Kan være enig i det med klassekamerater, samtidig som man ikke skal gi opp om man ender opp i en klasse der man ikke treffer de "rette" menneskene.
Etter å ha studert ved universit og jobbet med helt andre ting har jeg bestemt meg i godt voksen alder å spore over på ting jeg virkelig interesserer meg for og satser på å finne ut hva det er før søknadsfristene til høsten går ut
Fotografering, manipulering/finjustering av bilder, lage hjemmesider (med vekt på både utformingen og tekst/bildeinnhold), lage knapper, logoer, pynte med skrifttyper, skrive artikler, lage instrukser og annet driver jeg på med når jeg har tid og anledning. Men som sagt aldri på et faglig nivå, så jeg mangler en grunnleggende opplæring i f.eks. Photoshop og profesjonell fotografering.
Jeg har lest
den lange diskusjonstråden omkring emnet og har noen flere spørsmål:
1) Jeg er litt betenkt rundt det faglige nivået. Bøker jeg har lånt ut fra Noroff sin pensumliste ("
Multimediadesign" og
"Design og mediekommunikasjon") strekker seg fra veldig interessant ("The Principles and Practices of Graphic Design" av David Dabner) til det elementære og barnslige ("Idebogen" av Dorte Nielsen).
Er det ikke høyskole/universitetsnivå på disse skolene, men mer et springbrett for å gå videre fra de som kommer rett fra videregående?
Eller blir det feil å sammenligne et slikt studie med diverse teoretiske universitetsemner (f.eks. psykologi, språk, litteratur, filosofi)?
Jeg leste i den lange tråden at studentene var fra 20 til 50, så det kan jo tyde på at det kanskje ikke ligger på et helt elementært nivå allikevel...
Jeg leste også at dette (naturligvis) ikke er rene "lesefag" så det er kanskje mer slik at man lærer seg å bruke verktøyene skikkelig (Photoshop osv.) og å utvikle sine kreative evner, så bruker man tiden ellers til å øve seg og bli flink i alt dette. Er jeg inne på noe?
2) Det har vært mye diskusjon omkring de forskjellige skolene: noen er kjempebra, andre er elendige, og motsatt. Det kan kanskje være noe i det, men når ting ikke blir saklig begrunnet av flere, og de som uttaler seg har ensidige og svært bastante meninger om saken er det vanskelig å vite...
Får man samme type utdanning på alle skolene som er blitt nevnt, bare med litt forskjellig vinkling på ting eller er de vidt forskjellige?
Kunsthøgskolen i Oslo f.eks. ser ut til å sikte mot en mer kunstnerorientert utdanning, mens jeg ser for meg en mer "vanlig" jobb der jeg f.eks. skal fotografere noen produkter for en kunde, lage en webside med de bildene osv.
Eller kanskje det er slik at alle skolene mer eller mindre lærer bort det samme (mestring av Photoshop osv.) men vinkler ting forskjellig med tanke på arbeidslivet?
Det er blitt påpekt at man ikke får en "utdanning" på likt nivå som en del andre fag og emner, men samtidig snakkes det om bachelor. Dette er litt uklart, og henger sammen med mitt første spørsmål.
Jeg leser også at det er det praktiske kunnskapsnivået som egentlig teller, noe som er forståelig -da kan det jo være greit med noen års livserfaring, ikke sant? Ikke bare å være faglig flink, men ha vært innom mye forskjellig slik at man kan kommunisere med kundene, flette det inn med annen kunnskap og da kanskje få et mer helhetlig syn på et prosjekt.