Få vekk ramme på klikkbare bilder

Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav Lokehue » tor 06.12.2007 0:18

Sitter og lager en webside som nå begynner å se grei ut i Safari. I Opera går det også stort sett greit, selv om teksten blir hvit noen steder (er satt til grå i paletten). Hva kommer dette av? Må jeg bruke CSS på alle farger og tekster?

I andre nettlesere (Camino, Firefox, har ikke testet med Explorer men regner med at det er det samme der) blir det også ramme rundt klikkbare bilder. Dette ser veldig stygt ut. Hvordan kan jeg fjerne dette?

Er ganske fersk på dette. Bruker Dreamweaver 8 i Tiger.

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav wilhel1812 » tor 06.12.2007 1:00

Angående teksten anbefaler jeg deg å bruke et eksternt CSS dokument for alle sidene dine. dette gjør tingene ekstremt mye enklere i lengden. koden ser også penere ut og er mer oversiktlig og lettere p redigere.

Når det gjelder bildene er det veldig enkelt. trykk å de, deretter går du til verktøyboksen nederst på skjermen. der skal du finne et felt hvor det står border. skriv inn 0 her, og tingene skal ordne seg.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav Lokehue » tor 06.12.2007 1:20

Takk for svar! Det funket.

Jeg trodde at hvis jeg ikke satte inn noen verdi så ble det null... da er det bare å oppdatere de 122 bildene... :rolls eyes:

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav wilhel1812 » tor 06.12.2007 1:23

om du ikke setter inn noe overlater du til browseren hva den skal gjøre. safari lager ikke noen border, mens det gjør firefox, opera og ie.

Er ganske sikker på at du kan gjøre dette også med CSS, så slipper du å endre de 129 bildene dine. definer border i img tagen.

Brukerens avatar
medlem i 208 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav Lokehue » tor 06.12.2007 1:39

heh-heh! Det funket jo glimrende! Sparte endel tid der, gitt. Bruker litt CSS, men jeg må visst bruke hode litt mer og tenke på at det MYE som kan styres derfra! Takk igjen! :-D

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav Jesper Karsrud » tor 06.12.2007 1:45

Må bare rette på deg, wilhel: Nye versjoner av Opera legger ikke border på klikkbare bilder som standard lenger.

Så til trådstarter: Hvis du ønsker å ha et godt utgangspunkt når du skal begynne å lage sider som må fungere i alle browsere, foreslår jeg at du legger inn denne i toppen av stilarket ditt:
Kode: Merk alt
html, body, div, span, applet, object, iframe, h1, h2, h3, h4, h5, h6, p, blockquote, pre, a, abbr, acronym, address, big, cite, code, del, dfn, em, font, img, ins, kbd, q, s, samp, small, strike, strong, sub, sup, tt, var, dl, dt, dd, ol, ul, li, fieldset, form, label, legend, table, caption, tbody, tfoot, thead, tr, th, td {
 margin: 0;
 padding: 0;
 border: 0;
 outline: 0;
 font-weight: inherit;
 font-style: inherit;
 font-size: 100%;
 font-family: inherit;
 vertical-align: baseline;
}

Dette er en universell reset, og fungerer en del bedre enn å kun sette
Kode: Merk alt
* { margin: 0; padding: 0; border: 0; outline: 0;}

da den fikser en del flere ting enn bare å nullstille margin, padding, border og outline. Som du sikkert også ser, er den mer elementspesifikk enn *, da * som vanlig betyr alle elementer, og det er ikke alltid det er ønskelig :)

Men for å svare helt konkret på spørsmålet ditt, holder det å sette inn
Kode: Merk alt
img {
border: 0;
}

i stilarket ditt.

Alt unntatt innhold skal forresten styres fra CSS, HTML er et oppmarkeringsspråk for innhold, ikke utseende. Bare en sånn liten reminder på slutten her ;)

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Få vekk ramme på klikkbare bilder

Innleggav Lokehue » tor 06.12.2007 1:56

Takk for kjappe og utfyllende svar, samt kode! :-) Skal legge den inn. Synes det er viktig at sidene fungerer i så mange nettlesere som mulig. Det er en portfolio av egne arbeider jeg holder på med nå, og kan ikke tillate at noen får et dårlig inntrykk. Folk flest der ute sitter vel på Explorer, som jeg selv aldri har brukt...

Brukerens avatar
medlem i 216 måneder
 


Returner til XHTML/HTML



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere