Grafisk design - Utdanning

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Jon » man 07.01.2008 19:23

Linken til damarks designskole er dkds.dk (husk å klikke på dansk oppe til høyre, mer info og enklere å skjønne)

Ang. tegneferdigheter så varierer nivået fryktelig, jeg er f.eks ikke spesielt god til å tegne, mens andre i klassen er helt ville. Det er forøvrig ett forkurs for de som kommer inn, men som lærerene føler har godt av tegning og fargelære. Jeg slapp dette, selv om jeg sikkert hadde hatt godt av tegnebiten.

Sånn foruten det tekniske, perspektiv, etc. så er tegning hovedsakelig mengdetrening.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TSM » man 07.01.2008 19:45

Ok, takk for nye svar. Tenker på en ting, og det er at nå går jeg almenn (heeelt feil valg, ja), og føler at Medier og Kommunikasjon gir mye mer innsikt og lære til å ta med seg i opptaksprøvene. Er jeg urealistisk når jeg sier jeg har lyst å prøve å søke på Grafisk Design skoler? Føler det er mye som kan læres selv, hjemme, men er også en god del jeg ikke lærer.
medlem i 197 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Jon » man 07.01.2008 19:52

Jeg gikk også allmenn, men gikk grafisk design og fotografi på folkehøgskole, så ett årstudium med kunsthistorie i Trondheim også ett år på Design Instituttet (forskole tegning/fargelære/snuse innom ulike retning). For så å søke på Westerdals Grafisk, jeg kom inn, men var den eneste av de som søkte grafisk som kom inn fra DI.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 242 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TeeJay » tor 10.01.2008 21:04

Er det noen her som har en formening om hvorvidt man kan få godkjent noen fag fra freshmanyear på college Graphic Design på for eksempel Westerdals? Har tenkt å gå et år i USA for så å ta en bachelor i Norge. Og er Westerdals veldig vanskelig å komme inn på?
medlem i 214 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » tor 10.01.2008 21:31

Dette er spennende lesning for meg som nettop har hentet opptaksprøven til Westerdals! Jeg skal riktignok søke AD linjen, og jeg må si det er utrolig spennende oppgaver. Veldig veldig vanskelige.

På AD linjen er det visst ca. 1 av 3 som kommer inn.

Til alle som spør om det er vanskelig å komme inn på Westerdals: Jeg sendte mail til skolen og spurte om nettop dette med tegning og om det er så vanskelig å komme inn som alle sier. Jeg fikk til svar at "tegning ikke var viktig for å komme inn, men absolutt en fordel for de som søker." Og så skrev de "hvis man har talent har man en god sjangse, men uten er det bare å glemme det." Dette var spørsmål jeg stilte ang. Grafisk Design linjen, fordi det var den jeg planla å søke på.

Jeg er den eneste i hele verden jeg har hørt om som skal søke AD linjen rett etter videregående. Jeg går ihvertfall 100% inn for å komme inn på skolen. Det blir spennende å se, men jeg tror helt ærlig at jeg ikke har en sjans. ;)

Uansett, lykke til med studier og slikt alle sammen :-)

Å, forresten: Hadde vært kult om noen ville legge ut opptaksprøvene sine et sted på nettet når de var ferdige, hadde vært spennende å se noen andres arbeider også. Hvis det er noen fler her som skal søke på Westedals AD/GD

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TSM » tor 10.01.2008 22:13

Kan du si noe om oppgavene? Eller er det konfidensielt? :p Også, ville jeg likt å sett hva du har gjort, hvis det er mulig.
medlem i 197 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » tor 10.01.2008 22:21


Årets opptaksprøver til Westerdals School of Communication, AD Linjen


1. Lag en T-skjorte der du uttrykker ditt hat/kjærlighet for noe/noen. Ta bilde av deg selv med T-skjorten på.

2. Hva foregår inne i hodet ditt? Oppgaven besvares visuelt.

3. Dra til helvete. Beskriv den første personen du møter og lag et bilde av vedkommende.

4. Velg et av disse to bildene. Hva skjedde før og etter? Vis oss historien i ti bilder eller en film på max tre minutter. (I heftet er det to små bilder, disse har jeg ikke mulighet til å vise, hent en opptaksprøve selv på skolen eller et annet sted)

5. Hvor er distriktsnorge? Dra dit og lag en historie som skal kunne publiseres. Velg medium selv.


Man blir litt paff når man ser hvor omfattende oppgavene egentlig er..

Jeg har ikke rukket å gjøre noe som helst annet enn å tenke og planlegge, ettersom jeg fikk de igår på utdanningsmessen.. Har laget 4 tankekart, et par skisser som jeg har kastet og sånt.

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TSM » fre 11.01.2008 20:41

Oi, det var gaaanske omfattende ja. Hvor lenge er det til de skal være innsendt?
medlem i 197 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » fre 11.01.2008 21:12

Man har frist til 15. April :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Alyce » man 14.01.2008 17:23

Jeg ser at det er mye snakk om Westerdals ja, overasker meg ikke :P


Jeg går selv Noroff i Oslo og er storfornøyd faktisk. Nå skal det sies at man må legge en del inn i det selv også, fordi teknisk er det "grunnkunnskap" du lærer (iallefall førsteåret), resten må du mer eller mindre fikse selv. For min del er det helt kurant å bare lære det basice innen det tekniske, fordi jeg går ikke på skole for å lære hvordan jeg skal få ting til å se "dødsphett" ut i photoshop, men
a)være i et kreativt miljø
b)få tilbakemeldinger og veiledning for å utvikle megselv
c)eheh, lære basicen til webdesign
d)lære meg å jobbe med rutinert og organisert med kreative oppgaver
Og sålangt er jeg dødsfornøyd med Noroff for det jeg "trengte/trenger", og jeg har utviklet meg sinnsykt på den tiden jeg har gått der. Men det forandrer seg mye fra skole til skole og person til person. Det negative er at det koster noe helt jævlig mye, men for min del er det verdt det

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 14.01.2008 17:31

Jeg tror man har 1 mnd fra oppgaven blir lagt ut, til den må være innlevert.
For de som synes oppgaven er "mye", så er det ikke allvereden. Tenkt på et virkelig produksjonnivå i tid. Korte frister, som krever høy kvalitet.

Audio Technica, si ifra om du kommer/ikke kommer inn. Er jo gøy å høre.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » man 14.01.2008 19:01

Det var herlig å høre at noen endelig er fornøyd med Noroff :-P
Jeg tror også at det er veldig mye opp til eleven selv, og hvis man legger inn en innsats tror jeg du kan få noen bra og lærerike år. Det er jo først og fremst portefølje som teller i denne bransjen, og utdanningen har lite å si.

Det er "mye" når man har 35 timer skole i uken og i tillegg har masse freelance jobber med kort frist :-P

Blir spennende å se hva som skjer, hvis noen kommer inn så si ifra her :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Alyce » ons 16.01.2008 18:44

Audio Technica skrev:Det var herlig å høre at noen endelig er fornøyd med Noroff :-P


Hehe, nettop.
Noroff har fått et fryktelig dårlig rykte, mye pga. 1)at det er en relativt ny skole (Westerdals/Wolff/osv er jo eneste 'etablerte' skolen hvis du ikke ser på kunsthøyskolen), og 2)pga. påstanden om at "alle som betaler kommer inn", noe jeg diskuterte senest for noen timer siden og kan egentlig kommentere kort.

For det første er det sant at ja, man kommer inn om man betaler, noe som betyr at det blir en klasse på et veldig ulikt stadium når det kommer til ferdighetsnivå. Dette kan man se på som både en positiv ting og en negativ ting, men først og fremst, det at "alle kan komme inn" betyr ikke at det er en skole for alle, uansett ferdighetsnivå. Det er en krevende skole (om man vil gjøre det bra iallefall), noe som frafallet i klassen min tyder sterkt på.

Desuten, om det er noen som skal studere grafisk for å lage de feteste photoshop-signaturene eller lære seg hvordan du lager deeee fete bildemanipulasjonene eller lære seg heavy actionscript så burde du kansje stenge deg inne forann dataen din med et par bøker og tutorials istedenfor å studere grafisk design. Det jeg ser på som styrken ved Noroff er faktisk at det er så sinnsykt mange forskjellige folk med vidt forskjellig bakgrunner, meninger osv. Aldersspennet er 17 til nesten 50 (dog de fleste ligger på noenogtjue), noe som fører til mange forskjellige syn, som igjen stimulerer deg mye bedre enn et klasserom som sitter og er helt enige med hverandre om at ja, helvetica er best (bare at de kaller den Neue Haas Grotesque for å få cred).

Men om du vil sitte på skolebenken og LÆRE grafisk design så... ehm, da vet jeg ikke hva i allverden du skal gjøre, for det gjør du hverken på NKF, Noroff eller WSoC. En designskole er en platform for selvuvikling, der man har en mengde ressurser tilgjengelig (erfarne lærere, nyeste programvaren, ikke minst medelever osv). Jeg har utviklet meg masse som designer på Noroff iallefall. Det er et fantastisk og konstruktivt miljø og jeg synes iallefall mine ((desverre) svimlende mange) penger er godt brukt.

Men igjen, det kommer helt ann på hva du vil. Noroff har foresten gjort om på studieplanen sin i år til det bedre, anbefaler alle som tenker på gd-utdannelse å få tak i en studiekatalog.

Jeg sier foresten ikke at WSoC eller NKF er dårlige, jeg har hørt mange positive ting om WSoC, og endel dårlige ting om NKF, men igjen har jeg hørt dårlige ting om Noroff også som ikke stemte, så jeg skal ikke si noe bestemmt ;) Jeg vil bare avkrefte rykter om at Noroff er en dårlige eller "mindreverdig" skole. Noroff er godkjent som to år som bachelorprogram ved flere utenlandske skoler der man kan ta tredjeåret, så helt ille kan det ikke være anyway :P

Brukerens avatar
medlem i 195 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Audio Technica » tor 21.02.2008 14:46

Jeg tenkte jeg kunne legge ut en del av opptaksprøven min, her er svar på oppgave 3;
Dra til helvete. Beskriv den første personen du møter og lag et bilde av vedkommende.

Jeg er ikke helt ferdig med bildet, men her er det hvertfall :-)

Bilde

Noen fler her på forumet som har svart på oppgaven? Del hva dere har gjort da vel :-)

Brukerens avatar
medlem i 201 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav reddhare » tor 05.03.2009 11:43

.
Sist endret av reddhare den tor 05.03.2009 20:49, endret 1 gang
medlem i 184 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere