HD videokamera med SDHC

HD videokamera med SDHC

Innleggav terjejh » man 16.02.2009 14:42

Så var jeg og kjøpte meg et "reisekamera" på en sydebutikk, modell FF-1100HD fra "Fashion Fujioptics", for hva 'det måtte være verdt. (Fra før har jeg hatt gode erfaringer med et Finepix F710 digital kamera fra Fujifilm, noe som var bakgrunnen for at jeg våget å kjøpe "dette merket" noe på sparket. I etterkant viser det seg imidlertid at "Fashion Fujioptics" slett ikke er d.s som "Fujifilm").

videokameraet har relativt høye spesifikasjoner oppgitt på innpakningen:
1280x720 HD video, H.264 format. I tillegg har det 11.2MP stillbildekapasitet (opptil ca 3744x2880). Video og bilder kan alternativt lagres i lavere "SD" eller "VESA" oppløsninger.
Lagring på eksternt SD/MMC minnekort opp til 4GB. Internt inkluderes kun 64MB, hvorav noe brukes til firmwaren.

Optikk f=7.0mm F3.2, kun digital zoom 8x.
USB2.0, HDMI og TV ut tilkoplinger.
Vekt 140g ekskl. batteri

Spesifikasjonene forøvrig har mye til felles med et lignende produkt jeg finner på nettet
http://microcenter.com/single_product_r ... id=0289254

Jeg har følgende to spørsmål:

1) Hva slags SDHC minnebrikke trengs for å lagre 1280x720 HD video i H.264 format?
Dvs. hvor stor blir datastrømmen som skal skrives, i fht klasse 4 eller 6 for slike kort og hvor lang video får plass på 4GB ?

2) Ettersom SDHC også finnes i 8GB og 16GB og etter hvert også i 32GB, lurer jeg på hvor stor er sjansen/muligheten for at også slike minnekort vil kunne adresseres (selv det det står oppgitt "opptil 4GB")?

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: HD videokamera med SDHC

Innleggav thomasb » tir 17.02.2009 22:02

Regner med at du nå har funnet ut av det du lurte på i innlegget ditt her?
http://mac1.no/forum/viewtopic.php?f=227&t=215913

Jeg tror jeg her fikk svar på hvilket kamera du snakker om i den andre tråden din :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: HD videokamera med SDHC

Innleggav terjejh » tir 17.02.2009 23:55

Ja, riktig ;)

Først, mitt snart to år gamle (og 10x tyngre og større) HDV 1080i videokamera er Sony HDR-FX7E
http://www.sony.no/product/hdd-hdv/hdr- ... nicalspecs

Mitt nye, reise-lommekamera heter altså "Fashion Fujioptics FF-1100HD". Dette skal være en ny modell som er produsert i Kina, men jeg har som nevnt ikke funnet noe på Internett så langt om modellen. Bortsett fra at FF-1100HD har et større 3" LTPS LCD display, synes spesifikasjonene like med linken til et annet kamera nevnt først i tråden ovenfor.

"Fashion Fujioptics FF-1100HD" kan være et "trojaner/white-box" merke eller et "uoffisielt" videokamera fra Fujifilm for lavprismarkeder. Fujifilm i Oslo opplyste på mitt spørsmål at dette kameraet ikke har noe med (kjente) Fujifilm produkter å gjøre.

Det jeg ser er at det bruker "Fuji-type" 3,7V NP-60 batterier (både det originale på 1050mAh og det kraftige NP60 ekstrabatteriet på 12800mAh jeg kjøpte). Disse passer rett i Fujifilm laderen jeg har fra før til mitt Finepix FX710 digitalkamera (NP40 med adapter). Men flere slike lette lommekameraer bruker kanskje denne typen batterier, så det behøver ikke være annet enn indikasjoner.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: HD videokamera med SDHC

Innleggav terjejh » ons 25.02.2009 15:45

Mine første tester med mindre klipp, viser at 1280x720 H.264 datastrømmen havner i størrelsesorden 0.4-0.5 MB/s. Dvs. omlag 2,2-2,8 timers innspillingskapasitet pr 4 GB SDHC brikke.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]