Definere svart?

Definere svart?

Innleggav palelnan » fre 09.05.2008 10:14

Jeg skal behandle bilder for en festivalavis, og tidligere år har den vært plaget med at sverten smitter fra side til side.

Jeg må derfor prøve å unngå å bruke full svartfarge, og etter gjennomgang av fjorårets avis, har jeg funnet den fargen som er mest mulig svart med minst mulig blekk.

Fins det en metode for å sette denne fargen som "fast" svartfarge i et bile, og at alle farger springer gradvis ut fra denne?

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav segrov » fre 09.05.2008 10:48

Det er jo nettopp slikt fargestyring er til for. Du lager siden slik den skal være, gjerne med alle bildene ferdig justert i RGB, og så lager du pdf-fil, hvor du bruker den fargeprofilen trykkeriet anbefaler deg.

På den måten får du optimal sort hele tiden.

Optimal sort på avispapir blir jo aldri helt sort, men trykkeriet bør ha snøring på hvor sort det kan bli. Hva slags papir skal det trykkes på?
medlem i 249 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » fre 09.05.2008 10:56

Avispapir.

Jeg har lyst til å bruke mindre blekk enn trykkeriets profil, fordi fjorårets avis smittet ganske mye. Kan jeg lage/endre en profil selv, hvis jeg vet at det svarteste svarte skal f.eks. være C50 Y20 M35 K90? Bare et eksempel.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav musher » fre 09.05.2008 10:59

Hvis det kommer an på smitte, bør du heller se på den totale mengden blekk du sender. Det kan stilles på i Photoshop.
Edit->Convert to Profile->Profile: Custom CMYK og så ser du på total ink limit og de punktene der nede.
Du bør egentlig vite hva du gjør her, så det enkleste er kanskje å bruke profilen fra trykkeriet, og så lysne litt mer enn nødvendig…

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 230 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » fre 09.05.2008 11:10

Jeg kjenner til det med total blekkmengde, men det er også snakk om hvilken tone det svarte skal ha.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav Alyce » lør 10.05.2008 12:16

pantone svart :-D
Jeg tror en telefon til trykkeriet kan være oppklarende, de vet nok det meste.
Ellers synes jeg C50 Y20 M35 K90 høres ut som en drøy blanding med fryktelig mye blekk. Hvis du kjører 100K og fra 30 til 50 cyan burde du få en uklandelig svartfarge.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » lør 10.05.2008 12:37

Den fargen var bare et eksempel, som nevnt :-)

Hadde ikke mulighet til å finne den rette fargekoden da jeg skrev innlegget.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav hawkiiz » lør 17.05.2008 0:23

få trykkeriet til å sende den en fargeprofil for avis. standard i norge heter nada-avis-vjuni2007 eller noe i den duren. bruk i allefall en NADA-profil. still den inn i både quark/indesign, acrobat og photoshop. til rgb bruker du adobe 1998. bruker du sRGB vil du sannsyneligvis få et gromsete "slør" på bildene i trykk.

bruker du en cmyk-profil som nada, vil du se at alle bilder blir VESENTLIG blassere når du konverterer fra rgb, derfor er det viktig at du justerer alle bildene slik at det egner seg for trykk i avis. det enkleste er å konvertere bildene til LAB, og bruke curves. sett riktig sort og hvit-punkt, og dra inn a og b kanalene slik at det kommer mer farger i bildet, til det ser pent ut. så må du gjøre bildet skarpere. som hovedregel kan du bruke unsharp mask-200% og 2px. (ja, det er forbannet mye i forhold til andre trykksaker, men du må huske at avispapir er veldig dårlig, og krever veldig skarpe bilder. til slutt konverterer du til cmyk igjen.

gjør du dette bør du få et bedre resultat enn i fjor, men det er ikke dermed sagt at avisen blir perfekt. Du vil sannsynligvis få noen sider som er dårligere enn andre, og også forskjellig kvalitet på toppen og bunnen av siden. det må du bare leve med desverre.

ps. vær forsiktig med utsparing i avis! det er i praksis umulig å få fargeplatene eksakt riktig til avis, og deter derfor dumt å spare ut svart tekst på farget bakgrunn. (det er bare trygt dersom teksten er stor.)

til slutt skal det sies at mengden trykkfarge kan variere enormt etter hva trykkeren gjør. han kan legge på for lite farge, og få en blass avis, eller legge på altfor mye, og få en avis der sidene nesten er klebet sammen. om dette blir bra eller ikke avhenger litt av hvor stort opplaget er. skal det bare være noen tusen eksemplarer, tviler jeg på at de kjører så mye testing, og resultatet blir deretter. uansett bør du be om å få noen kontrolleks. både fra starten, midten og slutten av trykkfasen. du vil nok se at det er en viss forskjell i alle tre. noen har kanskje "søl", mens andre ikke har det.
medlem i 204 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » man 19.05.2008 13:32

Jeg kjenner de metodene der, men avisa vi skal lage har særdeles store felter med kølsvart, der motstående sider er stort sett hvite.

Om man bruker NADA-profilen, vil det ikke hjelpe på mitt problem. Jeg er ute etter å velge en CMYK-svartfarge og la resten av bildet "springe ut" fra den fargen. Og da er det viktig at svartfargen:

1) Inneholder så liten total blekkmengde som mulig
2) Inneholder færrest mulig blekk. Vi skal bruke liten, hvitfarget tekst oppå det svarte, da er sjansen for mispass særdeles stor hvis man bruker alle 4 fargene i det svarte.
3) At det er så svart som mulig, og at fargetonen i det svarte gjenspeiler hovedmotivet som går igjen i hele avisa, det er rødlig.

Pga. pkt. 3 kan vi ikke bruke C50 K100, som er en mye brukt svartfarge.

Vi har forsket litt på forskjellige løsninger, og tror vi har noe bra på gang nå. Jeg lager fyldig rapport når vi ser resultatet. :-)

Nada-profilen finnes forresten her:
http://www.nada.no/support/nedlasting/linprodnedl.html

Med tips og tutorials her:
http://www.nada.no/support/linprod/icc_profil.html

og her:
http://www.nada.no/filer/NADA_CMS_tilweb.pdf

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav hawkiiz » man 19.05.2008 14:01

hmm. i det tilfellet der tror jeg ikke nada er det beste. du må nok ha en icc profil med så mye akromatikk som mulig. nada har relativt svak akromatikk. prøv f.eks ISOnewspaper26v4, som er mye mer akromatisk. da bygger du svartfargen på svart, og ikke CMY. noen bilder kan bli for lyse med denne profilen, men jeg tror ikke det er så lett å unngå. lykke til :-)
medlem i 204 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav martin » man 19.05.2008 14:23

Alyce skrev:Ellers synes jeg C50 Y20 M35 K90 høres ut som en drøy blanding med fryktelig mye blekk. Hvis du kjører 100K og fra 30 til 50 cyan burde du få en uklandelig svartfarge.


Det er min erfaring også. Jeg har vanligvis brukt C60% M0% Y0% K100% på de trykksakene det har vært aktuelt :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » man 19.05.2008 14:53

Presiserer nok en gang at den fargen var tatt ut av løse luften.

Den som ser ut til å være aktuell er C15 M15 Y0 K100. Men vi får se.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav erikjostar » tir 27.05.2008 18:16

Hei hei, hmm C15, M15 Y0 K100 ? på avispapir blir det sikkert litt grå ut tror jeg. Har prøvd med en kompis hos en digital trykkeri med avispapir, det er nesten umulig å få 100% sort som det skal være!! Med en andre offsett trykkeri unitedprint.no sier at de må ha fogra29 som profil. Men de har ikke avispapir..dette er litt vanskelig ..(Har opplevd samme problem på skolen før..) :-/
medlem i 190 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav hawkiiz » tir 27.05.2008 19:51

avispapir er grått. du får aldri "riktige" farger i en avis. Hvis du jobber med avis til daglig vil du se at det er enorme svingninger fra en produksjon til en annen, og grunnen er at trykkeren kan styre hvor mye farge han legger på. noen legger på for lite, og avisen blir veldig blass. andre kan legge på for mye og lage søl i avisen, men om trykkeriet justerer mengden farge riktig vil det bli ganske bra, tatt i betrakning at det er avispapir du jobber med. Dette papiret er en salig blanding av forskjellige papirer, og vil derfor aldri bli kjempebra.

Uansett er det som nevnt er et NADA sine profiler som gjelder. Det er standarden i Norge, og legger til rette for så godt resultat som mulig :-) Ellers er det viktig å styre fargene i bildene på riktig måte. Kjør heller på litt ekstra enn å prøve å få fram mange nyanser. de kommer ikke frem uansett.
medlem i 204 måneder
 

Re: Definere svart?

Innleggav palelnan » tir 27.05.2008 22:26

Jeg gjentar: poenget er ikke å få det svartest mulig, men å finne et kompromiss mellom minst mulig blekk og mest mulig svart, i og med at tidligere aviser har smittet altfor mye, og det ofte er sider fylt med svart som står mot nesten hvite sider.

50-0-0-100 går ikke an pga. gjentatte mørke og rødlige bakgrunnsbilder.
0-50-0-100 blir for brunt.

Men 15-15-0-100, brukt i NADA-profil og skrevet ut med NADA-simulering på printeren ser OK ut. Vi testet en hel haug, og vår NADA-simulering har stemt veldig bra mot ferdig produkt tidligere.

For å unngå mesteparten av evt. mispass mot liten hvit tekst (når den ligger oppå det svarte), legger vi på tynn outside stroke på teksten i 0-0-0-100, som knocker ut bakgrunnen. Dette blander seg fint inn i bakgrunnen, og gir markant tydeligere tekst.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Neste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]