lyseffekt i Photoshop

lyseffekt i Photoshop

Innleggav The Trenchant » tor 20.12.2007 0:11

Hallo!

Jeg leter etter en måte å lage et slags blendende lys som lyser i mot.
Det vil se ut omtrent som en spotlight rettet rett mot seeren.

Har sett dette mange steder, men det eneste jeg har skjønt i photoshop er hvordan man lager mer strålende effekt(som solstråler).

Jeg vil ha noe som ligner mer på en lyseksplosjon.

Noe som ser omtrent ut som dette(uten treet^^):
http://www.cannon-beach.net/photos_cb/gvprints/images/gv24951z_fotoart3_550x408.jpg men ikke så mye stråler utover, mer kun den mest intense delen

Er det noen som vet hvordan man kan lage dette i Photoshop. Tenkte å ha det som effekt bak toppbanneret på en webside jeg jobber med.

Tusen takk!
medlem i 195 måneder
 

Re: lyseffekt i Photoshop

Innleggav keiserjohn » tor 20.12.2007 0:17

Tja, du kan bruke ligthing effects filtere, bruke en del forskjellige masker, layers for å få det til å se mest mulig naturlig ut...

Sett lyseffecten på et layer bak objektet, kjøre en maske og mal med litt forskjellig opacity på de stedene de vil falle seg naturlig at den går rundt siluetten..

Brukerens avatar
medlem i 211 måneder
 

Re: lyseffekt i Photoshop

Innleggav martin » tor 20.12.2007 0:22

Det finnes mange guider om dette rundt om på nettet, så det enkleste er kanskje å søke i Google: http://www.google.com/search?q=photoshop+light+ray

Denne synes jeg så lovende ut:
http://photoshoptutorials.ws/photoshop-tutorials/photo-manipulation/ray-of-light.html

Om du finner en oppskrift som fungerer godt, kan du skrive din egen versjon av en guide og publisere på Kreativ1 ;)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: lyseffekt i Photoshop

Innleggav The Trenchant » tor 20.12.2007 0:34

Jeg har søkt flere steder selv, men alle tutorialene forteller bare om lysstråler som kommer fra et sted og beveger seg i en retning. Jeg klarer ikke å finne noen der lyset kommer direkte i mot (sånn som på treet i linken over).

Håper det er noen som har erfaringer med dette her...

EDIT: skal prøve forslaget dit keiserjohn
medlem i 195 måneder
 

Re: lyseffekt i Photoshop

Innleggav martin » tor 20.12.2007 0:43

Tutorialen jeg viser til i mitt forrige innlegg, gir deg oppskriften på dette slik jeg ser det. Det dreier seg om å legge strålene der du ønsker dem, og maske bort de områdene som skal fremstå som "foran".

Når det gjelder "Radial Zoom" kan du selv styre hvor "Center" skal være. Prøv deg frem med et sort lag der du lager hvite områder som du legger "Radial Zoom" på. Sett dette laget til "Screen" i Layers-paletten, og mask ut det som trengs.

Fortsatt usikker på hvordan oppnå effekten? Da kan vi sikkert bidra med eksempler :)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: lyseffekt i Photoshop

Innleggav The Trenchant » tor 20.12.2007 0:50

tusen takk for svarene.
Får ikke testa det nå, siden jeg bare har min trofaste Nokia E61 her, som ikke er noen racer på photoshop akkurat:D

men jeg skal teste det i morgen, og dere får vite hvordan det går!
medlem i 195 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]