video løper fra lyden, hvorfor?

Diskuter og kom med spørsmål om lydopptak og musikk i forbindelse med videoproduksjon

video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav H å k o n » søn 21.12.2008 15:08

Jeg prøver meg på noe jeg aldri har gjort før. Jeg skal synke lyd og video fra et konsertopptak.

Video er fra et panasonic Tz5 fotokamera, videre bearbeida i Compressor slik at frameraten nå er 29.97. Format er H.264 i .mov-kontainer. Videolyden (skal ikke brukes) er på 48kHz. Jeg sier dette fordi jeg tenker det muligens har noe med problemet å gjøre.

Lyden er tatt opp via lydbordet, i 24bit, mikset og ditheret til 16bit AIFF.

I både iMovie og Final Cut Express sklir lyden ut av synk etter hvert. Synker jeg starten av låta, kommer videoen i mål litt over et halvt sekund før lyden. Låta er ca 4 minutter lang.

Først og fremst lurer jeg på hva dette kommer av sånn at jeg kan forhindre at det skjer i fremtiden. Jeg tar gjerne i mot tips til hvordan man kan rette det opp også. Det eneste jeg kan komme på er å krympe lydsporet et halvt sekund i logic.
medlem i 214 måneder
 

Re: video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav H å k o n » tor 25.12.2008 20:47

Jeg har kommet et lite stykke på vei, dvs jeg har en teori. Kameraet filmer i 30fps. Når jeg konverterer til 29,97 fps, så blir videoen litt kortere enn den originalt var. Stemmer dette?

Problemet nå er at Compressor ikke kan konvertere til 30 fps. Hva kan jeg gjøre?

Sidespørsmål, det er vel ikke dumt å legge 44.1kHz lyd oppå et videospor der lyden (som ikke brukes) var tatt opp i 48kHz? Blir lyd degradert av å konverteres fra 44.1 til 48?
medlem i 214 måneder
 

Re: video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav manga3010 » fre 26.12.2008 20:05

Angående lyd spørsmålet der, så kan jeg hjelpe deg. Saken er at menneske ikke kan oppfatte lydbølger på 48.000k khz. Derfor har det ikke noe å si om lydbølgen er 44.100 khz eller 48.000 khz. Så du kan trygt bare nedgradere lyden, for den tar bare mer plass. Men når det gjelder bitrate så er det en annen sak. ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav H å k o n » fre 26.12.2008 20:15

Ok, takk for svar:) Nå var det for såvidt snakk om å oppsample lyden fra 44 til 48. ingen grunn til det altså. Ett problem mindre:)
medlem i 214 måneder
 

Re: video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav KristianL » søn 28.12.2008 2:11

manga3010: 44.1kHz og 48kHz har ingenting med hvor høye frekvenser et menneske kan høre å gjøre. Det er samplingfrekvenser, som beskriver hvor mange ganger lyden (som er analog) samples i sekundet når den skal beskrives digitalt.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: video løper fra lyden, hvorfor?

Innleggav KristianL » søn 04.01.2009 21:50

Du skal klippe i materialet?

Jeg foreslår at du konverterer videoen på nytt til PAL-DV (evt Anamorphic om det er snakk om 16:9) som er 25 fps. Hvis du da ikke vil ha NTSC som er 29.97 (30). Er ikke helt sikker på om det går smertefritt å konvertere 30 fps til 25, men du får prøve. Deretter mikser du ned lyden på nytt til 16 bit 48hHz AIFF. Legg det oppå hverandre i FCE (i et PAL-DV prosjekt (evt Anamorphic) og se om du fortsatt har problemer.

Ser nemlig ikke grunnen til at du skal konvertere til h.264 med det første, det kan du eventuelt gjøre når lyden er lagt på og det er klart til å legges ut.

Nå er ikke akkurat jeg noen ekspert, men det er hvertfall hva jeg ville ha prøvd!

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til Lyd / Musikk



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron