Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav Stegz » søn 09.12.2007 12:54

Jeg har lest litt om dette i det siste. Mange skriver at tables er for tabular data og at det derfor ikke skal brukes til design. En annen grunn, mener mange, er at tables tar lang tid å lage, og lang tid å åpne.

For meg virker det som om de prøver så hardt de kan for å komme på lure grunner til heller bruke <div> taggen og css, så jeg ser liksom ikke de helt store grunnene til å plutselig gå over til <div> og css.

Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav Wackhy » søn 09.12.2007 13:26

Grunnen er vel det du nevnte her, at tabeller brukes til data.
Personlig kunne jeg ikke brydd meg mer om folk bruker CSS eller tabeller, men velger selv CSS siden jeg selv synes det er en mer fleksibel løsning, og lettere å oppdatere layout eller design på hele siden, uten å måtte endre på hver eneste side.
Men i dataverdenen presterer alltid folk å lage unødvendige diskusjoner, og til dels krig, over små banale ting. Emacs vs. vi er jo et fint eksempel der. Hooligans noen? ;)

Men etter min mening er det som sagt ingenting i veien for å bruke tabeller til design, men det blir da mye mer tungvindt og langtekkelig å oppdatere layout eller stil på siden din.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 222 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav Stegz » søn 09.12.2007 13:30

er enig med deg der. ;)

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav martin » søn 09.12.2007 13:33

Nettet flyter egentlig over med diskusjoner om temaet du tar opp. Mitt råd er å lese litt av de diskusjonene, og gjøre deg opp din egen mening om det. For meg er det rett og slett blitt en vanesak å designe uten tabeller. Jeg mener det krever mindre markup og er mer fleksibelt.

Googlesøk: Tables vs Divs

Mvh Martin

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav espenhogbakk » søn 09.12.2007 13:38

Det har vel rett og slett med og følge de regler og normer som er laget? html skal brukes til og fremstille data og ikke layout.

Tabeller er laget for og presentere data i tabeller og ikke for og lage design. Det var slik det var ment og derfor bør det også følges. Vanskeligere er det ikke.

Når det er sagt så er det jo også fantastisk mye mer fleksibelt og behagelig og jobbe med CSS til layout enn det er og jobbe med tabeller. Når man først har blitt vant til det, noe _alle_ som utvikler nettsteder i dag burde være, virker tabeller utrolig tungvint og ikke nærheten like lett som CSS.

Det har også fordeler hvis man skal lage en side tilgjengelig for andre enheter enn dataskjermer, f.eks for print og mobile enheter. Det er nettopp denne fleksibiliteten du mangler med tabeller.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav martin » søn 09.12.2007 13:55

Det blir vel ikke helt riktig eller nyansert å si at man enten jobber med tabeller eller CSS, da man fint kan bruke CSS i en tabellorganisert layout ;-)

Som du nevner er det riktig at tabeller først og fremst er tiltenkt tabulære data, men om vi ser på den tidligere utformingen av nettsider, var det få alternativer til tabeller mht. kunnskap og teknikk. Selv de store programmene som GoLive og Dreamweaver la opp til et tabellbasert opplegg.

I senere tid har mange proffe webdesignere og utviklere slått tabeller fra seg som layoutteknikk. Viktige aspekter ved valg av teknikk er i dag semantikk, riktig (og "økonomisk") markup og fleksibilitet. Om man mestrer de grunnleggende ferdighetene omkring oppsett av floating og positioned layouts, og kjenner begrensningene med de ulike nettleserne, kan man lage nesten hva det skal være av nettsider.

Som nevnt tidligere. Les hva som skrives av positive og negative sider omkring begge løsningene, og gjør deg opp din egen mening om saken. Dette er ikke noen svart/hvit verden med et riktig og et galt svar :-) (Diskusjonen kan på mange måter sammenliknes med Mac vs. PC, som også bringer frem mange opphetede meninger.)

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav espenhogbakk » søn 09.12.2007 14:03

Jeg er _nesten_ helt enig med deg martin. Ja det du sier er korrekt, men at det kan sammenlignes med Mac & PC blir litt feil, fordi i den debatten finnes det faktisk ikke et 100% riktig svar, selv om mange her liker og tru det :D

Men det er jo ubetvilsomt visse "regler" for hva f.eks tabeller skal brukes til. At de kan brukes til andre ting og at man gjorde dette i "gamle dager" spiller liten rolle da vi nå har fått nye og bedre løsninger for layout enn tabeller.

Men ja hvis det du vil lage ikke kan utføres på en tilfredstillende måte via CSS og korrekt markup, så kan man såklart ty til tabeller, men dette bør etter min mening være siste utvei.

Til trådstarter: Gjør som du vil, men min anbefaling er og bruke DIVs og CSS der det lar seg gjøre.
medlem i 223 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav martin » søn 09.12.2007 14:13

Hehe, litt artig at du da putter ordet regler i anførselstegn ;)

Vi er enige, Espenc, og kan konkludere som det skrives i femte avsnitt av w3.org sin dokumentasjon om Tables.
Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 249 måneder
 

Re: Hvorfor skal ikke tables brukes til design?

Innleggav tjodolv » søn 09.12.2007 15:06

Litt av essensen i det Martin siterer fra W3C der har med tilgjengelighet (accessibility) å gjøre. Det er faktisk en del som bruker skjermer med relativt lav oppløsning, det er en del som surfer med håndholdt osv osv. Noen er svaksynte eller blinde og får nettsidene lest opp for seg. Om du har layouten i tabeller kan det fort bli skikkelig krøll for slike brukere, da utseendet kanskje ser logisk ut, men tekst-leseren følger markupen innover i de nøstede tabellene, og følger ikke den naturlige rekkefølgen i utseendet på siden din. Tabeller er en "bekvemmelighetsløsning" som fungerer greit ved første øyekast, men på lang sikt blir det bare noe rot. Spesielt dette med fremtidig vedlikehold. Les "designing with web standards" av Jeffrey Zeldman. Der står det veldig mye fornuftig om emnet.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere



cron