Utskrift (A3/A2) - lage selv eller bestille?

Utskrift (A3/A2) - lage selv eller bestille?

Innleggav varmann » søn 26.07.2009 13:22

For en god del år siden kjøpte jeg en Epson Photo Stylus 2100.
Den gav veldig gode bilder, men er nå dessverre i ustand, i tillegg til at det begynner å bli alt vanskeligere/dyrere å finne blekk til den.

For å være ærlig så er jeg i tvivl om det er en god ide å kjøpe en erstattere. Jeg trenger maksimum 10-15 høykvalitetsutskrifter i året, men da har jeg å andre siden relativt høye krav som:
- Bra farge + sort/hvit kvalitet
- A3 eller A2 format
- Mulighet å velge tykkt kunstpapir av forskjellige kvalitet (blank, matt, struktur)
- Bilder som holder lenge (minst 20-40 år hengende på en normal vegg)

Hva koster det få dette gjort av andre?
Aperature og IPhoto har mulighet for å bestille utskrifter men hvordan er kvalitet, muligheter velge format/papirtype og holdbarhet?

At lemne et enkelt jobb til en professionell utskriftbyrå kan raskt koste en god del.
De som tilbyr lavprisutskrifter har ikke imponert meg veldig så langt.
Er det noen alternativer mitt emellom?
Jeg kan tenke meg å betale ca 400:- for en god A3 utskrift og 500-600:- for A2.

Jeg har de siste 25 årene til tider vært en veldig dedikert amatørfotograf (småbild og 6x8 format) . Men holder akkurat på å ta skrittet å begynne fotografere digitalt. Jeg har tilbrakt mange timer i mørkrom og har et forholdsvis romantisk/taktilt forholde til bilder. For meg er god papirkvalitet veldig viktig.
medlem i 187 måneder
 

Re: Utskrift (A3/A2) - lage selv eller bestille?

Innleggav KriSkj » fre 07.08.2009 19:43

Gå til en fotograf (evt. fotobutikk) som lager bildene sine selv.
Spør om han/hun bruker egen farveprofil på printeren sin (dersom han/hun ikke gjør det, drop it) og spør om å få ICC profilen, slik at du kan jobbe ut ifra den.

Du er da garantert bra bildekopier.

Prismessig vil vel fotografen spørre deg om hvor mye som skal lages i måneden eller noe. Dette må dere bli enige om.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Utskrift (A3/A2) - lage selv eller bestille?

Innleggav varmann » lør 08.08.2009 12:10

Takk for svar!
Jeg hadde begynt å tenke i de banene selv også.

I tilegg tenkte jeg det kunne være ide å sjekke hva de brukte for type printer og hvis det var mulig å få bruke eget papir for utskriftene (så lenge det var tilpasset printeren selvsagt).

Jeg regnet litt på hva hver bilde kostet meg med min gamle Epson 2100.

Jeg har totalt laget ca 30st A3 bilder.
(I tillegg til en god del ting som man absolut ikke trenger den typen skriver til).

Totalt har det kostet :
Skriver 6500:-
Blekk 5000:-
Papir: 700:-

Så slått ut per bilde blir det ca 400:-. Så jeg kan helt klart betale det og litt mere for å få det gjort et annet sted.

Fram til den dag jeg begynner å skrive ut vesentlig større kvantiter så klarer jeg meg definitvt bedre med en billigere A4 skriver og en god fotobutikk.
medlem i 187 måneder
 

Re: Utskrift (A3/A2) - lage selv eller bestille?

Innleggav KriSkj » man 10.08.2009 15:22

Stiller meg litt skeptisk til å bruke eget papir, siden de fleste antaglig bruker storformatsprintere 24" og 60"....

Kostprisen på en A3 er vel omtrent 200kr pr bilde, inkl blekk... Er ikke helt sikker på det. Har en fyr som jobber for meg når det kommer til prints over 20x30cm, så han er eksperten min... Hehe...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 


Returner til Fotobehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere