Konvertere jpg-bilde til vektor?

Konvertere jpg-bilde til vektor?

Innleggav MacMort » tor 03.12.2009 11:19

Prøver både i Illustrator og Photoshop CS3 å finne ut hvordan gjøre et jpg bilde til en vektorisert illustrasjon, f.eks. i .ai format.

Fant i Photoshop, under File >Eksport funksjonen "Path to Illustrator". Når jeg velger denne kommer det opp at filen nå lagres som en .ai file, men når jeg går til den ferdige filen så er det en Text File på 4 kb. Som, når jeg klikker på den, åpner seg i Illustrator og inneholder bare en tom firkant.

Noen som vet noe om dette - den rette fremgangsmåten? For det må jo være mulig?

På forhånd takk!
medlem i 217 måneder
 

Re: Konvertere jpg-bilde til vektor?

Innleggav chreriksen » tor 03.12.2009 13:22

Å «konvertere» en bitmap til vektor er ikke bare bare slik som du skulle ønske det. Adobe Illustrator har en funksjon kalt «Live Trace», men jeg kan ikke komme med noe annet enn dårlig erfaring med dette. Resultatet er som regel alt for ujevnt og ruskete.

Da står du kun igjen med at du må manuelt tegne vektor selv. Dette vil ta litt tid, avhengig av hvor avansert bilde/logo du ønsker vektorisert. Trikset for å tegne opp en vektor basert på et bilde er å la bildet ligge i et layer for seg selv, mens du tegner i et nytt layer over.

Hvis du har liten til ingen erfaring er det lurt å lete litt rundt etter guider til hvordan man kan tegne vektorer på en effektiv og god måte. For eks. http://www.ndesign-studio.com/resources/tutorials/

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Konvertere jpg-bilde til vektor?

Innleggav iBjorn » tor 03.12.2009 14:01

Lag et nytt dokument i Illustrator
Plasser (File > Place) jpeg-bildet
Sørg for at bildet er markert (har blå "ramme")
Gå til Object > Live Trace > Tracing Options
Huk av for "Preview", forandre eventuelt "Mode" til "Color" og juster (evt) antall farger (maks 256)
Når du er ferdig klikker du på "Trace"
Valgfritt:
Object > Expand (både Fill og Stroke)
Object > Ungroup (X2)
Slett eventuelle uønskede elementer

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Konvertere jpg-bilde til vektor?

Innleggav EspenIrgens » fre 04.12.2009 16:08

Hvordan resultatet blir avhenger naturligvis veldig av utgangspunktet fra Photoshop. F.eks. kan du kjøre en justering i levels/posterize osv for å lette jobben for Illustrator.
Ellers har Flash også en grei vektorkonverteringsfunksjon.
medlem i 209 måneder
 

Re: Konvertere jpg-bilde til vektor?

Innleggav iBjorn » fre 04.12.2009 16:24

Veldig enig i det der. Google litt?

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere