Hjelp til Fersking på Aperture

Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav ArneTh » fre 28.05.2010 20:11

Ved overgang fra PB til MBP 15", 2,66 ghz, i7, 8GB Ram, så har jeg også ønsket å utforske nytt terreng. Derfor har jeg altså investert i Aperture, kanskje mot bedre vitende... Eller, som aktiv fotograf så er det vel helt naturlig... Men allerede nå så ser møter jeg utfordringer som jeg ikke finner svar på i manualen:
1. Jeg sleit med å få overført bildene fra iPhoto arkivet (iLife 06) på min gamle PB. Gammel og lite kompatibel iPhoto versjon med den nye i MBPen gjorde at jeg til slutt dro arkivet manuelt over til MBPen og Bildemappa.
2. Jeg trodde at iPhoto arkivet og Aperture var 100% kompatibelt og hadde felles arkiv. Sånn at jeg kunne legge alle bildene i iPhoto og så "hente" dem opp i Aperture og vice verca, men etter å ha prøvd å importere fra iPhoto uten hell sitter jeg nå på 2 "identiske" arkiver og som altså opptar dobbel diskplass. Er dette riktig? Eller har jeg gjort en amatørmessig tabbe?
3. Jeg sliter med å få til en struktur i Aperture:
Etter at jeg har importert bildene til Aperture så har de gamle bildene fått et anarki av projectstruktur. Det er ikke slik jeg ønsker den; bildene ligger som en uendelig rekke av Projects, av og til som enkeltbilder eller som en liten gruppe. Jeg har prøvd å gjøre om denne strukturen, men får det ikke til. Det jeg altså ønsker er å danne logiske prosjekter med underfoldere og album. Dette får jeg ikke til.

4. Finnes det noen måte å omdøbe en Folder til et Project?

Noen som har noen løsning på disse spørsmålene?

Med et håpefullt takk :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav pushit » lør 29.05.2010 13:21

Jeg har ingen svar på dine problemstillinger, men jeg tipper at Lynda.com har adekvate opplæringsfilmer om Aperture som vil være nyttige uansett nåværende eller fremtidige problemstillinger, i tillegg til å gi en grundig innføring i bruk, tips og triks. Bruker Lightroom selv (som er Adobes svar på Aperture), og har lært mye gjennom bruk av Lynda.com.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav ArneTh » lør 29.05.2010 13:36

Takk :) Skal sjekke asap. iTunes har jo også flere gode tips...
MEN tror ikke mine innledende utfordringer har svar noen av disse stedene...
Derfor setter jeg STOR pris på om det er noen der ute som vet råd... :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav ArneTh » søn 30.05.2010 18:47

Har vært inne og sjekket Lynda.com. Det virker som bra greier, men hvilken abbonnement anbefales det å tegne?

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 

Re: Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav pushit » søn 30.05.2010 21:17

Det beste er kanskje å ta det billigste, sånn at ikke du brenner en formue på et abonnement du allikevel ikke føler at du får bruk for :P Så kan du heller oppgradere eller fortsette abonnementet når du ser hva alt dreier seg om.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Hjelp til Fersking på Aperture

Innleggav ArneTh » søn 30.05.2010 22:06

Ja, det er sikkert smart... Men nå har jeg søkt etter privatlærer her på Kreativ1 for å få en grunnleggenede innføring + løse noen barnesykdommer... :)

Brukerens avatar
medlem i 225 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron