RGB til CMYK

RGB til CMYK

Innleggav veparma » man 15.06.2009 13:41

Hei, jeg skal konvertere mange bilder fra RGB til CMYK fargesetting (skal sendes til trykkeri). Jeg vet det kan gjøres i photoshop, men jeg har ikke det på min nye mac ennå... Finnes det et fint lite program som tar for seg dette?

Mvh.

Lars.
medlem i 222 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav Aphelion » tir 16.06.2009 9:17

Skal du bare sende dem bildene, eller sette dem inn i et dokument du skal sende dem? Hvis sistnevnte, kan du be om at alt skal CMYKes når du lager PDF-filen.

Ellers vil jeg tro at trykkeriet er såpass seriøst at de kjører Pitstop på alle PDFer de mottar... :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav veparma » tir 16.06.2009 20:19

Sistnevnte ja :) Jeg har fått inntrykk av at alle bildene bør CMYKes før de legges inn i et dokument. Jeg bruker pages til å lage PDFene, fordi det er mye tekst også. Så det vil ikke være nødvendig å CMYKe alle bildene (i photoshop) før de legges inn i pages?
medlem i 222 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav Aphelion » ons 17.06.2009 8:18

Så lenge du gir beskjed til trykkeriet så vil jeg tro at de fikser biffen :)

Brukerens avatar
medlem i 240 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav KriSkj » fre 07.08.2009 19:55

Min erfaring med trykkerier er at de sier "Bare send fila slik den er, så legger vi inn profilen"

De får problemer med meg med en gang de forteller meg det!

Be om ICC profilen Deres, for så å arbeide med den i PS eller hvilket program du enn bruker..

Dersom du sender en f.eks AdobeRGB fil til dem og de har sin egen labprofil, kan du ende opp skuffet. Det har jeg blitt èn gang og det er èn gang for mye...

Kanskje litt off-topic, men jeg vil ikke kalle trykkeriet "seriøst" dersom de legger inn profilen selv...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav mrf00rk » ons 19.08.2009 9:40

Med fare for å hijacke tråden litt

Jeg skal levere bilder til en bok for trykking. Trykkeriet sa jeg måtte levere i PDF og CMYK.
Altså, bildene er i raw og Lightroom. Noen som har en kurant step-by-step for hvordan jeg skal gå frem? Jeg prøvde et bilde i sted. Altså LR -> TIff -> PS -> CMYK -> PDF og endte opp med en fil på 74mb. Og jeg aner ikke om fargeprofiler ellernoe er riktig. Dette er til en skoleårbok og jeg ønsker ikke å feile med omtrent 300 bilder =-O
medlem i 213 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav musher » ons 19.08.2009 10:34

Snakk med trykkeriet og få vite hvilken fargeprofil du skal bruke.
Så kalibrerer du skjermen din, og redigerer bildene i tiff eller jpg

Så setter du inn bildene i årboka, og lager PDF av årboka. En trykkferdig PDF på 74 MB er slett ikke uvanlig, iallfall ikke med så mange bilder

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav KriSkj » ons 19.08.2009 10:41

Dersom du jobber i layers kan det være smart å flate ut bildet før du lagrer det som pdf. Men husk å lagre en kopi i TIFF med alle lagene, dersom du ønsker å gjøre endringer...

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav mrf00rk » ons 19.08.2009 10:45

musher skrev:Snakk med trykkeriet og få vite hvilken fargeprofil du skal bruke.
Så kalibrerer du skjermen din, og redigerer bildene i tiff eller jpg

Så setter du inn bildene i årboka, og lager PDF av årboka. En trykkferdig PDF på 74 MB er slett ikke uvanlig, iallfall ikke med så mange bilder


Altså, 1 bilde = 1 pdf = 74mb. Jeg skal vel ikke skal vel ikke slå sammen bildene til en stor pdf? Det er ikke all verden til redigering som skal gjøres, antar at 99% blir ferdig i LR. Derifra eksporteres de som tiff og åpnes i PS for export til pfd. 1 og 1 bilde. Men å få fargeprofil av trykkeriet hørtes skremmende ut =-O
Ble fort avansert dette. Og jeg er kun en fjerdepart i denne årboken :-P
Men jeg skal se om jeg får f.eks mailadressen til noen på trykkeriet.
medlem i 213 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav musher » ons 19.08.2009 10:48

For min egen del, pleier jeg å jobbe i RGB-flyt hele veien.
Det vil si at jeg ville ha redigert og arkivert RAW-filene i RGB (med CMYK preview i Photosop) i JPG.
Dette sparer deg for mye plass, men krever også at du har tunga rett i munnen under redigeringen.

Cluet her er å ha satt Distiller-innstillingene til å konvertere til CMYK når den lager PDF.

EDIT: Så svaret ditt nå.
Hvis du bare skal sende bildene, trenger du ikke PDF, da holder det med TIFF eller JPG, men snakk med dem, så sier de hvilket format de helst vil ha

EDIT2:
Hvis du synes fargestyring er litt skummelt, kan du kikke litt her:
http://www.dummies.com/how-to/content/c ... op-cs.html

http://www.lynda.com/home/DisplayCourse.aspx?lpk2=317

http://learn.adobe.com/wiki/display/LR/ ... m+-+Basics

http://www.google.com/search?hl=en&clie ... tnG=Search

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav mrf00rk » ons 19.08.2009 11:03

Takk for et godt svar. Jeg har funnet ut hvem jeg skal kontakte etc. Så skal jeg spørre om masse ting. Men i utgangspunktet skal alt leveres i PDF, dette hadde noe med økomomi å gjøre.
medlem i 213 måneder
 

Re: RGB til CMYK

Innleggav musher » ons 19.08.2009 11:21

Hvis de begrunner det økonomisk, vil jeg heller si at du bør levere bildene til den som lager årboka, og at denne leverer til trykkeriet i PDF. Det er vel den vanlige praksisen ;)

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]