Å lære og lage webside

Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » lør 19.01.2008 21:17

Jeg har lyst til å lære å lage webside. Har litt kunnskaper i Photoshop og Illustrator og har vært borti GoLive.
Hvilket program burde jeg bruke? Noen har nevnt Dreamweaver.
medlem i 210 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav G-Mac » lør 19.01.2008 21:27

Hehe, gode grafiske kunskaper er bra når det kommer til design men du må lære deg kodingen først ;)

Hvis du vil lære det helt fra grunnen av anbefaler jeg at du leser en bok om HTML som er grunnspråket du kommer til å bruke. Det finnes mange gode på bibliotektet og i bokhandlere. Så kan du gå videre til CSS og PHP eller andre språk :)

Av programmer er Adobe Dreamweaver å anbefale, ellers fungerer textedit helt greit.

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav tjodolv » lør 19.01.2008 22:25

Jepp, lær grunnleggende (X)HTML og CSS først, så du har muligheten til å tweake det feks Dreamweaver gjør.
Til å redigere (X)HTML/CSS trenger du egentlig ikke noe mer enn TextEdit/Notepad, men det er kjekt med noe som gir syntax highlighting.
Vet ikke om du bruker Mac,Win eller Linux, så jeg slenger ut litt av hvert her:

Mac:
Av gratisprogrammer har du feks Smultron eller TextWrangler. Betalprogrammer som ofte anbefales er Coda, TextMate eller BBedit.
Av såkalte WYSIWYG-programmer, som feks Dreamweaver kommer det litt an på hva du trenger og hvor mye penger du har. Gratis er jeg ikke sikker på, men iWeb følger jo med i iLife-pakken. Hvis du vil ha noe kraftigere er RapidWeaver et program som har fått enormt mye god respons. Som du nevner selv finnes jo også Dreamweaver, men det koster også langt mer enn de andre.

Windows og Linux har jeg ikke så mye erfaring med, men det ligger en del tråder om slikt på feks Linux-forumet her, eller på diskusjon.no.

Nettstedet http://www.w3schools.com er en veldig nyttig ressurs når man lærer seg (X)HTML.

Ellers er Google din venn.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav iBjorn » lør 19.01.2008 23:36

Jeg er ikke enig i at det beste er å starte i TextEdit, Smultron eller tilsvarende. Det er etter mitt syn heller ikke spesielt pedagogisk å anbefale nybegynnere å stikke nesa si rett ned i trehundresiders mursteiner om (X)HTML, CSS og PHP. For de aller, aller fleste vil det beste være å bruke et WYSIWYG-program som lar deg bruke visuell utforming og drag-and-drop. Videre er det viktig at programmet lar deg se kildekoden som ligger under slik at du kan nærme deg denne i det tempoet som passer deg. For å bruke meg selv som eksempel så begynte jeg å lære meg webdesign med ren visuell utforming i GoLive 4 i 1997 eller deromkring (jeg hadde tidligere brukt Netscape Composer også, men der setter jeg grensen for hva som teller med i denne sammenhengen) for deretter å gå løs på GoLive 5, Dreamweaver 4, GoLive 6, Dreamweaver MX og etterhvert Dreamweaver CS3. Ganske raskt begynte jeg å interessere meg for den underliggende kildekoden, og har også hardkodet flere nettsteder i XHTML og CSS 2 direkte i (for eksempel) Smultron.

Jeg slenger meg friskt på anbefalingen av RapidWeaver selv om du ikke kan redigere kildekoden direkte i programmet. Det finnes flere flotte plug-ins, add-ons og utilities til RapidWeaver som utvider både funksjonaliteten av programmet og dine muligheter til å jobbe mer avansert med det. RapidWeaver er veldig lett og behagelig å jobbe med, men du må skaffe deg en del tillegg (for eksempel Blocks og RWmultitool) for at det skal bli skikkelig gøy. Programmet har også en direkte konkurrent i Sandvox. Etterhvert som du begynner å stange hodet i taket med (et av) disse programmene vil du oppleve en naturlig dragning over mot mer avanserte verktøy som Dreamweaver/GoLive og antagelig Smultron/TextMate/Coda/TextWrangler/BBEdit og CSSEdit/StyleMaster/GoodPage/PageSpinner etc.

Ett tips til: Les masse tutorials både online og i magasiner (se din nærmeste Narvesen). Jo mer illustrert jo bedre. Virker både inspirerende og motiverende.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav G-Mac » lør 19.01.2008 23:48

Kunne ikke vært mer uenig med deg btorbo. Man bør begynne med WYSIWYG-program? WYSIWYG-programmer er veldig slurvete med kodene sine og er neste aldri w3c valid noe som er et must når du skal lære deg å gjøre jobben ordentlig. Hvis du skal gå inn for å lære ting skikkelig så finner du deg en grundig guide, og skaffer deg god bakhåndsinformasjon før du tar ordentlig fatt på kodingen.

HTML / XHTML for dummies er et YPPERLIG sted å starte, denne er meget pedagogisk lagt opp, mye mer enn hvis du skal prøve deg frem på egenhånd alle steder. For noen vill sikkert btorbo sin anbefaling fungere ypperlig men for de fleste vil dette kun skape forvirring siden du aldri blir skikkelig forklart hva de forskjellige tingene gjør og du må anta, eller søke deg frem hvis du står fast eller har problemer.

Dummies bøkene er lagt opp slik at hvem som helst kan lære og tar deg gjennom det mest grunnleggende først og går videre etter hvert som du lærer deg basicen. Disse bøkene har massevis av eksempler og nedlastbare koder slik at du får en visuell forståelse for hvordan tingene fungerer :)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav iBjorn » søn 20.01.2008 0:14

Jeg er usikker på hvor uenige vi egentlig er G-Mac, men for meg handler dette om å legge opp til en overkommelig læringskurve. Det vi vet om læring forteller oss at jo mer gøy man har det underveis (uten å spore av, selvsagt), jo mer motivert blir man. Jo mer motivert man føler seg, jo mer lærer man. Det du legger opp til er et løp der moroa ligger måneder, kanskje år fram i tid, og det blir rett og slett for kjedelig for de fleste.

Jeg forstår puritanerne når de maser om «ren kode» og «validering» og sånn, men det hjelper ikke å ha verdens reneste kode hvis du kjeder både deg selv og publikum til døde på veien. I bredbåndets tidsalder vil jeg hevde at det er fullstendig irrelevant om koden din er litt «klumpete» så lenge den fungerer som den skal i alle store nettlesere.

Dessuten er det du kaller «basics» et høyst diffust begrep. Hva er «the basics»? Er det kommunikasjon? Er det grafisk design? Er det korrekt markup? Er det validering hos W3C? Hva er det som gjør et nettsted vellykket?

Målsetningen er selvfølgelig så høy kvalitet som mulig, men som djevelens advokat vil jeg hevde at den kvaliteten som møter deg «in your face» er langt viktigere enn den du finner under «Vis kilde». Ikke så å forstå at jeg utelukkende sikter til «eye candy», men visuell kommunikasjon er mer enn bare dét.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav martin » søn 20.01.2008 0:26

Hvordan startet du din læring av webdesign G-Mac?
Stupte du direkte inn i koden?

Jeg stiller meg mer enig med btorbos tankerekke her, om det er snakk om en som er totalt ny innen webdesign. Selvsagt er det riktig og nødvendig å lære seg faget på en skikkelig måte, men dette tror jeg må introduseres etterhvert som man blir kjent med de rammene man er gitt. Og konturene av disse rammene kan man fint oppdage med et WYSIWYG-program.

Muligheten for å tegne opp tabeller med et WYSIWYG-program, for så å switche til kodevisning og se hva som skjer uten å måtte kode opp hvert enkelt tegn, gir masse læring. Det er ikke ofte jeg ser dummies-bøkene trekkes frem som gode læringsressurser, og brukeranmeldelsene på amazon.com bekrefter dette, synes jeg. Da rager denne mye høyere etter min mening.

W3Schools er trukket frem som en god ressurs, og jeg vil nevne HTML Dog i samme slengen. Til slutt tror jeg vi kan koke alt sammen ned til innsatsvilje, tid og gode ressurser (bøker, programmer, venner, kurs, skoler osv.)

Mvh Martin

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav G-Mac » søn 20.01.2008 0:37

btorbo skrev:Jeg er usikker på hvor uenige vi egentlig er G-Mac, men for meg handler dette om å legge opp til en overkommelig læringskurve. Det vi vet om læring forteller oss at jo mer gøy man har det underveis (uten å spore av, selvsagt), jo mer motivert blir man. Jo mer motivert man føler seg, jo mer lærer man. Det du legger opp til er et løp der moroa ligger måneder, kanskje år fram i tid, og det blir rett og slett for kjedelig for de fleste.


Kanskje, men man kan ha mye gøy av standard kode uten å gjøre noe særlig avansert. For oss som kan html er lenker og bilder dagligdags men for de som holder på å lære seg det kan ha mye glede av å eksperimentere med den grunnleggende koden. Hvis du kun er ute etter det som er stilig kan han jo bare hoppe direkte til ajax for eksempel.

btorbo skrev:Jeg forstår puritanerne når de maser om «ren kode» og «validering» og sånn, men det hjelper ikke å ha verdens reneste kode hvis du kjeder både deg selv og publikum til døde på veien. I bredbåndets tidsalder vil jeg hevde at det er fullstendig irrelevant om koden din er litt «klumpete» så lenge den fungerer som den skal i alle store nettlesere.


Da bør vel Internet Explorer bare fortsette å ikke rendre sider riktig da? Hvis ingen skriver etter faste regler er det jo ingen vits i a ha en nettleser som leser etter reglene som ingen bruker! Du kan se det slik; jeg kan skrive en lang tekst med masse grammatisk feil men du kan fortsatt lese den, men er det slik vi vil at alle bøkene skal bli om 20 år? Full av feil? Nei! Skal man gjøre noe skikkelig må man gjøre det fra grunnen av, bli kjent med hvilke regler som gjelder og følge de.

btorbo skrev:Dessuten er det du kaller «basics» et høyst diffust begrep. Hva er «the basics»? Er det kommunikasjon? Er det grafisk design? Er det korrekt markup? Er det validering hos W3C? Hva er det som gjør et nettsted vellykket?


HTML (og xhtml) er basic, hvordan man viser tekst, legger til lenker, bilder, tabeller. Det er basicen! For å kunne lage en god side må man kunne dette. Hvis du ikke kan språket kan du ikke kommunisere!

btorbo skrev:Målsetningen er selvfølgelig så høy kvalitet som mulig, men som djevelens advokat vil jeg hevde at den kvaliteten som møter deg «in your face» er langt viktigere enn den du finner under «Vis kilde». Ikke så å forstå at jeg utelukkende sikter til «eye candy», men visuell kommunikasjon er mer enn bare dét.


Målsettningen er å så god kvalitet som mulig! Kvaliteten gjenspeiles i hvordan siden er oppbygget, og gjøre ting enkelt er en kunst. Det er altfor enkelt å legge til masse unødvendig funksjoner som man ikke har bruk for og innholdet i siden forsvinner helt.


Hans

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav iBjorn » søn 20.01.2008 1:29

OK, først og fremst vil jeg si at dette er en interessant debatt og at du framfører argumentene dine på en måte jeg har respekt for. Jeg er fremdeles ikke enig, men jeg forstår godt hva du mener.

For de aller fleste mennesker har nettsider kun ett ansikt og det er det de ser når en side lastes inn i nettleseren. Jeg vil hevde at sider som tilfredsstiller kravene til kvalitet på denne siden av «speilet» i bunn og grunn er «feilfrie». Hvor mange er det egentlig som sjekker kildekoden for feil hvis siden ikke viser tegn på dårlig koding «på overflaten»? Man må ikke ha gått på Kunstakademiet for å ha utbytte av å male. Jeg er overbevist om at motivasjonen til å lage god kildekode vokser seg fram hos alle som fatter en dypere interesse for webdesign.

Når det gjelder IE er det etter mitt syn kun én løsning på dette, og det er at man begynner å kode sider uten å ta hensyn til IEs mange særheter og manglende kompatibilitet. Bare på den måten kan man få IEs brukerbase til å vurdere å bytte browser eller i det minste kjøre (minst) to parallellt slik vi er vant til. Jeg skulle likt å se flere tungvektere på nettet med «2 COOL 4 IE». Slik det er nå sys det puter under armene på IE-brukerne.

Nå vil du sikkert hevde at jeg snakker imot meg selv, men jeg har ikke på noe tidspunkt sagt at jeg er imot ren kode. Jeg anser bare ikke dette som spesielt viktig for nybegynnere. Man må lære og krabbe før man kan lære og gå, og etter min oppfatning oppfordrer du til å gå rett på fjellklatring i stedet. Da vil de aller fleste ramle av lasset rimelig fort.

Kvaliteten vil dessuten for de fleste være nokså ensbetydende med brukeropplevelsen. Som du helt riktig påpeker vil masse unødvendige «bells and whistles» bare skape en dårligere brukeropplevelse. De fleste nettsurfere vil derimot gi fullstendig beng i om kildekoden validerer på W3C.

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav G-Mac » søn 20.01.2008 1:59

Den største grunnen for at jeg argumenterer slik jeg gjør er at jeg sitter som med-utvikler og supporter av PHP-Fusion. Jeg ser daglig mye dårlig koding ute å går, og problemet er stadig økende. Av de som spør om hjelp til noe de har kodet / modifisert skyldes nesten halvparten av feilene at de ikke har anelse om hvordan de egentlig skal gjøre det, lukking av tagger og andre åpenbare feil. Så for meg betyr w3c velid veldig mye, det er det jeg jobber for.

Hvis folk hadde hatt den standard bakgrunnen med en ordentlig gjennomgang av grunnkodene hadde mange av mine problemer vært løst :)

Men det kan være du har rett at hvis folk ser hvor gøy det er med webdesign, så får man også motivasjon nok til å gjøre det "grammatisk" riktig med tid å stunder. Motivasjon er og bli det viktigste hvis du skal bli flink til noe, og hvis man får motivasjon av å prøve seg frem på egenhånd så er det veien å gå. Det viktigste er å tilrettelegge for motivasjonen.

Men siden det er blitt så enkelt å lage sin egen side, og det er så ufattelig mange muligheter er det viktig at det blir standardisert slik at man vet hva man får når man gjør slik og slik, og at man ikke trenger å bekymre seg over hvordan de med Windows eller hvordan de med en eller annen ukjent nettleser opplever koden. Og at de som besøker sider på nettet vet at siden blir vist riktig fordi nettsiden er skrevet etter faste standarder som er gjeldene over hele nettet.

Skulle også gjerne likt å se en av de store nettsidene ekskludere IE slik altfor mange nettsider har gjort med nesten alle andre nettlesere til nå. Skal gi en hjelpende hånd hvis det er noen som ønsker å gjøre det ;)

Kode: Merk alt
//Funksjon for IE detection
function ae_detect_ie() {
    if (isset($_SERVER['HTTP_USER_AGENT']) &&
    (strpos($_SERVER['HTTP_USER_AGENT'], 'MSIE') !== false)) {
        return true;
    } else {
        return false;
   }
}

//Her kommer tar vi handling
if (ae_detect_ie() == true) {
    echo "2 COOL 4 IE";
    exit;
}


Det er også en av grunnene til at jeg først og fremst holder meg til PHP siden PHP-kodene blir utført på serveren uavhengig av hvilken nettleser du bruker ;)

Brukerens avatar
medlem i 233 måneder
 

Re: lære å lage webside

Innleggav tjodolv » søn 20.01.2008 2:05

Her har det jammenmeg blitt diskutert mens jeg så film :)

Jeg synes "begge parter" har en del rett her, og skal ikke begi meg ut på et tredje synspunkt.

Forsåvidt må jeg si meg enig i en del av det btorbo sier, nemlig at for folk som etter hvert utvikler en dypere interesse vil også interessen for korrekt markup komme etter hvert. For de som er fornøyd med at det ser greit ut foran, er en WYSIWYG helt prima. Å presse dem til å skulle skrive alt for hånd går ikke, evt så mister de interessen fullstendig. Jeg liker dog å anbefale folk å lære seg hva som ligger bak, for å prøve å pense folk inn på interessen.

Det er jo uansett viktig at det er en del folk som faktisk bryr seg, slik at vi kan klare å påvirke feks Adobe og Realmacsoft til å lage WYSIWYGer som lager validerende kode, og Mozilla, Apple, Opera og alle de andre (kanskje til og med Microsoft) til å lage nettlesere som følger spesifikasjonene.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav iBjorn » søn 20.01.2008 2:16

For å sitere meg selv:
btorbo skrev:Jeg er usikker på hvor uenige vi egentlig er, G-Mac

Jeg tror nok at vi med dette kan si at vi ikke er så veldig uenige likevel, og det er jo en bra ting.

:-)

btorbo

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav lesilie » søn 20.01.2008 19:03

Jeg er klar over at jeg må lære meg kodingen, at det ikke holder med grafiske kunnskaper. Den gangen jeg var borti GoLive lærte jeg litt html, men har glemt alt igjen. Jeg er ikke ute etter å bli selvlært webdesigner med det første, men lære meg å sette opp enkle websider.
Dere snakker om en hel masse bokstaver jeg ikke skjønner bæret av ; WYSIWYG, (X)HTML og CSS :p Men ettersom jeg skjønner burde jeg sette meg ned med en "html for dummies-bok" og prøve dette ut i et gratisprogram ? (jeg kan huske at jeg likte GoLive, at jeg syns det virket som et greit program.. er det ikke det?)

For de aller, aller fleste vil det beste være å bruke et WYSIWYG-program som lar deg bruke visuell utforming og drag-and-drop. Videre er det viktig at programmet lar deg se kildekoden som ligger under slik at du kan nærme deg denne i det tempoet som passer deg


Det hørtes ut som noe for meg. Forslag til slike programmer?
medlem i 210 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav olear » søn 20.01.2008 19:24

Det viktigste etter min mening er utseende og brukervennlighet. Hvordan koden ser ut bryr jeg meg fint lite om (utennom når jeg koder selv såklart ;) ). Om koden validerer ifølge W3C bryr jeg meg heller ikke om (tror ikke jeg har validert en side på 4år), så lenge siden fungerer i alle nettlesere er jeg fornøyd.

Anbefaler at trådstarter starter med et godt WYSIWYG-program (siste program jeg rørte innen den kategorien var Dreamweaver 2 eller 3, så jeg vet ikke hva som er "best" lengre), og heller setter seg inni CSS når behovet dukker opp. HTML er såpass enkelt at det kommer av seg selv etter en liten stund.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Å lære og lage webside

Innleggav KnethJensen » søn 20.01.2008 19:31

EN digresjon!! EN applikasjone som ble anbefalt over her var BLENDER!
Jeg har forsøkt å laste det ned men får feilmelding når jeg prøver å åpne fila..

Det er en BZ2 fil... ?? noe jeg aldri har vært borti før!

Noen som kan hjelepe??

Jeg har en 2 ghx macbook!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 213 måneder
 

Neste

Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]