Konvertere et bilde til høyere DPI?

Konvertere et bilde til høyere DPI?

Innleggav straatveit » tir 13.11.2007 10:05

Hei.

Jeg har designet en t-skjorte i Photoshop og skal trykke den på hos et silketrykkeri. Jeg er ny på området og tenkte ikke på DPI da jeg lagde dokumentet. Problemet er at trykkeriet krever at jeg skal ha minst 300 DPI på bildet, mens jeg kun har 72 som var standard i PS. Bildet er i relativt høy oppløsning: 3500*1463 piksler. Er det mulig å gå ned i piksler og opp i DPI, eller må jeg lage hele t-skjorta på ny? Noen som vet hvor høy oppløsning en bør ha på et design som skal dekke ca. 45*35 cm stort område på en t-skjorte?

På forhånd takk.

Brukerens avatar
medlem i 210 måneder
 

Re: Konvertere et bilde til høyere DPI?

Innleggav segrov » tir 13.11.2007 10:20

Har du nok punkter i bildet, er det bare å sende det til trykkeriet. Bildet ditt er stort nok for å gi supersharp kvalitet på et A4-ark.

Jeg vil også tro at det lar seg bruke på silketrykk. Bare send bildet og si hvor stort det skal være, så er muligheten stor for at du blir fornøyd.

(Øke antall punkter i et bilde er En Dårlig Idé™)
medlem i 249 måneder
 

Re: Konvertere et bilde til høyere DPI?

Innleggav kehagen » tir 13.11.2007 10:26

Ditt ønske på 45 cm bredt er ca 18 inch (ca 2,5 cm pr inch). Da må du ha minst 18 inch x 300 dpi punkter i bredden. Det blir 5400 i bredden. Du har med 3500 punkter i bredden nok til et trykk som er 11,7 inch, som blir ca 30 cm bredt. (For de som liker å leke med språk og ha en revisors nøyaktighet, for dem skulle jeg skrevet dette annerledes :-) ). Du kan endre størrelsen på bildet i Photoshop. Også øke størrelsen. Men det blir kornete uansett. Men det er bra nok for en T-skjorte som du har det, bare øk størrelsen du!

Brukerens avatar
medlem i 234 måneder
 

Re: Konvertere et bilde til høyere DPI?

Innleggav jtopland » tir 13.11.2007 11:02

Når du skriver ut et bilde til skriveren tenk alltid størrelse i mm og DPI. Ikke tenk antall punkter i bredde og høyde. Det går av seg selv.

Lag et dokument og velg mm i bredde, høyde og velg DPI. F.eks. 210x297 (mm) med 300 DPI. Det blir 2480x3508 (punkter). Dette er A4-ark med 300 DPI.

Problemet ditt var at du overså DPI. Når du brukte forhåndsvalgte 3500x1463(punkter) og 70 DPI er det 1235x516(mm) mao. 1.2x0.5 (meter).

Du kan enkelt fikse dette ved å endre størrelsen i Photoshop eller GIMP. Målet er å endre DPI _uten_ å endre punktstørrelsen. Du kan bruke følgende prosedyre:
- *Husk bredden og høyden i antall punkter
- sett DPI fra 72 til 300 (photoshop vil antagelig endre antall punkter nå)
- sett antall punkter til *opprinnelig størrelse (DPI endres ikke av photoshop nå)

PS. Regner med at du bruker JPG. JPG-formatet inneholder også metadata om DPI. JPG er altså mer enn bare punkter.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 


Returner til Bildebehandling



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]