Punkter kontra papirutskrift

Punkter kontra papirutskrift

Innleggav casablanca » ons 13.02.2008 13:41

Hvordan er sammenhengen mellom størrelsen på en bildefil og utskrift på skriver?

Det jeg prøver å finne ut er hvor stor (lengde/bredde) bildefila kan være før den evt. må skaleres ned eller kuttes av ved en utskrift.
Dette er kanskje forskjellige fra skriver til skriver, selv om et A4 ark er likt over alt...
medlem i 220 måneder
 

Re: Punkter kontra papirutskrift

Innleggav Macini » ons 13.02.2008 14:04

Det kommer også an på hvordan du skriver ut med tanke på dpi. Det vanlige er 75 dpi ved utskrift, ved bilder kan du skrive ut i 150 dpi, ved beste kvalitet som øyet kan skille på kan du bruke 300 dpi. Du kan regne ut hvor stort bildet må være for å fylle et A4 ark, ved 150 dpi vil bildet være på. A4 297mm x 210mm = 11.7" x 8,3", 150 dpi x 8,3= 1245 punkter i bredden 150 dpi x 11,7" = 1755 punkter, bruker du 300 dpi kan du doble antallet punkter i bildet.
Håper dette ga mening!

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Punkter kontra papirutskrift

Innleggav casablanca » fre 15.02.2008 11:53

Altså, du må først gjøre om cm til tommer, så gange lengden eller bredden med antall DPI, som til slutt forteller hvor mange punkter det er?
Da er jeg med.

Men jeg står fortsatt litt i villrede.
Det er slik at jeg kan lagre en grafisk fil i 300 DPI. Bredden og lengden kan jeg selv bestemme.
Videre vil det være ønskelig å skrive ut denne fila, og da selvsagt utnytte plassen best mulig på et A4 papirark (eller andre størrelser), men da vet jeg ikke om dette varierer veldig fra skriver til skriver, eller om det er en eller annen vedtatt størrelse.
medlem i 220 måneder
 

Re: Punkter kontra papirutskrift

Innleggav Macini » fre 15.02.2008 11:58

DPI eller dots per inch, er fast, det er antall punkter pr tomme, en tomme er fast 2,54 cm.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron