HDR programvare

HDR programvare

Innleggav morsha » man 20.04.2009 18:34

Har søkt litt men finner ingen "kjappe" svar så tar meg frihet å lage en ny tråd (og håper dette er rette stedet å spørre)

Jeg har gått til anskaffelse av et nytt dSLR (Nikon) og har endelig bestemt meg for å sette meg litt mer inn i "kreativ fotografering"... eller hva man kan kalle det.
Jeg har i flere år hatt en Cannon, der jeg har testet litt i røkk og veldig harde napp.

Så til problemet; jeg tester ut HDR.
Jeg bruker nå Photosop CS4 eval til å sette mine bilder sammen til en .hdr (Radiance) fil, for så å gjøre tone mapping i Photomatix. Denne komboen virker bra MEN Photoshop eval utløper og det er ikke det billigste programmet.
SÅ finnes det noe bra alternativ programvare for å sette sammen fler bilder til en .hdr fil?
Jeg vet det går i Photomatix, men resultatet blir veldig dårlig sammenlignet med Photoshop.
Det bør ikke være et gratis alternativ, men dog jeg forsøker ikke skyte spurv med kanon heller...
Vil det gå i Aperture/Lightroom? Om ja hvilke er best (om det i det hele tatt finnes et subjektivt svar på det).

og må være OSX :)
medlem i 179 måneder
 

Re: HDR programvare

Innleggav nathmac » ons 22.04.2009 11:46

Jeg har inntrykk av at Photomatix er en av hovedaktørene i HDR verden, er selv meget fornøyd med programmet.
Faktisk såpass fornøyd at jeg ikke en gang har testet HDR i Photoshop Men jeg blir meget nysgjerrig når du sier at resultatet er bedre. Da må jeg sette meg ned å samenligne.
Er det slik at Photoshop ikke kan gjøre tonemapping?
Tror nok ikke Aperture eller Lightroom kan hjelpe deg med HDR (annet en å holde styr på bildene du skal sette sammen, har stor glede av fx Stacks i Aperture for å linke alle fx. 5 bildene som skal bli HDR)

Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Re: HDR programvare

Innleggav morsha » ons 22.04.2009 18:17

Ok... selve tonemappinga i photoshop er ikke mye å skryte av (det lille jeg har forsøkt), dette bruker jeg Photomatix til.

Det jeg gjør med Photoshop er å linke alle bildene sammen til en fil, photoshop er flinkere en Photomatix til å aligne bildene sammen før selve tonemappinga skjer.
Spesielt når bildene er tatt uten stativ.

Tror det jeg er ute etter det som du kaller fx Stacks.. skal sjekke ut Aperture.

Takker!
medlem i 179 måneder
 

Re: HDR programvare

Innleggav ArneArts » ons 22.04.2009 18:40

Med Enfuse-pluginen kan du lage HDR-bilder i Lightroom.

(Du må donere litt for å lage bilder større enn 500x500, men det holder med et pund eller to.)

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: HDR programvare

Innleggav abamilen » fre 13.11.2009 9:00

Nå ble jeg interessert her.

Jeg bruker Photomatix til både sammenblanding og tonemapping. Har aldri oppdaget noe slett resultat fra dette programmed. Har ikke heller tenkt på å prøve PS til den første operasjonen. Interessant.

Jeg sysned HDR bildene blir vedlig bra i Photomatix, men det e alltid interessant med forbedringer.
Skal sjekke ut dette.
medlem i 177 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron