Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav Nullbox » tir 15.04.2008 14:39

Hei,
Jeg lurer på om noen vet noe om maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD-formatet?

Jeg tenkte å investere i et Panasonic HDC-SD9(eller lignende) selv(ser flere i forumet er på tanken), men lurer på hvor mye som kreves av maskinen? Sitter på en Macbook med 2GB minne idag, men ettersom jeg har skjønt og lest meg til på nettet er det vel bare å begynne å se etter en ny maskin om man skal redigere AVCHD på FCE, eller?

Holder det med den nye MB Pro? Må gjøre det på bærbar da 50% av klippingen skjer i utlandet...

Lurer også på om noen vet hvor man kan få tak i en vidvinkel linseadapter eller fisheye til overnevnt kamera eller tilsvarende kameraer fra andre produsenter? Sony, Canon, JVC?
Har tidligere hatt en Hama vidvinkel til et gammelt Panasonic dv kamera, funket fint, leverer Hama eller andre produsenter vidvinkler til disse nye små FullHD kameraene?

Har noen tips å komme med for når kriteriene er følgende:
- Må være mulig å redigere på en MB, MB Pro
- Lite og lett å ta med seg
- Kvaliteten må være full HD, pga at enkelte klipp skal brukes i snowboard filmer som er filmet i Full HD og da må klippene være nesten like bra kvalitet. DV og Full HD blir ikke bra nok sammen.
- Kamera er ment at jeg skal hoppe etter kjørerne på bigjumps og over andre features så jeg må derfor ha en god vidvinkel eller fisheye og derfor også minnekort(har selv opplevd at klipp blir ødelagt med støy pga risting eller lignende når jeg har filmet med DV før, hørt at det samme kan skje med HDD)

Er ikke opphengt i at det må være Panasonic, men ser bare at de har litt hyggligere priser enn f.eks Sony...

Ble mye her, men takker for all hjelp jeg kan få...

TnX
medlem i 191 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav Kringon » søn 15.06.2008 8:52

Jeg slenger meg på her. Ser at denne tråden er fra 15 april, men den fortjener et svar fra noen som har erfaring med redigering av AVCHD materiale på mac.

Selv lurer jeg på å kjøpe et Canon HF10/100 (avhengig om jeg kjøper det i norge eller utlandet) og skal redigere det hele på en iMac 24" med en 2.8ghz prosessor og 4gb ram.

Er dette nok til at maskinen kan jobbe noenlunde jevnt med fult HD materialet?

- Kringon

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav Manemis » søn 15.06.2008 20:38

jeg har vanlig macbook med 2 GB ram og 2, 16 dual core prosessor... redigerer AVCHD i adobe premier pro cs3.... Det går litt treigt men det funkerer... skulle ønske jeg hadde en litt bedre maskin.....

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav krillbaaten » søn 15.06.2008 20:45

Hei,

Har et Panasonickamera som nevnt over og bruker min nye MBP (penryn) til å redigere. Fungerer bra hos meg det.

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav Kringon » søn 15.06.2008 21:56

Høres bra ut folkens.

Støtter adobe premier pro cs3 avchd nå? Har lest en del om dette på nettet, og en hel del folk sier at det ikke er AVCHD støtte på adobe sitt program.

Selv skal jeg bare drive med litt småsaker og home based stuff, så jeg regner med at iMovie holder, men jeg er litt snobb når det gjelder ytelse. Hater å vente i 2 min på at pc´en skal henge med på det jeg gjør.

Noen med AVCHD redigerings erfaringer her på en imac?

Brukerens avatar
medlem i 196 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav gr8motive » lør 11.04.2009 12:37

Tar opp denne igjen i håp om at efaringene er flere nå..

Har kjøpt et panasonic sd9, og ja, resten trenger jeg ikke forklare, hadde et sony hc9 mini dv før som fungerte fint å redigere med i final cut, nå altså er det umulig, lost frames, choppy osv.
Har forsøkt voltaic for konvertering, men filmene er fremdeles choppy etter konvertering.

Har imac 24 intel 2.4 duo med 4gb ram og final cut pro 605.
medlem i 192 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav sx9ko » tor 16.04.2009 10:10

jeg bruker en mbp 15" 2.4ghz med 2 gb ram. har kamera som filmer avchd. konverterer filene til aic (apple intermediate codec) og det fungerer helt fint. selv i motion går det greit. får ikke testet og redigert de native avchd siden final cut ikke støtter filene men vil annbefale og prøve og konvertere til aic eller dvcpro med f.eks mpeg streamclip eller roxio toast vis det går treigt.
medlem i 184 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav gr8motive » tor 16.04.2009 16:36

Fant feilen, hadde et SD kort med kun 15mbs hastighet, byttet, og nå går alt som varm kniv i smør uten noen konvertering :bitchin:
medlem i 192 måneder
 

Re: Maskinkrav på Mac for redigering av AVCHD? Og...

Innleggav vidina » tir 25.08.2009 19:53

Ser at det er et par spekulasjoner og forvirringer her, og ettersom mitt primæryrke er effekter innenfor film(jada, på kontoret jobber jeg med grafisk design), tenkte jeg at jeg skulle klargjøre et par ting, og gi noen tips.

AVCHD er bare en kodek for HD-filmformatet, som de fleste nå har fått med seg. Selv om jeg selv foretrekker HDV og HD(raw), er ikke AVCHD et dårlig format, og med rette kamerainnstillinger og relativt gode lysforhold(avhengig av kameraet, naturligvis), kan man få rimelig gode bilder ut av formatet.

Et stort problem derimot, er at formatet ikke akkurat er bredt støttet, og at det sjeldent kommer med installasjonsfiler for å installere kodeken for å gjøre prosessen enklere.

Uansett. Premiere Pro CS3 støtter ikke AVCHD, men det gjør CS4-utgaven. I After Effects gjelder det samme.

Så, hva maskinvare og maskinkrav angår, er det flere faktorer som inngår her, men RAM er det som spiller mest inn. Dette gjelder derimot avspilling. Min Power Mac G4 MDD (2002-versjonen) med 1,25GzX2 og 1GB RAM, spiller av 720p uten diverse problemer, og kan jobbe med 1080p, men å spille av formatet er nært umulig. Dette vil da si at om du skal jobbe med etterproduksjon som After Effects/Shake/Nuke/etc, så er 1080p null problem, men avspilling må nok gjøres i halv kvalitet isåfall.

Kort sagt, har du 2GHz (Dual Core) og ca 2GB RAM, skal ikke AVCHD være noe videre problem. Det hele kommer an på hvilken oppløsning du kjører. Jo lavere oppløsning, jo lettere avspilling, og så er det verdt å nevne at AVCHD er en ganske komprimert type kodek, så den spilles av på lettere systemer enn f.eks. HDV.

Brukerens avatar
medlem i 193 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]