Safari én pixel skeiv.

Safari én pixel skeiv.

Innleggav Bolt1 » ons 26.03.2008 15:22

Driver og snekrer studiekatalogen til Universitetet i Tromsø på nett, og har kommet over et rart fenomen.

http://www2.uit.no/www/studiesokere/studietilbud?ar=2008&semester=V&sprakkode=2&undervisningssprak=2

I Safari (både 2 og 3) forskyves toppbanneret og menylinja med én pixel til venstre, slik at det legges til en hvit linje til venstre for grafikken. På høyresida går den da altså én pixel for langt.

Firefox på mac, samt FireFox og IE på pc ser bra ut, det samme gjør Opera 9.10. Kanskje ikke verdens styggeste feil, men nok til at jeg sitter og irriterer meg. Hva kan dette skyldes?

Lars

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav ArneArts » ons 26.03.2008 15:40

Tabellbaserte design får Jeffrey Zeldman til å gråte.

I tillegg har siden 740 feil i følge validator.w3.org. :-P

Brukerens avatar
medlem i 239 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav k2 » ons 26.03.2008 15:43

Det enkleste er å ta en titt med W3Cs Markup Validation Service..

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav Bolt1 » ons 26.03.2008 15:53

ArneArts skrev:Tabellbaserte design får Jeffrey Zeldman til å gråte.

I tillegg har siden 740 feil i følge validator.w3.org. :-P



Dette må være den dårligste og minst konstruktive tilbakemeldinga jeg noensinne har fått på dette forumet. Hvem er Jeffery Zeldman? Og den urlen ga meg ingenting.

Jaja...glem at jeg spurte.

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav decodex » ons 26.03.2008 17:19

Jeffrey Zeldman er en relativt kjent og respektert person innenfor miljøet rundt webstandarder.

Min beste gjetning på ditt problem er de tilsynelatende overflødige kolonnene:

Kode: Merk alt
<td class="contentTop"><div id="left_col" class="left_col"></div></td>


og:

Kode: Merk alt
<td class="contentTop"><div id="right_col" class="right_col"></div></td>


Som ligger i den eneste raden i ytre tabell. Men det skal sies at koden din er veldig tungvint kodet, ville anbefalt deg å tenke litt på å unngå slik nøsting av tabeller i tabeller. Bruker du forøvrig verktøy som Firebug i Firefox, eller Web Inspector i Safari?

Brukerens avatar
medlem i 217 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav martin » ons 26.03.2008 18:05

Bolt1 skrev:
ArneArts skrev:Tabellbaserte design får Jeffrey Zeldman til å gråte.
I tillegg har siden 740 feil i følge validator.w3.org. :-P

Dette må være den dårligste og minst konstruktive tilbakemeldinga jeg noensinne har fått på dette forumet. Hvem er Jeffery Zeldman? Og den urlen ga meg ingenting.
Jaja...glem at jeg spurte.


Ikke bry deg om den formen ArneArts velger å presentere rådene sine. Det er hjelp uten å hjelpe.

Kort fortalt er Jeffrey Zeldman en "kjempe" innen webdesign, og alle som driver med webdesign burde kjenne til ham (eller ha blitt berørt av hans arbeid) på en eller annen måte.
http://www.zeldman.com/ skrev:Web design insights since 1995. Personal site of Jeffrey Zeldman, publisher of A List Apart Magazine, founder of Happy Cog Studios, co-founder of The Web Standards Project, co-founder of the Event Apart design conference, author of Designing With Web Standards.


Når det gjelder http://validator.w3.org, er det en tjeneste w3.org tilbyr for å sørge for at websidene som lages, har riktig html. Første steg for å sikre riktig visning i alle nettlesere, er å sørge for at all html er riktig. Neste steg er å kjenne til hvordan hver enkelt nettleser tolker CSS'en som skrives.

De 740 feilene validator.w3.org påpeker, er ikke et godt tegn. Ettersom hva jeg kan se er koden forholdsvis utdatert mht. dagens standarder og anbefalinger. Universitetet i Tromsø har definitvt et problem med sidene sine, som de bør løse, uavhengig av ditt prosjekts størrelse.

Om det er noen trøst, har andre store sider, som (nylanserte) tv.no, like store valideringsproblemer. Dette gir igjen de uønskede nettleserproblemene.

Det er bare å spørre mer, så skal vi svare etter beste evne :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav tjodolv » ons 26.03.2008 18:31

Jeg vil anbefale å skaffe boka som blir nevnt her, Designing With Web Standards (2nd edition). Den gir en veldig god innføring i hva som menes med HTML-standarder, og hvordan man går frem for å lage effektiv kode som er kompatibel med flest mulig nettlesere. Det vil være enkelte "quirks" her og der, men det finnes alltid en eller annen "workaround" som følger standardene.

edit: Dersom du bruker et eller annet program for å lage siden (altså at du ikke skriver koden selv), hvilket program er det? Feks FrontPage, Dreamweaver eller noe slikt..?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav acimi » ons 26.03.2008 19:01

ArneArts skrev:Tabellbaserte design får Jeffrey Zeldman til å gråte.

I tillegg har siden 740 feil i følge validator.w3.org. :-P


Jeg liker ikke å pirke, men akkurat den syns jeg var litt på kanten. Kan det være lurt å bruke komma, ArneArts? Jeg trodde det var snakk om "siden 740" og ikke "740 feil." Tegnsetting på skolen var ikke for morro skyld! ;)
Sist endret av kolby den ons 26.03.2008 19:10, endret 1 gang
Grunn: Jeg liker å pirke, så jeg la til en komma mellom «komma» og navnet hans.
medlem i 193 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav Bolt1 » ons 26.03.2008 22:52

Takk for alle (konstruktive) svar! Jeg skal sjekke dette ut. Når det gjelder alle valideringsspørsmålene skal jeg ta dette opp med leverandøren. Det er et Oslo-firma som har tilbudt ei publiseringsløsning (iKnowBase) basert på en Oracle-plattform. Jeg har for det meste endret og byttet ut grafikk, så jeg vet ikke hvor mye jeg personlig kan gjøre med disse tingene.

Men det er absolutt verdt å ta videre. Synes det likevel er rart at kun Safari skyver denne ene pixelen, mens Firefox, Internet Explorer og Opera viser det slik jeg vil.

Lars

Brukerens avatar
medlem i 228 måneder
 

Re: Safari én pixel skeiv.

Innleggav taG » ons 26.03.2008 22:57

Og jeg vil anbefale Dan Cederholms Web Standards Solutions knallbok som hjelper deg gjøre god og standardbasert webdesign basert på css og gyldig html =)

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 


Returner til CSS



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]