Grafisk design - Utdanning

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav earl » man 31.12.2007 13:07

Går tredje året Medier og kommunikasjon og tenker på å prøve å få en slags læreplass som mediegrafiker. Hvordan går jeg fram?

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav martin » man 31.12.2007 13:15

Hvor i landet er du lokalisert?

Min læretid ble organisert gjennom opplæringssenteret for visuell kommunikasjon (alt for lang tittel). Sjekk: http://medieungdom.no/ for info.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 248 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 31.12.2007 13:19

Elever som bare har gått 2 år er trolig prioitert, om du ikke finner deg noe selv.
Du kan få jobb i hvilken som helst bedrift, så lenge bedriften har en annsatt som er faglært.

Ring Medieungdom.no de har peiling, men de vil gjerne ha bedriften gjennom sitt system. Fordeler for din del, men bedriften får mindre penger av staten for å utdanne deg.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav earl » man 31.12.2007 14:05

Jeg har fått inntrykk av at Medieungdom bare jobber med trykkerier og lignende. Kunne tenkt meg noe nærmere reklame.

Edit: Hadde også planer om å trekke mot Bergen neste år.

Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 31.12.2007 14:46

earl skrev:Jeg har fått inntrykk av at Medieungdom bare jobber med trykkerier og lignende.


Du har feil intrykk, men er mulig det er større etterspørsel som trykker.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TeeJay » fre 04.01.2008 0:31

Jeg går også siste året på Medier og kommunikasjon. Jeg har nesten bestemt meg for å reise til USA neste år for å hvertfall begynne på en minor/bachelor. Liker å tro at man har fordeler som designer i Norge dersom man har utdannelse fra USA, England etc.
Så langt jeg kan se finnes det ikke noen direkte bachelorgrad i Grafisk design i Norge, eller tar jeg feil?

Det eneste jeg vet om er Høgskolen i Drammen som har Visuell kommunikasjon og Høgskolen i Gjøvik har Mediedesign.
medlem i 214 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Jon » fre 04.01.2008 3:02

Graden betyr ikke så mye i denne bransjen – det er det nemlig portefølje og kontakter som gjør, det er i iallefall mitt inntrykk.

De mest anerkjente skolene i Norge er vel Westerdals School of Communication og Kunsthøgskolene (KHiO og KHiB).

Du har diverse andre skoler som slipper deg inn bare du betaler som NKF (Norges Kreative Fagskole, tidligere MI), Noroff instiuttet, etc. – men meg kjent står ikke de i så høy kurs hos de som ansetter, men igjen.. det er portefølje og kontakter som avgjør mest.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TSM » søn 06.01.2008 23:31

Men er det vanskelig å komme inn på Westerdahl og KH-skolene? Ser at de kun har opptaksprøver, men står ikke noe av nivået på dette. Vurderer sterkt å søke der etter vgs, men lurer på hvilke krav og forventninger de har.
medlem i 197 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav musher » søn 06.01.2008 23:46

Jeg har gått Bachelor i Mediedesign ved Høgskolen i Gjøvik, og er fornøyd med det.
Der er det mye vekt på typografi, og praktisk jobbing med veiledning, i tillegg til basisteori slik at man får litt bakgrunnsoversikt over det man driver med. Det hele er en ganske allsidig utdannelse, med svakheten blir jo da selvfølgelig at det er litt lett-dykk i mye, og ikke så mye dypdykk i noe særlig i det hele tatt.
Studiet er bygget opp av semesterfag, og går altså over tre år.

Jeg har også fått godkjent de tre årene som de tre første årene i lærlinge-tiden, så jeg går rett fra bachelorutdannelsen og går ett år i lære hos avisen Vårt Land i Oslo, og får mediegrafikertittelen etter det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 229 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav Jon » søn 06.01.2008 23:54

Det vanskeligste er nok visuell kommunikasjon på kunsthøgskolene, da de tar inn færre elever. Mellom 2 og 300 søkere, fordelt på 12 plasser.
Opptaket er opptaksprøve, samt skoleprøver over to dager (og muligens intervju).

På WSoC grafisk er det vel ca. 300 søker fordelt på 30 plasser hvis jeg husker rett. Opptak er opptaksprøve og intervju.

Du kan jo kanskje tenke på utlandet og? Og du trenger ikke dra så langt.. Finnes bra skoler både i danmark og sverige (samt england, nederland, m.m)

Danmarks Designskole i København er ett godt valg, men der har en ganske styrete opptaksprosess. Først «søker» man om å få lov å søke, for så å få tilsendt opptaksprøven, gjøre opptaksprøven og sende inn, vente på bestått/ikke bestått, så skoleprøve og intervju, så vente på bestått/ikke bestått igjen, også til slutt vente på brev på om man kommer inn eller ei.

Jeg for min del kom akkurat ikke inn, bestod alle og var på skoleprøve og intervju – som jeg også bestod. Fikk tilbud om ventelisteplass, men jeg hadde alt kommet inn på WSoC og begynte heller der enn å satse på at noen sa fra seg plassen på DKDS.

Jeg ble veldig gira på DKDS når jeg var der på intervju og skoleprøve, ganske stor campus med masse forskjellige ting. Virker som ett godt miljø, og det er en god del fra andre land enn danmark som går der (spes. fra norge og sverige).

Sånn aldersmessig så er det ganske få som kommer inn rett etter VGS, det er jo noen selvfølgelig.. i klassen min på WSoC er det vel ett par-tre stk. som er rett fra VGS. Mange skoler foretrekker å ha litt mer erfarne og modne elever. Er forøvrig veldig godt fornøyd med WSoC, og de skal vel etter planen inn i ett nytt skolebygg i løpet av ett par år.

Ikke bli demotivert av det jeg skriver, bare sett av god tid til å jobbe med opptaksprøvene! Sett deg godt inn i oppgavene og gjør ditt beste!

Lykke til! :)

P.S Søker du på DKDS vær obs på fristen, da sendingen skal være hos skolen innen klokken 12 den dagen fristen er, så poststempel hjelper ikke. Jeg sendte med bud, da posten ikke kunne garantere noen ting.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 241 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav mini_nikko » man 07.01.2008 0:03

Jon skrev:Sånn aldersmessig så er det ganske få som kommer inn rett etter VGS, det er jo noen selvfølgelig.. i klassen min på WSoC er det vel ett par-tre stk. som er rett fra VGS. Mange skoler foretrekker å ha litt mer erfarne og modne elever.


Og hvorfor det er for å ikke har for mange høyder i aldersforskjellen og såklart det med modenhet. Er jo ikke barneskole WSoC driver ;) Er noen i klassen min som stupte rett fra VGS og inn, men ytterst få. Dessuten er det nok veldig lurt å finne på noe annet etter videregående, lufte kroppen litt for andre ting (gjerne noe som er forbindet med media eller annet). Så blir man også ikke så skolelei. Jeg merket det veldig godt at 12 år med barne, ungdom og videregående var deilig å gjøre litt andre ting enn å bare gå rett på skole igjen. Jeg selv hadde 2-3 år med litt jobbing og siviltjeneste og begynte på WSoC høsten 2006. Erfaring er aldri noe man ikke får nok av.

Nikko=)
Sist endret av mini_nikko den man 07.01.2008 0:12, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 212 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav zand » man 07.01.2008 0:09

Jeg studerer selv grafisk design på Academy of Art University i San Francisco og er veldig fornøyd med skolen. De tilbyr bachelor i GD over nettet. Har sett arbeidene til online-studenter og nivået er vel så høyt som for oss er on-campus studenter.

Prisen er $1800 pr klasse og det er lagt opp til ca 4 klasser i semesteret. Om Lånekassen gir noe støtte til utdanning på nettet vet jeg dessverre ikke.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 07.01.2008 10:34

Noen elever jeg har undervist har kommet inn på westerdal.
Nivået er høyt, men som vi vet er alt relativt.

De vektlegger modenhet og at du kommer til å bruke det du lærer.
Får du vist at du er ett stå på menneske vil du kanskje klare det,
selv om ferdighetene ikke er de høysete.

Opptaksprøvene krever at du jobber skikkelig og det blir også intrevjurunder.

Det hender også at de sier nei, har jeg hørt, siden folk er overkvalifisert.


Goooood Luck;)

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav TSM » man 07.01.2008 19:18

Tusen takk for svar (i denne posten jeg "stjal"). Ser på Westerdal og kunsthøyskolene at du må kunne tegne. Jeg suger i dette. Bør jeg starte å tegne nå hvis jeg skal ha en sjangs, eller ser de vekk fra dette hvis du har bedre kvaliteter på andre områder?

Også, har noen en link til noen skoler (den i Danmark f.eks) hvor jeg kan lese litt? Enda et år til jeg er ferdig med VGS, og skal nok i armyen først, men kjekt å lese :)
medlem i 197 måneder
 

Re: Grafisk design - Utdanning

Innleggav artofdesign » man 07.01.2008 19:23

SÆRDELES få som kommer rett fra VGS som har sjanse til å mestre Westerdals.
En skal være meget rutinert.

Tegnekurs er ikke å forakte, noe du alltid vil takke deg selv for om du skal satse på denne bransjen. Så om det blir Westerdhals eller ikke, så er det jo utrolig gøy å lære seg.

Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

ForrigeNeste

Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron