Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav 290765 » man 27.07.2009 21:33

Malene, eller temaene, i iPhoto er grei nok, og veldig enkle og bruke. Men kan jeg lage, eller redigere, egne montasjer?

Da mener jeg: bestemme selv hvor mange bilder det skal være i en montasje, betstemme hvor hvert bilde skal være i montasjen, hvor stort hvert enkelt bilde i montasjen skal være osv?

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav Connecta » tir 08.09.2009 20:51

Dette skulle jeg også gjerne ha fått svar på, syns printealternativene i iPhoto er overraskende begrensede. For øyeblikket får jeg bare ett bilde per ark, så snart jeg legger til bilde nr 2 endres størrelsen på det første slik at hele prosjektet blir ubrukelig. Har lastet ned Gimp, men finner ikke men enkel måte å lage bildemontasjer på der heller.
medlem i 176 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav 290765 » ons 09.09.2009 17:28

Jo, hadde forventet at en kunne lage egne montasjer med med iPhoto, og ikke var begrenset til ferdiglaget montasjer.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav cladi » tor 10.09.2009 21:43

Hvilke montasjer er det du snakker om? Mener du utskriftsalternativene, ett av utskriftsalternativene, eller fotobøkene, eller kalenderutskrift?

Om du mener fotobøkene, er i alle fall disse (tilnærmet) fullt redigerbare, slik du beskriver at du vil gjøre det.
medlem i 198 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav 290765 » fre 11.09.2009 19:46

Det jeg mener er at jeg selv kan bestemme feks antall potrettfotoer jeg vil ha med i montasjen, hvor store hvert enkelt bilde skal ha i montasjen, hvor jeg vil plassere hvert enkelt bilde i montasjen, hvor jeg vil sett inn tekst, hvilkne fonter og hvilken størrelse på teksten Dette altså uten å måtte være begrenset til de ferdige malen i iphoto hvor dette er fårhånds definert. Det å kunne manipulere disse operasjonene helt fritt. Det er dette jeg ikke har fått til i iphoto. Og lurer på lar seg gjøre, eller om jeg evt må benytte andre program.

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav cladi » søn 13.09.2009 0:13

Jeg får spørre igjen, da: Hvilken "montasje" er det du mener? Fint om du kunne bruke de samme begrepene på ting som iPhoto bruker, så er det lettere å hjelpe deg, også. Så vidt jeg kan se, har ikke iPhoto noe som heter "montasje".
medlem i 198 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav 290765 » søn 13.09.2009 10:46

Skal prøve å forklare mer nøyaktig:En fotomontasjer er simpelhen en bildekomposisjon bygd opp av flere fotografier eller deler av fotografier, evt tekst og annet. Alle redigeringsprogram for foto vil ha det. Kan heller ikke se at iphoto bruker begrepet, men de har "bok", "Kalender" og "kort". Her er det ferdig laget maler en kan velge. F eks sette inn flere bilder i et kort, evt sette inn tekst.Det jeg ønsker er å gå et skritt videre. Lage egne maler, f eks kort, hvor jeg selv fullt ut bestemmer størrelsen på hvert enkelt bilde jeg setter inn i kortet, hvor jeg skal plassere bildet på kortet osv, hvor på kortet jeg setter inn tekst.
Jeg ønsker "å lage egne kort", ikke bare sette inn bilder i kort som iphoto har laget ferdig på forhånd.

Litt klarere definert håper jeg :-)

Brukerens avatar
medlem i 186 måneder
 

Re: Designe egne bildemontasjer i iPhoto?

Innleggav cladi » søn 13.09.2009 14:16

Så vidt jeg vet kan du verken lage eller redigere malene i iPhoto. Det er heller ikke meningen med programmet, slik jeg har oppfattet det. iPhoto er designet for alle oss/de som vil gjøre ting enkelt. Du kan dog endre fonter (under innstillinger), og velge forskjellig layout for et kort, en bokside eller en kalender, men altså ikke "fritt og uhemmet" slik du vil.

Skal du gjøre det du åpenbart vil, bør du kikke på DTP-programmer, eventuelt på Illustrator eller kanskje også Photoshop/Photoshop Elements.
medlem i 198 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]