Rette opp horisont i cs3

Rette opp horisont i cs3

Innleggav krovoll » søn 13.04.2008 19:56

Å rette opp et bilde i Iphoto, et som har skjev horisont fordi jeg bikka på kameraet -- er enkelt.
Men hvordan gjør jeg det enkelst i CS3 ?
medlem i 232 måneder
 


Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav krovoll » søn 13.04.2008 22:36

iNdrebo skrev:http://www.haraldbjellvag.com/quicktime/arbitrary.mov



Du mener at denne vinkelutregninga er enkel ?

Jo, jo. jeg dro ei linje langs moloen så ble bildet sånn noenlunde:

http://www.itrollheimen.net/index.php?o ... &Itemid=48
-- nederst på sida, landskapet med hestehov, et hastig bilde knipsa med en mobiltelefon..

Dro litt usm: A:130, R:93, T:1
Komentar til det?
Noen andre tryllerier du kunne foreslå - gulfargen er kanskje for utvaska?

De
Sist endret av krovoll den søn 13.04.2008 22:55, endret 1 gang
medlem i 232 måneder
 

Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav iNdrebo » søn 13.04.2008 22:52

Godt mulig at eg misforstod spørsmålet ditt, men det der er i alle fall ein enkel måte å rette opp bilder på :-P

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav Mega_Therion » søn 13.04.2008 22:54

Dobbeltklikk på layers-paletten for å låse opp laget, deretter +T (free transform) rett opp bildet.

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav iNdrebo » man 14.04.2008 0:12

Har ikkje brukt det opprettingsverktøyet så masse, men har fungert greit å berre lage ein linje på det området eg vil ha vassrett, for så å gå i arbritary og klikke ok. Så scale bildet opp litt.
Hum, litt usikker på ka som kan bli fint. Kanskje å bruke color balance (eple+b) til å legge til f.eks litt cyan i bildet? og selective color til å korrigere gulfargane? Kanskje litt meir kontrast hadde gjort seg og. Du kan jo og bruke gradient-tool i lag med ei hurtigmaske, og bruke levels til å mørkne kantane i bildet litt. Syns det er effektfullt i enkelte tilfeller. :-)

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav krovoll » man 14.04.2008 8:25

iNdrebo skrev:Har ikkje brukt det opprettingsverktøyet så masse, men har fungert greit å berre lage ein linje på det området eg vil ha vassrett, for så å gå i arbritary og klikke ok. Så scale bildet opp litt.
Hum, litt usikker på ka som kan bli fint. Kanskje å bruke color balance (eple+b) til å legge til f.eks litt cyan i bildet? og selective color til å korrigere gulfargane? Kanskje litt meir kontrast hadde gjort seg og. Du kan jo og bruke gradient-tool i lag med ei hurtigmaske, og bruke levels til å mørkne kantane i bildet litt. Syns det er effektfullt i enkelte tilfeller. :-)


Mange takk for verdifulle tips!
Jeg får gå i ABCn til Photoshop -- da det ble snakk om "color balance" stoppa det seg 8-) 8-)
medlem i 232 måneder
 

Re: Rette opp horisont i cs3

Innleggav palelnan » man 14.04.2008 8:36

Du kan også prøve Filter > Distort > Lens Correction. Litt mer knot, men mange andre spennende valg og innstillinger.

Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]