spørsmål ang. opphavsrett

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

spørsmål ang. opphavsrett

Innleggav Jakobl » lør 23.01.2010 19:21

Hei!

Jeg går på Medier og Kommunikasjon og har produsert en film, som er satt sammen av stillbilder og musikk. Stillbildene har jeg tatt selv, men sangen er det escala som fremfører og heter Palladio, men orginalkomponist er Karl Jenkins. jeg nevner i videon hvilken sang og artist det er(på slutten)

- Kan jeg legge dette ut på min blogg uten å ha problemer med opphasvretten? Hvis jeg nevner det både i videon og på bloggen. Det er jo ikke kommersielt på noen måte syntes jeg. Viser bare frem noe jeg har laget.

Et spørsmål til:
- Kan jeg lage en video-portfølje med musikk som er beskyttet? Ved at jeg kjøper den feks på itunes og nevner sangen i filmen? Om denne portføljen ikke legges ut på nett, men bare brukes på intervjuer.

Har prøvd å lest om det, men jeg finner ingen like sitasjoner som kan gi svar.
medlem i 197 måneder
 

Re: spørsmål ang. opphavsrett

Innleggav Einar--K » fre 05.03.2010 14:53

Plate-industrien begynner å slå ned på bruk av deres musikk i online videoer. Du risikerer for eksempel å miste lyden på din YouTube-film hvis du bruker for eksempel bruker musikk fra en vanlig CD.

Noen gode, gratis sanger du kan lovlig bruke i dine videos her: http://www.danosongs.com/
Mye gratis musikk som du kan bruke i noen tilfeller til video (les info når du laster ned): http://www.jamendo.com/en/
Én CD-rom (199 nok) med over 2000 royalty/avgifts-frie lyd-effekter du kan lovlig (og uten ekstra avgifter) bruke i dine egne filmer, TV-sendinger, radio-programmer eller podcasts: http://video-lyd.22web.net/

[quote][/quote]
medlem i 168 måneder
 

Re: spørsmål ang. opphavsrett

Innleggav Bolt1 » lør 06.03.2010 0:27

Uten å være noen ekspert på området, så vil jeg svare slik: Du kan bruke så mye musikk du vil på alle filmene du lager, men lovbruddet skjer med én gang det legges ut/kringkastes. I ditt tilfelle når du legger det ut på bloggen din. Og da hjelper det ikke at du sier hvilken sang og artist det er. Da må du innhente tillatelse fra de som har opphavsretten.

Dermed mener jeg også at du kan bruke dette i din portefølje, og vise på intervjuer.

Lars

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: spørsmål ang. opphavsrett

Innleggav Einar--K » lør 06.03.2010 14:12

Mye av Jamendo-musikken er CC, non commercial, og da kan du bruke dem uten å spørre først så lenge du ikke krever penger for ditt produkt, men de må krediteres, og i mange tilfeller må ditt produkt (med deres musikk) kunne brukes på tilsvarende måte. Det følger med utvidet info med hvert album du laster ned.

Bolt1 skrev:men lovbruddet skjer med én gang det legges ut/kringkastes. I ditt tilfelle når du legger det ut på bloggen din. Og da hjelper det ikke at du sier hvilken sang og artist det er. Da må du innhente tillatelse fra de som har opphavsretten.
medlem i 168 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]