Utdanning innen grafisk design

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Jon » lør 01.03.2008 5:50

Jeg har hørt de har bedret seg, men MI (nå NKF) blir jo ikke noe bedre av å skifte navn. Jeg tror i bunn og grunn den største forskjellen er opptaksprøven, på WSoC og KHIO/KHIB så er det ett OK nivå på elevene før de starter, mens på NKF, Noroff, etc, så kommer alle inn.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » lør 01.03.2008 13:10

Nå er det jo ikke elevene man skal lære av, men av lærer/foreleser og et seriøst undervisningsopplegg.
Om ikke medstudenter ødelegger opplegget spiller det ingen rolle for meg om de vil kaste bort penger ved å gå der uten å være seriøse, bare skolen og de ansatte er seriøse, det er bra, fungerende utstyr og lokaler tilgjengelig.
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Jon » lør 01.03.2008 16:05

Nå tuller du vel? Elevene har sinnsykt mye å si, og man lærer utrolig mye av hverandre – for ikke å snakke om idéutvikling og inspirasjon.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Alyce » lør 01.03.2008 18:37

Jon skrev:for ikke å snakke om idéutvikling og inspirasjon.


Jeg får like gode (om ikke bedre) idéer og inspirasjon av de elevene i klassen min som ikke hadde hatt sjangs på å komme inn på wsoc ;)
Sist endret av Alyce den lør 01.03.2008 19:17, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Jon » lør 01.03.2008 19:04

Det skal jeg ikke si noe på, da jeg ikke har noe grunnlag for å si noe om det. Jeg har ikke gått på begge skolene. :)

Det jeg derimot vet er at WSoC ser mye på det kreative rundt ideer/konsept på opptaksprøvene, og ikke nødvendigvis kun utførelsen. En annen ting, er at de som gjør en opptaksprøve, og kommer inn, er veldig motiverte for å gå der.

Poenget jeg ville frem til er at man må bruke klassekameratene for det de er verdt, for de sitter på utrolig mye kompetanse, etc.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » tir 04.03.2008 21:09

Kan være enig i det med klassekamerater, samtidig som man ikke skal gi opp om man ender opp i en klasse der man ikke treffer de "rette" menneskene.

Etter å ha studert ved universit og jobbet med helt andre ting har jeg bestemt meg i godt voksen alder å spore over på ting jeg virkelig interesserer meg for og satser på å finne ut hva det er før søknadsfristene til høsten går ut ;)
Fotografering, manipulering/finjustering av bilder, lage hjemmesider (med vekt på både utformingen og tekst/bildeinnhold), lage knapper, logoer, pynte med skrifttyper, skrive artikler, lage instrukser og annet driver jeg på med når jeg har tid og anledning. Men som sagt aldri på et faglig nivå, så jeg mangler en grunnleggende opplæring i f.eks. Photoshop og profesjonell fotografering.
Jeg har lest den lange diskusjonstråden omkring emnet og har noen flere spørsmål:

1) Jeg er litt betenkt rundt det faglige nivået. Bøker jeg har lånt ut fra Noroff sin pensumliste ("Multimediadesign" og "Design og mediekommunikasjon") strekker seg fra veldig interessant ("The Principles and Practices of Graphic Design" av David Dabner) til det elementære og barnslige ("Idebogen" av Dorte Nielsen).

Er det ikke høyskole/universitetsnivå på disse skolene, men mer et springbrett for å gå videre fra de som kommer rett fra videregående?
Eller blir det feil å sammenligne et slikt studie med diverse teoretiske universitetsemner (f.eks. psykologi, språk, litteratur, filosofi)?
Jeg leste i den lange tråden at studentene var fra 20 til 50, så det kan jo tyde på at det kanskje ikke ligger på et helt elementært nivå allikevel...

Jeg leste også at dette (naturligvis) ikke er rene "lesefag" så det er kanskje mer slik at man lærer seg å bruke verktøyene skikkelig (Photoshop osv.) og å utvikle sine kreative evner, så bruker man tiden ellers til å øve seg og bli flink i alt dette. Er jeg inne på noe?

2) Det har vært mye diskusjon omkring de forskjellige skolene: noen er kjempebra, andre er elendige, og motsatt. Det kan kanskje være noe i det, men når ting ikke blir saklig begrunnet av flere, og de som uttaler seg har ensidige og svært bastante meninger om saken er det vanskelig å vite...
Får man samme type utdanning på alle skolene som er blitt nevnt, bare med litt forskjellig vinkling på ting eller er de vidt forskjellige?

Kunsthøgskolen i Oslo f.eks. ser ut til å sikte mot en mer kunstnerorientert utdanning, mens jeg ser for meg en mer "vanlig" jobb der jeg f.eks. skal fotografere noen produkter for en kunde, lage en webside med de bildene osv.
Eller kanskje det er slik at alle skolene mer eller mindre lærer bort det samme (mestring av Photoshop osv.) men vinkler ting forskjellig med tanke på arbeidslivet?

Det er blitt påpekt at man ikke får en "utdanning" på likt nivå som en del andre fag og emner, men samtidig snakkes det om bachelor. Dette er litt uklart, og henger sammen med mitt første spørsmål.
Jeg leser også at det er det praktiske kunnskapsnivået som egentlig teller, noe som er forståelig -da kan det jo være greit med noen års livserfaring, ikke sant? Ikke bare å være faglig flink, men ha vært innom mye forskjellig slik at man kan kommunisere med kundene, flette det inn med annen kunnskap og da kanskje få et mer helhetlig syn på et prosjekt.
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Lade » tir 04.03.2008 21:46

Hei du.
for all del styr unna noroff. de tar inn hva som helst, bare du betaler. Westerdals er selve bransje-standarden i Norge. skal du ha jobb i reklamebransjen er dette nesten et must.

jeg er selv grafisk designer/art director/Illustratør og hadde flaks siden jeg ikke har utdannelse fra westerdals. Vel talent hjelper jo mye også da men....

noroff gir inntrykk av å være bredfaglig og tror de kan gi bedre tilbud, bare fordi de har mange resursser. (les:dyr semester avgift) ingen av lærerne har rykte på seg for å være spesielt dyktige heller.

torkill
medlem i 217 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav casablanca » tir 04.03.2008 22:17

Hva anbefales så om man er interessert i både grafisk design og fotografi?
Jeg finner bare Noroff som tilbyr begge deler i samme studie, ellers blir det ren fotostudie eller kun Photoshop/typografi osv.
medlem i 220 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav pmparius » ons 09.04.2008 3:39

Jeg går Mediedesign på Idéfagskolen i Tønsberg, betaler 100tusen for 1.år.
Trives veldig her, å har masse utstyr eg kan bruke fra 8 om morgenen til 12 på kvelden, hver dag. Vi bruker Macer og har Adobe CS3.
Du lærer mye om Grafisk design, å bli en dyktig multimediedesigner. Du lærer mye på ét år, det er mange her på skolen som begynner ferske, noen som aldri har hørt om en Mac før, å noen har litt erfaring med grafisk design.
Jeg syns Idéfagskolen kan være en grei drømmestart.

Du sier at du er interessert i grafisk design og fotografi, på Idéfagskolen har dem fotografi også. Jeg har et godt nettverk med noen som går der, å de er meget fornøyd med denne fotolinja, læreren er superflink til å lære bort om fotografi.
Jeg har hatt en liten finger innen for det klasserommet og sett mye om hvordan man redigerer bilder og sånn.
Du sier også at du vil drive med, fotografering, manipulering/finjustering av bilder, age hjemmesider (med vekt på både utformingen og tekst/bildeinnhold), lage knapper, logoer, pynte med skrifttyper, skrive artikler. Alt det blir du lært på Mediedesign.

Skolen er dyr, men det ligger noe i det om hvorfor skolen er dyr.
Det er jo en privat fagskole, mange har vell hørt om fagskoler, noen fagskoler er dårlige og noen kjempegode. Å det er ofte noen som ødelegger for andre fagskoler, "Oi, fagskole? Det må du ikke gå, det er dårlig".
Idéfagskolen er godkjent av NOKUT, å er reknes som et av de beste fagskolene i Norge.

Jeg er enig med Jon, opp i tråden her. Du lærer mye av medelever, når du sitter fast med noe, er vell det naturlig å spør den som sitter ved siden av.
Om det er noe du kan, gir deg ekstra mer selvstyrke viss du lærer det bort til andre medstudenter som ikke kan det du lærer bort til dem. Liten vits å skjule talentene og være anonym, får da får du nesten ikke viderutvikle deg selv.
medlem i 210 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav Alyce » fre 11.04.2008 18:23

Jon skrev:Jeg har hørt de har bedret seg, men MI (nå NKF) blir jo ikke noe bedre av å skifte navn. Jeg tror i bunn og grunn den største forskjellen er opptaksprøven, på WSoC og KHIO/KHIB så er det ett OK nivå på elevene før de starter, mens på NKF, Noroff, etc, så kommer alle inn.


Tenkte bare jeg skulle videreføre at det IKKE er alle som slipper inn på 2. året (Design & Mediekommunikason. Og det er pålangtnær alle som kommer inn på et evt 3. år bachelor i england/australia//

Jeg har generelt hørt ganske mye negativt om absolutt alle de kreative skolene i Norge (og ja, hørt endel negativt om Westerdals fra tidligere elever) - Jeg har kun personlig erfaring med Noroff så jeg kan egentlig ikke uttale meg så fryktelig mye om de andre. Det er absolutt ikke alt med Noroff som er perfekt, men mye av de tingene som jeg personlig er ufornøyd med vet jeg kommer til å bli fikset til våren08. Førsteåret Noroff ER veldig teknisk, mye programopplæring, og kansje litt for basic. Men de som sitter og bitcher om at de ikke har lært noe på Multimedia på Noroff er de som sier "men jeg kan jo photoshop", for så å sette seg på facebook. Og disse er ikke akuratt de som leverer best oppgaver.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav liveri » søn 13.04.2008 3:24

Jeg har sjekket side opp og side ned på ulike skoler og fora på nettet, og det skrives både og om alle skolene.. ikke lett og bli klok på hva man skal velge. ;)

Selv vurderer jeg macdesign1 på NKF til høsten. Noen her som har erfaringer fra dette studiet? Virker som læreren der(Espen Irgens) har rimelig peiling.
Grunnen til at jeg muligens søker er at jeg trenger mer kompetanse innen de mest typiske designprogrammene. Det meste jeg lærte i Photoshop for 8-9 år siden har gått i glemmeboken. Og Illustrator og Indesign har jeg så og si aldri brukt. Er dessuten rimelig fersk på mac ennå.. Vil søke meg videre til Westerdals , Grafisk Design, neste år. Er forøvrig i midten av de 30, så er litt skeptisk til å begynne i en klasse med "kun 20-åringer" for å sette det på spissen.. ;) Noen som vet om det er god blanding aldersmessig på NKF/lignende skoler?

Har også sett litt på IGM's Macdesign deltids-studie, godkjent som del av en Bachelor, men virket også en smule "tørt".. Hører gjerne fra andre med erfaringer fra denne skolen/dette studiet.

:)
medlem i 191 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav åttitre » søn 13.04.2008 3:56

Med tanke på alder så ikke tenk mye på det. Du kan kanskje rive ut noen hår fra hodet til tider, men i brunn og grunn er vi yngre et frisk pust både designmessig og kreativitet. Bruk hverandre :D Alderen varierer fra år til år merket jeg, men de fleste eldre er jo unge til sinns :D NKF - Trondheim
medlem i 239 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav liveri » søn 13.04.2008 4:16

:) Ja, vil igrunnen si at jeg er ung til sinns selv, så.. hehe Men absolutt greit m litt blandings også. Glemte å si at det er NKF i Oslo jeg evt kommer til å søke.. Fader så fort den søknadsfristen nærmer seg...
medlem i 191 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav martin » søn 13.04.2008 10:15

liveri skrev:[...]
Selv vurderer jeg macdesign1 på NKF til høsten. Noen her som har erfaringer fra dette studiet? Virker som læreren der (Espen Irgens) har rimelig peiling.
Grunnen til at jeg muligens søker er at jeg trenger mer kompetanse innen de mest typiske designprogrammene. Det meste jeg lærte i Photoshop for 8-9 år siden har gått i glemmeboken. Og Illustrator og Indesign har jeg så og si aldri brukt. Er dessuten rimelig fersk på mac ennå.
[...]


Tilbake da NKF var MI, tok jeg macdesign1 og macdesign2. Espen er meget dyktig, så hvis du får ham som lærer, kan du lære mye. Utrolig mange har påpekt før meg at NKF har et litt frynsete rykte, men macdesign1 vil jeg anbefale på det varmeste. Uansett rykte, kan du sitte igjen med en solid programkunnskap som mange yrkesaktive designere ikke har ;)

Alt avhenger av egeninnsatsen!

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Utdanning innen grafisk design

Innleggav liveri » søn 13.04.2008 22:06

Takk for svar, Martin! :)

Ja, det frynsete ryktet har gjort meg veldig usikker på valget, men tror det til slutt koker ned til egeninnsats uansett hvilken skole man velger, og hva man får ut av studiet.

Hvordan er macdesign2 ifht macdesign1, forresten? Har lest studieplanen og forstår at det er mer prosjektarbeid i del 2. Var det nyttig, el fikk du mest ut av del1?
Hvor mange elever ca er d i hver mac-klasse?
medlem i 191 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron