hvordan jeg kan opprettholde maksimal kvalitet, samtidig som bildet ikke overskrider 6 kb?

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Innleggav Lars A. Gundersen » lør 15.01.2011 1:13

Litt lite info her i forhold til pixelstrørrelse, sluttformat (png/gif/jpg), type bilde (fotografisk med jevne farger eller logoaktig med få), etc, men her her noen råd allikevel.

Et tips som nok vil overraske mange og som jeg ikke har sett blitt nevnt noe sted: bruk Preview til å produsere den weboptimaliserte versjonen!
Etter at jeg snublet over dette med PS CS3 har jeg sett akkurat det samme i CS4: Apples medfølgede Preview slår PS når det gjelder nedskaleringskvalitet og å optimalisere til webformat. Det er mest tydelig med logo-type grafikkfiler, hvor Preview i nedskalering produserer jevnere og skarpere kanter.

Preview kan åpne PS-filer direkte (utrolig liten app, Preview), så smell den orginale PS-filen opp i Preview, skalér ned med kommando i Tools-menyen og kjør så Lagre som fra Arkiv-menyen og velg det formatet du vil. Filstørrelseangivelse vil stå der, du kan jo rapportere om den er mer nøyaktig.

Hvis det er et bilde av fotografisk type du prøver å få ned, er nok antagelig jpg fremdeles det formatet som gir best komprimering, sammenliknet med png. Det ikke mange er klar over, er at JPG-komprimeringen også støtter gråtoner. Hvis bildet primært er et gråtonebilde men du har det lagret som full RGB kan du prøve å konvertere det til gråtoner i PS før du lagrer det ut i JPG.

Hvis det er et bilde med få farger og 'grafikk', kanskje du heller kan lage det rett i et program som er spesialsydd for den type ting, altså detaljtegning med pixelpresisjon i små bilder. Jeg synes Opacity er strålende til slikt, for eksempel. Lagre det så rett ut fra det programmet etterpå.

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Re: Hvorfor vil ikke PS lagre bildet i størrelsen jeg ber om?

Innleggav Greg-Z » lør 15.01.2011 2:06

Tusen takk!!

bildet jeg ønsket å bruke er dette:
http://www.sxc.hu/browse.phtml?f=download&id=1121730

Det er veldig stort som du ser, og jeg ønsket også å legge til to kinesiske tegn, (med tekstverktøyet i PS).

Maks pikseldimensjon forumet tillater er 140x140, og altså 6 kb i størrelse.

Fulgte rådet ditt med preview, og så ut til å fungere bra helt til jeg skulle resize det under lagringen, og oppdaget at jeg kunne ikke redusere det til mindre enn 7 kb.. doh! *klask i panna i ekte Homer-stil* Du har ikke noen råd for å omgå dette problemet..?

Veldig så tungvint dette skulle være da.. nesten så jeg bare velger en av de mange ferdig avatarene der ute... men hadde fint med en litt personlig en!

Tusen takk for hjelpen uansett så langt!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron