Adobe CS4 - den siste som støtter PowerPC

Adobe CS4 - den siste som støtter PowerPC

Innleggav palelnan » søn 16.08.2009 14:57



Adobes produktsjef John Nack, skriver på sin blogg at Adobe Creative Suite 4 blir den siste pakken som støtter PowerPC-arkitektur. Denne utviklingen fikk vi et hint om allerede i 2008, da Adobe før CS4-lanseringen annonserte at After Effects CS4 kun ville fungere på Intel-Macer.

Adobe har ikke sagt noe offisielt om når neste versjon av Creative Suite skal lanseres, men de har tidligere nevnt at de kommer med oppdateringer ca. hver 18.-24. måned. Mellom CS3 og CS4 var det noe kortere, og Nack skriver her på en måte som kan tolkes dithen at de har tenkt å ha hyppigere oppdateringer framover.

Likevel, siden vi ennå ikke har hørt noe om neste versjon, er det lite trolig at det kommer i 2009, mest sannsynlig et stykke ut i 2010.

Og da begynner til og med de aller nyeste PowerPC-maskinene å bli gamle. OS X Snow Leopard støtter heller ikke PowerPC, så det kan antas at mange vil utfase sine trofaste Power Macs, selv om de fortsatt er fullt brukbare som arbeidsstasjoner.

PS: Kan det være at Adobe planlegger en ny navngiving på neste versjon av Creative Suite, siden de i det siste har ligget unna uttrykket "CS5"?
Sist endret av palelnan den søn 16.08.2009 15:05, endret 3 ganger.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Adobe CS4 - den siste som støtter PowerPC

Innleggav Knesaren » tir 18.08.2009 7:13

...det er egentlig på tide. Er vel de færreste som jobber seriøst på en PPC i dag.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

Tror nok faktisk det er

Innleggav TorsteinO » tir 25.08.2009 12:18

Tror nok faktisk det er ganske mange som fremdeles bruker PPC. Her jeg sitter nå er det såvidt jeg vet bare jeg som har intelmaskin, og jeg vet at det samme er tilfelle ganske mange steder. Det er så enkelt som at man ikke bytter ut en "relativt" ny dobbel G5, som fremdeles faktisk gjør jobben helt fint, uten å føles treig e.l., og koster en del titusner, bare fordi det har kommet noe nyere.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Krysser fingrene for at

Innleggav KDN » ons 26.08.2009 11:55

Krysser fingrene for at Photoshop og After Effects CS5 støtter OpenCL og er 64bit.

@TorsteinO
Ved arbeid av litt større After Effect prosjekter så sparer man fort inn kjøp av ny maskin istedenfor at ansatte skal sitte å vente på rendring.
Sist endret av KDN den ons 26.08.2009 11:56, endret 1 gang

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 235 måneder
 

Joa, til film (og 3d og

Innleggav TorsteinO » ons 26.08.2009 12:47

Joa, til film (og 3d og sikkert noen andre ting), så ser jeg absolutt at det lønner seg kjapt (men hvis vi anslår at en ny maskin utgjør ca en månedslønn ink. sosiale kostnader, så skal man allikevel opp i en måned med ventetid før det faktisk lønner seg...)

Men nå er det jo ganske mye annet enn after effects i cs-pakka, f.ex. InDesign, illustrator og photoshop, og der har jeg flere beviser (dvs folk som sitter og faktisk jobber på slike uten noe problem, og det samme gjaldt også på et annet sted jeg var innom i sommer) innenfor noen få meters radius på at det funker helt fint med en dobbel g5 med anstendig minnemengde.

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Re: Adobe CS4 - den siste som støtter PowerPC

Innleggav Knesaren » ons 26.08.2009 16:51

Minne er "viktigst".
Tror Adobe sa at PS kun kommer som 64bit til Windows.

Brukerens avatar
medlem i 232 måneder
 

PS er allerede som 64bit til

Innleggav fotojon » fre 04.09.2009 11:52

PS er allerede som 64bit til windows.

CS5 vil slippe en nyskrevet versjon av PS til mac som er native 64bit.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 


Returner til Artikler (Kreativ1)



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron