Utrolig hva jeg ikke får til, dreamweaver???

Her kan du vise fram dine egne arbeider innen webdesign

Utrolig hva jeg ikke får til, dreamweaver???

Innleggav oysteinskutle@gmail.com » ons 23.09.2009 1:17

Hei, jeg er en glad amatør som ikke helt får til det jeg prøver på. Bildet til venstre viser hvordan jeg vil ha layouten (vist fra dreamweaver), mens bildet til høyre viser hvordan det blir seende ut i safari!! Hva skjer?

Bilde Bilde

Hva er det jeg gjør galt? Det blir liksom noen mellomrom hvor bildet er plassert som strekker ut navigasjonssøyla til venstre og som ødelegger hele planen min. Forslag?

Ellers så er det en overhengende fare for at jeg vil trenge noen gode forslag til hvordan gallerisiden skal bli seende ut. Det jeg har tenkt å gjøre nå er at det ene store bildet på siden skal linkes til en ny, identisk side med et annet bilde på osv. Det som er dumt da er at det blir veldig tungvindt å oppdatere bildene pluss at det vil gå treigt å bla igjennom bildene da hele siden må lastes opp hver gang.

Er kjempetakknemlig for råd og tips!!!
medlem i 185 måneder
 

Re: Utrolig hva jeg ikke får til, dreamweaver???

Innleggav tjodolv » ons 23.09.2009 2:49

Det har med stilsettet å gjøre. Forskjellige nettlesere har litt forskjellig standardstilsett. Er ganske trøtt nå, så jeg har ikke verdens beste svar her akkurat nå, men:
Du må på et vis definere stilsettet (også kalt CSS), bedre enn det det er gjort i dag. Jeg ser på kildekoden til siden at layouten er laget i en tabell (det er vel Dreamweaver sin skyld), som ikke regnes for å være god praksis. Stilsettet er også inline, og ikke i en egen fil. Dessverre er dette slikt som dukker opp fra tid til annen, og kan man ikke HTML/CSS fra bunnen av blir det vanskelig å fikse.

Veldig kort sagt kan du forsøke å legge til dette stilsettet i det du allerede har:
Kode: Merk alt
p.style5 {
  margin-top: 0;
}
p.style7 {
  margin-bottom: 0;
}


For å lære mer om slikt må du nesten lese litt, og forsøke å skrive litt HTML/CSS for hånd. Bøker som anbefales er feks:
http://www.akademika.no/node/11329478
http://www.akademika.no/node/13746576

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Webdesign



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron