JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav jack » ons 10.02.2010 21:49

Hei, jeg har et lite JVC Everio videokamera som jeg har filmet en del med. Det bruker SDHC minnekort. Når jeg overfører inneholdet på minnebrikkene til en PC, så funker alt veldig fint, jeg får spilt av filmene, redigert osv.

Når jeg skal importere til min godeste mac, derimot, gikk ikke alt like bra. Dere skulle sett ansiktet mitt, jeg var ikke overrasket i det hele tatt. Det har seg nemlig slik at mer enn én gang i uken finner jeg ut av enda en ting som ikke fungerer noe særlig på mac. (Dere leste kanskje tråden om at macen ikke lar meg resize arbeidsvinduet mitt :P Utrolig, hva?)

Videofilene heter .MOD, og til hver videofil følger det med en lydfil som heter .MOI. Disse får jeg ikke spilt av på mac, og heller ikke gjort noe med i iMovie. Dette er leit da jeg har veldig lyst til å redigere videoene i iMovie!

Short: Hvordan kan jeg importere/konvertere .MOD og .MOI filer fra SDHC-minnebrikker til å fungere på mac, uten å miste noe som helst bilde- eller lydkvalitet? Jeg vil også at det skal fungere i iMovie.

Dere er ekspertene! Tusen takk for all hjelp :)
medlem i 212 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav Knesaren » tor 11.02.2010 0:02

Prøv MPEG Streamclip. Kjører du 10.6 trenger du kanskje mpeg2-codec'en til Quicktime...

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav Mega_Therion » lør 13.02.2010 12:21

Prøv først å endre filendelse til mpg. .MOD er egentlig bare en Mpeg2-fil.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav Knesaren » lør 13.02.2010 12:55

...kan skape problemer siden lyd og bilde er lagret forskjellig enn i en "ekte" mpeg2-fil.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav mcoogco » søn 28.02.2010 0:50

Knesaren skrev:...kan skape problemer siden lyd og bilde er lagret forskjellig enn i en "ekte" mpeg2-fil.


Så hva skal man gjøre?
medlem i 179 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav cladi » søn 28.02.2010 15:15

@Jack
Hvorfor oppretter du to tråder der du i bunn og grunn spør om akkurat det samme? Du fikk svar i den første tråden "Apple skuffer..." Selv om du ikke likte svarene du fikk, betyr ikke det nødvendigvis at de var gale.
medlem i 198 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav jack » man 01.03.2010 1:30

Opprettet denne her først med dårlig tilbakemelding, så da må man stole på fanboien i sånne som deg og presse ut et svar ved å kritisere Apple. Da kan du banne på at tråden din får mange posts!
medlem i 212 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav Knesaren » man 01.03.2010 1:42

Bruk Mpeg Streamclip til å konvertere filene. Husk at du trolig trenger Apples mpeg2 codec i Bibliotek/QuickTime-mappen din.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav cladi » man 01.03.2010 14:20

Han vil ikke konvertere filer...
@Administrator: Anbefaler at du slår sammen denne tråden med tråden "Apple skuffer med brukervennlighet" og tråden "JVC Everio"-
medlem i 198 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav jack » tir 02.03.2010 18:51

Eneste mulighet er da å konvertere. Dette blir en lang natt. It just works, right guise?
medlem i 212 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav cladi » tir 02.03.2010 19:06

Guise????
medlem i 198 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav jack » lør 06.03.2010 21:33

haha, claddyboi skj0nner ikke
medlem i 212 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav cladi » man 08.03.2010 3:56

Joda, jeg skjønner da litt av hvert. Blant annet at folk som ikke kan stave hverken norsk eller engelsk, i alle fall burde holde seg til det de burde kunne best. I ditt tilfelle er trolig det norsk. «Guise» er muligens ditt torske-engelsk for «guys». Noen ganger er det bedre å holde kjeft enn å avsløre for hele verden at man er dust.
medlem i 198 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav jack » man 08.03.2010 6:21

haha, hvor surpomp gAr det an A bli, guise?? steng fjerten ute a
medlem i 212 måneder
 

Re: JVC Everio-importering funker dårlig på mac! :(

Innleggav Dorkfish » man 08.03.2010 9:03

Jack, dette er et resultat av at du har kjøpt feil videokamera. Ikke noe annet. JVC har her valgt å bruke et format som ikke er i henhold til standardene i det hele tatt.
Man kan godt mene at Apple burde allikevel ha støtte for dette, men til syvende og sist er det JVC som her har bestemt seg for å "finne opp kruttet" på nytt. Dette fører til et format som stort sett ingen benytter.
At Windows eventuelt støtter dette helt sånn uten videre er et tegn på at Windows har denne codec'en i sitt system. Men om man søker på dette formatet på Google finner man masse tråder der Windows brukere får fnatt av at de ikke får Windows til å lese .mod og .moi filer, så jeg tror ikke Windows er så mye bedre der.

Javisst du vil nok oppleve at noen ting virker bedre i Windows enn på Mac. Ingen betviler det. Men det skal også nevnes at like mange ting fungerer bedre på Mac enn på Windows.
Begge systemene har sine fordeler. Det er ikke til å komme ifra.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]