Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tir 18.03.2008 18:57

Hei. Jeg har et JVC GZ-HD7EY kamera. når jeg legger inn filen på macén min så får jeg dem ikke opp, hva kan jeg gjøre for å få mine filer vist på datan? og fins det noen bra redigerings program til mac?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav arntss » tir 18.03.2008 19:24

iMovie skal jo starte automatisk når du plugger i ditt videokamera.
Dette er også et godt redigeringsprogram.
Bruk funksjonen Magic Movie.
Enkelt egentlig...
:-D

Brukerens avatar
medlem i 204 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tir 18.03.2008 19:30

Men du skjønner det at iMovie finner ikke kamera :-[. det har vell ikke no si at jeg har USB kabel?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav iMac20 » tir 18.03.2008 19:36

Jo det har det, du må bruke FireWire-kabel ;)

Brukerens avatar
medlem i 202 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tir 18.03.2008 19:38

Hvordan får jeg det til hvis jeg ikke ikke har no firewire ingang på kamera?
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav Mr.Graham » tir 18.03.2008 20:07

De fleste digitale videokameraer har en FireWire-utgang, men den er ikke nødvendigvis i samme størrelse som på Macen/Pcen din. Det vanligste på kameraer er en mindre firepinskontakt. Det hender også at utgangen ikke heter FireWire, Sony kaller f.eks. FireWire-utgangen på kameraene sine for iLink.

På lenken under ser du forskjellen på en vanlig sekspinsplugg og en firepinsplugg som er mer vanlig på kameraer etc.

http://www.smelectronics.com/images/Firewire.jpg
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tir 18.03.2008 20:12

Konge!! det var kjempe hjelp. det er en slik utgang på kamera men ikke no kabel som følte med får jeg kjøpt det på elkjøp og expert og sånt? tusen takk skal du ha det var en kjempe hjelp!!!
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav Mr.Graham » tir 18.03.2008 20:52

FireWire-kabel firepins til sekspins får du kjøpt i de fleste elektro- og databutikker, men vær obs på at prisene kan variere litt...

Når du kobler kameraet til Macen og setter kameraet i avspillingsmodus (heter vanligvis VCR), vil iMovie vanligvis starte opp. Deretter er det bare å se, importere og redigere filmen!

Hvis du vil ha noe mer avansert enn iMovie, vil jeg anbefale deg å se på Final Cut Express, som er en "lightversjon" av Apples mer avanserte Final Cut. Jeg tror det er mulig å finne en demoversjon på nettet, sjekk Apples hjemmesider.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » ons 19.03.2008 16:22

hei du igjen :-) . Nå har jeg kjøpt den kabelen og kamera kobler til. men når jeg spiller av kamera i iMovie er skjemen blå. men det står at den er komblet til?! :-/ altså det kommer ikke no bilde på datan når jeg spiller av på kamera. er den noen instillinger som ikke er helt riktige? du kan ringe meg på hvis det er letter.
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav chris192 » ons 19.03.2008 16:23

Spiller kameraet filmen? Det surrer og går?
medlem i 199 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » ons 19.03.2008 16:27

ja stemmer kamera surrer å går (spiller av filmen), og det står på iMovie skjermen at den er koblet til. men det er ikke no bilde på skjermen. til og med play knapen på datan fungerer men ikke blidet
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav Mr.Graham » ons 19.03.2008 18:08

Hmm... Har du mulighet for å laste over film til Macen (såkalt capture)? I noen tilfeller er det sånn at jeg ikke kan se på filmen på Macen, men det fungerer fint å laste over filmen og se den etterpå. Høres rart ut, men sånn er det...

En annen ting du kan sjekke, er om videokameraet ditt er satt opp til å overføre signalene til FireWire-porten, eller om de går til den analoge porten. Best info om hvordan du sjekker dette finner du i brukerveiledningen til kameraet ditt (jeg har ikke rare erfaringen med JVC-kameraer, da det stort sett har gått i Sony og Canon her i huset...).

Prøv dette, og si ifra hvis ingen av disse tipsene fungerer.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tor 20.03.2008 1:08

hei du, ja det går ann å laste over filene til macen men da blir det en "tod" fil eller no. men det går bare med USB kabelen. det går ikke å laste inn filmene med firewire kabelen ( Har ikke funnet ut av dette enda i hvertfall. det ser ut til at kamera innstilingen er koblet opp til firewire kabelen. Dette virker nesten litt rart at det ikke skal funke? kjempe glad for at du hjelper meg her :-)
medlem i 192 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav Mr.Graham » tor 20.03.2008 12:20

Kobler du kameraet til Macen med kun FireWire-kabelen? Prøv det, og sett kameraet i avspillingsmodus. I iMovie skal du da få et spørsmål om du vil importere film fra kameraet eller noe sånt. Velg det, da burde iMovie importere film fra kameraet i DV-kvalitet.

Hvis det ikke kommer inn noe film i iMovie ville jeg sjekket innstillingene på kameraet. Det kan være at kameraet bare sender signalene via den analoge utgangen, og ikke via DV-utgangen. Sjekk med manualen som fulgte med kameraet ditt for hvordan du gjør dette.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvordan får jeg sett film filene på datan?

Innleggav eirik k m » tor 20.03.2008 14:32

Jeg kobler Macen med FireWire kabelen ja, og det som skjer da er at jeg selv må trykke på iMovie ikonet. iMovie starter ikke av seg selv. Men når jeg da har tryket på iMovie ikonet og er kommet inn i selve iMovie står det at kamera er koblet til på den blå skjermen. Så trykker jeg på play på kamera. Da står det at kamera spiller av men skjemen der filmen skulle vært er fremdeles blå, mens filmen på kamera surrer å går. Tidstelleren teller også likt som kamera men altså ikke no blide.

Når jeg putter i USB kabelen står det PLAYBACK ON PC og BACK UP på kamera. Når jeg trykker på PLAYBCK ON PC kommer det opp en et ikon der det står Everio_ HDD der får jeg opp tre mapper EXTMOV, PRIVATE, SD_VIDEO. I bruker manualen står det at jeg skal bruke SD_VIDEO. Da kommer det fram de forskjelige mappene over de gangene jeg har filmet og og inne i disse mappene ligger film filene, og på de står det foreksompel MOV001.MOI eller MOV001.TOD men de vil ikke vise i verken iMovie eller QuickTime. Jeg bor i Lillsand vet du om det er noen her nede på sørlandet som kan se på det sammen med meg.
medlem i 192 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere