Anbefale CMS til side

Anbefale CMS til side

Innleggav agk » ons 19.12.2007 19:13

Hei!

Jeg har lenge drevet/oppdatert hjemmesiden til kaare lund; http://www.kaarelund.no. Men nå vil de gjerne endre innholdet sitt selv, uten å sende mail til meg...Jeg har ikke kjempelyst til å tilpasse designet til wordpress, eller skrive noe selv, så dermed lurer jeg på om noen har en CMS å anbefale? Vil helst at de skal kunne f.eks. oppdatere ansatte, så skal ansatte få riktige tags for styling, uten at de trenger å kunne html....

Alle innspill mottas med takk!
medlem i 211 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav martin » ons 19.12.2007 19:32

Mac1 er drevet med Drupal som publiseringssystem, men jeg kjenner ikke dette systemet godt nok til å anbefale basert på erfaring.

Selv har jeg fått sansen for ExpressionEngine, men heller ikke der har jeg hatt tid til å sette meg veldig grundig inn i det. Etter hva jeg har erfart så langt, har begge CMS en aktiv brukerskare.

Flott om vi får noen flere anbefalinger av disse eller andre CMS med saklige begrunnelser ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav olear » ons 19.12.2007 19:36

Drupal og Joomla er nok de mest kjente. De er også de største, med mange muligheter for plugins.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav segrov » tor 20.12.2007 11:17

Det er forskjellig behov som må avklares her også.

1) Hvem skal drifte og ha ansvaret for CMSen? Du? Eller en 3de part?
2) Skal CMS også brukes til andre ting i fremtiden?
3) Hvor mange brukere skal det være, og hvor lett/vanskelige skal det være å redigere artikler?

Det billigste du kan gjøre er å lage en løsning basert på Dreamweaver og Contribut (http://www.adobe.com/products/contribute/). Denne gir deg maks kontroll hele veien :)

Jeg har brukt en CMS fra en person som også er her på Mac1-forumet, nemlig magenta-it (http://magenta-it.no/). Det er rimelig å sette opp, men krever en del teknisk kompetanse for å bruke. Det er basert på Jomla. Det kan anbefales:)

Som oftest går jeg/vi for dyrere og kraftigere løsninger i 50.000+ klassen. Her er norsk-utviklene CorePublish fra Coretrek (http://www.coretrek.no/) Det kan også anbefales:)

Alt i alt finnes det et hav av løsninger, men du må selv finne ut hva som er viktigst.
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav admin » tor 20.12.2007 11:47

Mac1 og i1 bruker åpen kildekode prosjektet Drupal. Det er et særdeles fleksibelt og modulert system som benyttes av alt fra giganter som MTV og Adobe, til små organisasjoner og selskaper. Drupal har vunnet stort sett alt som vinnes kan av utmerkelser for systemet og i motsetning til mange andre løsninger er det 100% gratis å anskaffe seg. Drupal er ikke fryktelig etablert i Norge enda og i1.no er sannsynligvis den største Drupal-installasjonen (brukermessig) med 20 000+ brukere. En del aktører har begynt å få opp øynene for Drupal og blant annet Statsidens ABCNyheter er laget i Drupal.

Det kan fort bli å skyte spurv med kanoner å bruker Drupal på den siden de har i dag, men hvis de har planer om å utvide funksjonalitet osv. i fremtiden kan det å velge Wordpress eller noe enklere fort bli for enkelt igjen.

Når man går til anskaffelse av et CMS system er det et par ting jeg synes det er verdt å sette seg litt inn i, spesielt hvis man legger en masse tid og penger ned i dette.

Åpen kildekode
Jeg ville aldri valgt et CMS system hvor ikke kildekoden er åpen og fritt tilgjengelig. Velger du et lukket og properitært system (alla CoreTrek som nevnes i denne tråden), legger du også all din data og fremtid i en kurv. Du vet aldri hvordan framtiden endrer seg og begrensninger i et system du ikke ser i dag kan fort bli problematisk i morgen. Å få med seg all data og informasjon fra et properiært og lukket system over til et nytt er ikke morsomt og ofte umulig. Du blir fort "avhenging" av det properitære systemet og det er akkurat der leverandører gjerne vil ha deg.

Med et åpen kildekode kan du vesentlig lettere bytte fra et CMS til et annet hvis du skulle "gro" ut av det du bruker i dag. I f.eks. Drupal finnes det også uendlig med utvidelsesmuligheter, da systemet bygger på moduler. Trenger du en eller annen spesiell integrering med et annet system? Ikke noe problem når du har tilgang til kildekoden og selv kan utvikle moduler.

Drift
Hvem skal drifte løsningen? Dette er kanskje spesielt viktig hvis du velger en CMS som er åpen kildekode og gratis (siden drifting sjeldent inngår). CMSer trengs sikkerhetsoppdateringer, vedlikehold og oppfølgning fra kompetente personer. Det er ikke bare å installere et script og la det forbli der - da råker du raskt ut for problemer. Velger du et properitært system følger driften ofte med i "pakken" og du slipper å bry deg om akkurat dette. Velger du en Opensource løsning og du ikke føler deg kompetent til å drifte den selv, er det viktig at du finner et selskap som kan hjelpe deg med dette. Det finnes som regel en rekke selskaper som spesialiserer seg på akkurat dette.

Ta en titt på http://opensourcecms.com/ - der kan du prøve de allerfleste åpen kildekode CMSene.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav segrov » fre 21.12.2007 11:11

For ordens skyld sørger systemer som CoreTrek for meget enkel migrasjon til og fra systemet. Vi bruker som nevnt også åpen kildekode, men noen ganger er det best å betale for lukket kildekode, for da får vi fordeler som at kunden har en profesjonel tredjepart som er spesialist på et verktøy, og som sørger for utvikling og progresjon av verktøyet, og ikke minst stabilitet. Det viktigste er at det finnes en autoritet på systemet som har tid til deg - så lenge du betaler, selvsagt;)

Som sagt - systemet man velger er en avveining av veldig mange ting,:)
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav admin » fre 21.12.2007 11:51

Å velge en open source betyr ikke at du ikke får tak i profesjonelle spesialister og tredjeparter på området. Til f.eks. Drupal finnes det vesentlig flere selskaper og spesialister enn det gjør til f.eks. CoreTrek. Siden CoreTrek er properiært og lukket, vil få selskaper utover CoreTrek selv kunne tilby spesialisthjelp - noe som hemmer konkurranse, utvikling og selvsagt også tjenestene som tilbys. Er du ikke fornøyd med CoreTrek har du ingen andre steder å gå for å få hjelp.

Velger du et en etablert open source platform, som f.eks. Drupal, ezPublish etc., vil du kunne velge og vrake i selskaper som kan hjelpe deg med drift, utvikling og progresjon av ditt CMS-system. Velger du lukkede og properitære løsninger, er du avhengig av at leverandøren gjør de riktige beslutninger i forhold verktøyets "progresjon". Hvordan gjøres disse valgene? Hvordan vet din leverandør hva ditt nettsted trenger? Lukkede og properitære systemer kan i mine øyne ikke gjøre noe annet enn å begrense et nettsteds videre utvikling.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav segrov » fre 21.12.2007 12:00

Om ikke leverandøren leverer varene, tar jeg penga mine og gir de til en annen leverandør:)


For all del - opensource er veldig bra, og bruker det ofte selv, men noen ganger er det ikke hva hverken jeg eller kunde ønsker:)
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav martin » fre 21.12.2007 14:24

Enig i den tankegangen Segrov, men da kan man allerede ha tapt betydelige summer i form av tapt tid. Det er ikke dermed sagt at jeg lovpriser open source for en hver pris, men Admin er inne på en tankerekke som betyr svært mye i utviklingssammenheng :)

For å slenge ut noen flere publiseringsløsninger uten spesiell erfaring ...
  • eZ-Publish (Norsk)
  • Movable Type
  • Typo3


Flere CMS og råd/tips finnes rundt omkring på nettet
(http://juicystudio.com/article/choosing ... le-cms.php)

Trådstarter: Har du blitt noe klokere på hva du skal velge?

Min grunn til å velge ExpressionEngine (selv om bare Core versjon er gratis) kom egentlig som et resultat av denne inspirerende artikkelen: http://www.digital-web.com/articles/red ... ngine_site
Jeg anbefaler på det varmeste å lese artikkelen, uavhengig av hvilket publiseringssystem du kommer til å velge ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav Mega_Therion » søn 23.12.2007 13:31

Jobber som webdesigner og føler jeg må dele mine erfaringer her. Open Source er absolutt veien å gå. Har selv brukt mange dyre løsninger og lukkede systemer som alle har sine fordeler – men mest ulemper. Pris, funksjonsbegrensninger og support er de viktigste. Vi bruker nå systemer basert på Joomla, som er et veldig bra system som har vunnet mange priser. Trenger man en spesiell funksjon er det veldig stor sannsynlighet for at noen har utviklet denne som en plugin allerede, eller så er det lett å få en utvikler til å lage den. Fordelen med Open Source er nemlig at API og integreringsstukturer er veldokumenterte.

Det at FN, TV3 og Viasat, med mange flere har valgt samme løsning, er et godt argument. Joomla er et veldig kraftig system og vi har levert veldig avanserte løsninger basert på dette til nær en million kroner.

Drupal er også et veldig bra system, men har litt mindre brukervennlighet og dokumentasjon enn Joomla. Et veldig fint system som sikkert passer deg bedre er Wordpress.

Lykke til med Open Source!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav limbo » søn 23.12.2007 13:58

En annen ting jeg syns veier opp for å velge OpenSource løsninger, er at du ofte ser nyvinningene på den "siden". Bare se på linux, de har hatt mange funksjoner i flere år som først kom i Leopard og Vista.

Hvis jeg var deg ville jeg gått for Joomla. Brukte det selv for noe år siden, syns det var mye lettere å komme i gang med og brukervennligheten var mye bedre.

Blir mye PHP CMSer her så her er et annet et som heter Radiant som er skrevet i Ruby On Rails.
http://radiantcms.org/ Det er ikke like skalerbart som Joomla og Drupal, men det er i hvert fall noe å titte på.

Håper vi ikke snurrer deg helt rundt, og du får litt nytte ut av dette.
Lykke til med CMS valg!

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 221 måneder
 

Re: Anbefale CMS til side

Innleggav homrJ » fre 04.01.2008 16:31

jeg jobber som webutvikler, og har en del erfaring med TYPO3 og ModX.

TYPO3 er uhyre vanskelig å lære seg, samt et rent uhyre å modifisere til formål litt utenom det vanlige. Nok et minus er at sidene dine aldri vil validere, takket være dårlig og til dels utdatert kode i grunn. Ellers er det utrolig kraftig, med sinnsykt bra støtte for flerspråklighet, et utvidelsesrepositorie av voldsomme dimensjoner og fint å bruke til store sider med ganske statisk innhold. Innholdssystemet for statisk innhold og rik tekst-editoren er ting som gjør det verdt å kikke på.

ModX er litt motsatt. Det har et templatingsystem som er så genialt at å sette opp sider går som hakket møkk. Det er tett integrert mot PHP, og det er en stor fordel - dog ingen nødvendighet - å beherske dette. Dårlig støtte for flerspråklighet er den største ulempen jeg kan se. Det kommer imidlertid en kjempeoppdatering i vår som kommer til å rette opp mange av manglene. Merk at ModX er definert som en CMF-løsning (Content Management Framework) ut av boksen, og ikke CMS.

Har begynt og snuse litt på Drupal... Ser at det er uhyre kraftig til blogging og "community"-orienterte sider. Hvordan er det til å bygge opp statiske sider, mht. autogenerering av sidetrær, WYSIWYG-redigering for kunder uten estetisk sans osv.? Vanskelig å få til?

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron