hva er regelen?

hva er regelen?

Innleggav srb » søn 01.11.2009 19:58

Case:
En hjemmeside med en flash løsning. Presentert i Dreamweaver med CSS.

Spm:
De som evt ikke har Flash får da ikke sett siden. Bare det som ligger i HTML og CSS regner jeg med.
Bør man ha et opplegg som gir den gruppen som ikke har flash en ren HTML løsning som et alternativ? Eller setter man opp en tekst i HTML som har en link til et nedlastningssted for Flash...
medlem i 193 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav Nikoraisan » søn 01.11.2009 20:40

«regelen» er vel at Flash-baserte sider er uglesett generelt, og at du derfor kan spare deg bryet med det først som sist. Altså bare lage den vanlige siden.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav Maxell » søn 01.11.2009 20:45

Kunne ikke vært mer enig.

Det samme gjelder lyd på nettsider. Det finnes ingen unnskyldning for å ha lyd som default når man kommer inn på en side.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav Mega_Therion » søn 01.11.2009 20:59

Skal du bruke Flash, så gjør det med SWF Object, et javascript som presenterer alternativ innhold om brukeren ikke har flash. Å ha link til en nedlastingsside for flash er idiotisk i dag, da alle som vil/kan ha flash på maskinen allerede har det.

Spør deg selv om flash virkelig er det beste verktøyet for denne jobben. Om svaret er ja, kan det ofte lønne seg å lage en kompositt-side, dvs, blande html og flashelementer.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav srb » søn 01.11.2009 21:04

DET svaret likte jeg. Litt mer forklaring og denslags. I tillegg ser det ut som om det er noe her jeg ikke har froklart godt nok. Det er en kobinert sak jeg snakker om nemmelig :-)
medlem i 193 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav tommyy » ons 30.12.2009 19:36

"«regelen» er vel at Flash-baserte sider er uglesett generelt, og at du derfor kan spare deg bryet med det først som sist. Altså bare lage den vanlige siden."

Vet denne tråden er gammel, men:
Er det ikke litt pinlig at en forummoderator kommer med en såpass krass påstand?
medlem i 193 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav fmortens » søn 10.01.2010 21:39

nja.. nei, det synes jeg ikke. Når det gjelder Flash, kan man være så krasse man bare vil. Fysja - bort med det!
medlem i 241 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav Runert » tir 12.01.2010 9:02

liker flash jeg.
fint til bildegallerier og slikt for idioter som meg.

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav iBjorn » tir 12.01.2010 13:23

Vel, spørsmålet var "hva er regelen", og Nikoraisan mente nok (slik jeg leste dette) å pense trådstarter inn på et spor der han ville spare masse tid på å lage en side som bedre følger "regelen" enn det Flash-baserte alternativet som trådstarter så for seg.

Så, litt mer kjøtt på beinet angående Flash-kritikk: Flash er et omstridt format av flere grunner. For det første kreves det at brukeren har installert et plug-in i nettleseren for at det i det hele tatt skal virke. Det i seg selv er i utgangspunktet negativt. For det andre finnes det en rekke plattformer som det er helt normalt at brukes til nettsurfing der Flash ikke er tilgjengelig (iPhone, anyone?). For det tredje, og dette er viktig; Flash bryter i utgangspunktet med selve grunnprinsippet med hypertekst. Det er normalt ikke mulig å søke i Flash-tekst og du kan som regel ikke lenke til, kopiere, skrive ut eller bokmerke teksten. For det fjerde må man ofte sitte å kjede seg gjennom "kreative" loadere bare for å oppdage at "designeren" har tatt seg bryet med å lage noe ekstra masete greier som det til overmål er uoversiktlig, tregt og vanskelig å navigere seg rundt i. Jeg kan i farten ikke komme på en eneste Flash-site der det ikke hadde fungert bedre å basere siten på god, gammel (x)html, CSS og evt noe asp, php, sql etc. og heller brukt Flash som et supplement for å skape litt ekstra pønsj (men OBS! OBS! valgfritt for brukeren!) og high impact på enkelte ting.

Flash kan være flott når det brukes riktig, men det skal brukes veloverveid og sparsommelig (og kun som supplement til (x)html og CSS - ikke som erstatning). I den grad det finnes "regler" for webdesign så er de profesjonelle webdesignerne og utviklerne i svært høy grad enige om dette. Det finnes selvsagt unntak, men uansett må en profesjonell designer alltid tenke funksjonalitet, kommunikasjon og tilgjengelighet framfor effektmakeri og eye candy.

Hva enkeltpersoner liker har forresten ingenting med saken å gjøre.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav ArneArts » tir 12.01.2010 13:37

btorbo skrev:fasiten

Her kunne jeg ikke vært mer enig.

Flash har sine bruksområder, men de er få, og blir stadig færre.

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: hva er regelen?

Innleggav » fre 30.07.2010 5:32

Runert skrev:liker flash jeg.
fint til bildegallerier og slikt for idioter som meg.

Med javascript kan du finne bildegallerier :) Dog kan også vises på iPhone ^^

Brukerens avatar
medlem i 164 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron