Aperture iPhoto

Aperture iPhoto

Innleggav Snire » ons 27.02.2008 21:33

Har nå testet ut Aperture 2 i noen dager. Har lagt til kewords til en del bilder, men disse dukker ikke opp i iPhoto. Kan noen hjelpe meg med dette, eller er iPhoto bare et slags "jallaprogram" for å få folk til å kjøpe kalendere og billedbøker?
Synes at Aperture 2 virker noe i overkant av hva jeg trenger, men jeg likte godt å kunne legge til keywords for så å søke opp bilder etter dette.
Støtter Photoshop Elements keywords som er lagt til i Aperture?

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Aperture iPhoto

Innleggav acimi » ons 27.02.2008 22:00

aperture og iphoto bruker to forskjellige biblioteker, derfor vil ting du endrer på bilder i aperture ikke vises i iphoto. For å si det sånn, når du legger inn bilder i aperture kopierer du bilder fra iphoto til en egen mappe for aperturebilder.

Jeg har ikke funnet noen løsning på det desverre..
medlem i 193 måneder
 

Re: Aperture iPhoto

Innleggav vemund » ons 27.02.2008 22:06

Det ser ut som iPhoto har en ganske lempfeldig omgang med metadata. Har testa litt og "ekte" IPTC-metadata blir ikke respektert av iPhoto. Metadata lagt til iPhoto vises heller ikke i f.eks. Adobe Bridge CS3.
Etter det jeg skjønner så støtter Adobe Photoshop Elements alle kurrante metadata (xmp-type), som: EXIF, IPTC og DICOM.

Aperture gjør det som er riktig i profesjonell sammenheng: den skriver metadata inn i filene, men iPhoto gjør det ikke det, det skriver metadata inn i en fil i bildebiblioteket. Dermed blir det nærmest umulig for andre programmer å hente ut metadata.
Fy Apple!

Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Aperture iPhoto

Innleggav sparmeg » ons 27.02.2008 22:18

Noen som vet om det går an å lage en automater arbeidsflyt for å adde nøkkelordene inn i metadataene i bildefilene?
medlem i 193 måneder
 

Re: Aperture iPhoto

Innleggav Snire » ons 27.02.2008 23:13

Takker for gode, forklarende svar (Vemund). Da kommer jeg uansett til å styre utenom iPhoto i og med at den på en måte styrer sin egen måte å håndtere keywords på.
Får se om jeg kjøper en Aperture lisens etterhvert selv om den virker litt "overkill" til mitt bruk.
Men uansett så er det jo greit å kunne sortere og finne fram i en hurtig økende mengde bilder uten å være programavhengig.

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Aperture iPhoto

Innleggav apelthun » tor 28.02.2008 10:39

Jeg liker iPhoto når det kommer til redigering og slike ting. Mer avansert enn det trenger jeg som oftest ikke. Men jeg styrer unne iPhoto, det er pga filhåndteringen. Jeg ønsker ett program som gjør mye det samme som iphoto men som bruker standard filsystem og ikke legger ting inn i lukkede bibloteker. Altså bruker mappen bilder og redigerer filen der den ligger.

Sitter å venter på Picasa for mac. Har ikke prøvd det selv, men har hørt mye bra om det. Er det noen som har noen andre programmer å anbefale?

Brukerens avatar
medlem i 199 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]