Red demo under BIFF

Red demo under BIFF

Innleggav gunleik » ons 17.10.2007 14:39


Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Christian m » ons 17.10.2007 18:40

Var der i fjor...og fikk lyst i år også!

Har dem 4K prosjektor der da? Eller 2K?
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 17.10.2007 18:53

Om jeg ikke har misforstått, skal de vise 35mm prints skutt på Red og 35mm

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav hanasand » tor 18.10.2007 23:13

Dit skal jeg nok!
Har fulgt utviklingen av RED One en stund nå etter at jeg fikk vite om eksistensen av kameraet fra en bekjent hos Yellowfilm i Stavanger.

Vet du om det er noe påmelding eller bare å dukke opp?

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 19.10.2007 12:23

Kjøpte billett på nett, jeg.


G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav hanasand » fre 19.10.2007 14:11

Da fikk jeg billett i hånden jeg også.

Forstod det som at de skulle vise digitale klipp og film materiale om hverandre, men om det betyr at de har fått inn en 4K projektor skjønte jeg ikke helt. Det hadde jo vært suverent.

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav Christian m » lør 20.10.2007 0:31

Det jeg gjerne skulle sett i tilegg er feks. Gras valley, Sony F23 og feks. Panasonic på plass med hva dem klarer å trøkke ut av sine kameraer kontra feks film og RED.

Har jo nesten lys til å hive meg på ett fly for å få med meg dette da jeg ikke rakk å kikke på RED under IBC messa.. :-[
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » lør 20.10.2007 1:21

De testene kommer helt sikkert.

Filmskolen gjorde en a/b mellom SI og F23, men så vidt jeg har forstått fra noen poster jeg har lest (og jeg kan ha forstått feil) goofa de litt på "fremkallingsdelen" av RAW arbeidsflyten...

Virket i alle fall slik på det at folk klaget på "mangelen på farger". Jeg forsto det også slik at de sammenliknet bildene rett ut av kamera, noe som i og for seg er greit, bortsett fra at det ikke er slik disse kameraene er ment å brukes...

Spennende å se hva de får ut av Red.

Ellers er det vel F23 og HPX3000 som er de mest relevante sammenligningene i tillegg til film og SI i Norge, eller er det mange Vipere i Norge/Norden? (Bare nysgjerrig...)

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 25.10.2007 0:40

OK, ikke svare på egne innnlegg, men det hadde vært bra om dette kunne få stå for seg selv...



Var der. De ble så forsinket pga tekniske problemer at jeg måtte gå for å rekke flyet før det var ferdig, men AFAIK fikk jeg sett alt bortsett fra Apple demoen. Bare en uting: At det ikke var tid til å mingle... -;)

MEN det var en på mange måter informativ og interessant greie.

"Hovedtaler" og fotograf var John Christian Rosenlund (fra nå: JCR).
http://www.jcr.no/

Og moralen var... Film lever i beste velgående -;)
Men Red er ganske moro likevel.
Og 4k digital projeksjon er i praksis et stykke unna...

Kort, har jeg skrevet litt om opplevelsen her:
http://www.reduser.net/forum/showthread ... #post99759

Sammenligningstestene var:
1. Sett opp et 35mm og Red med samme linse, samme subjekt og samme instillinger og sammenlign resultatet. Interiør, modell og rask pan.

2. Res-charts

3. Bergen sett fra ca Kvarteret

4. En biltur gjennom byen med fokus på sjåføren og eksteriører, uten kunstig lys.

I tillegg var det et par Red-Only tester:
Bilde av vei

Litt bilkjøring.


Hensikten med eksemplene var å vise "real world situasjoner slik de faktisk ofte er i norsk film".
Red ble satt opp som 500 ASA, filmen var 500 ASA

Snurr film...

Visningene var:
Digital 2k
35mm
Digital 4k (litt)

Om man skal leke fanboy, hadde testen "film-bias".
Det var likevel interessant å se resultatene, i.o.m. at testene ble gjort realistiske sett fra et "vant med 35mm + DI" synspunkt. Og JEG har aldri (i en praktisk situasjon) sett bedre Red bilder enn de som ble vist i Bergen.

Det ble forøvrig stadigvekk referert til budsjetter på 200 mill NOK på langfilmproduksjon, noe som var litt forvirrende... -;) Ikke bare fordi det tar vekk noen av de økonomiske fordelene ved digitalt opptak/Red, men fordi jeg ikke greier å nevne så veldig mange norske eller nordiske produksjoner med et slikt produksjonsbudsjett...

UANZ


Test 1
Modell i hotellresepsjon med hart lys fra høyre og menn i bakgrunnen + rask pan.

Begge testene var skutt med like kamera/ "film" instillinger.

JCR understreket at testen gikk ut på å se hvordan Red håndterte "Spot-overeksponering" og en spesiell blåtone i lyset i rommet i "En realistisk norsk film situasjon".

Resultat:
Red blåste i sidelyset.
Fargedybden i Red bildet var betraktelig dårligere enn i 35mm bildet.
Red sine farger "pop'et" mindre enn 35mm fargene

Trigger noen tanker...
1.
Dette kan være et reelt resultat,når erfarne filmfotografer bruker kameraet som et filmkamera, noe det jo markedsføres som....

Resten blir i grunnen "fanboy" spekulasjoner ettersom de betinger at jeg måtte ha vært tilstede for å dobbeltsjekke dem...

2.
I følge JCR var det gjort få, om noen tweaking'er i Red Alert før DPX'ene ble eksportert før CC. De hadde mao ikke prøvd å bruke det som pr dd er tilgjengelig av RAW-arbeidsflyten. Men, han sa at han hadde sittet med klippene i ettertid, og likevel ikke fått frem fargene.

Min moral: RedCine trengs ASAP! Og jeg håper RedCine addresserer noen av problemene vi så.

3.
Eksponeringen er i disfavør av slik Red er ment å eksponeres. Ved å sette Red til 500 ASA forsterekes denne disfavøren.
I denne situasjonen bør man (iflg Red Legend) eksponere lavere enn i film, og hente lys opp i post samtidig som man bruker kurve/gamma-verktøy for å unngå at det blåser.

Red blåste likevel ikke veldig "stygt".

4.
Film har en kjempefordel i det at du kan velge "sensor" (eller filmtype) etter ønsket resultat. Red har Mysterium, som har 1 karrakteristikk - eller tilsvarende én "stock".
DVS at med Red vil man i hovedsak få en spesifik type bilder (før post). Med film har du en mengde utgangspunkt å velge i.

Om de "tapte" fargene hadde vært mulig å få frem med Red, er det umulig for meg å si noe om. Men fra erfaringen fra DSLR, antar jeg at om man hadde skutt med hensyn på fargene og lyset, ville man ha kunnet fått et bedre resultat. Men det blir veldig spekulativt.
JCR er en fantastisk fotograf.

Jeg mener at uavhengig av dtte har testen relevans, iom at dette er slik det er sannsynlig at dyktige film-folk vil skyte. I praksis er det altså et slikt resultat man risikerer å se.

5
Red er utrolig støyfritt!

Denne testen ble litt ødelagt av at de ikke hadde fått til å sette Red til å skyte 25 fps, slik at skuddet var gjort ved 18 fps.
Stumfilm... Latterlig... -;)
Hvorfor?
Firmwareproblem i følge JCR.

Moral:
Ting er pr d.d. ganske shaky -;)


Test 2: Res Charts
Her var det i grunnen ganske likt så langt jeg kunne se.

Test 3 - Bergen sett fra ca Kvarteret
En interresant test (syns jeg)
Graeme og Jim snakker mye om "milkyness in the images". JCR sa at "red fikk alt og alle til å se 25 år yngre ut"....
Begge bildene så ut til å holde ca like mye informasjon, men i Red bildet så mye av teksturene ut til å være litt utvasket.
Fasadene så mer "nymalte" ut enn i filmbildet.

"Fanboy" svaret er at "Vi kan hente ut sharpness i post, at Graeme har gjort dette med vilje og at det neppe er valgt en tilfeldig filmtype for disse testene". Og det kan det jo godt hende at vi kan og at han har og at filmtypren har skylda...
Men igjen syns jeg det var interessant å se de samme bildene fra to kameraer behandlet på samme måte (etter scan for film), fordi dette er slik folk vil behandle dem før de evt blir vant med en ny arbeidsflyt som evt gjør at man utligner disse forskjellene...

Men, som over syns jeg det var interresant å se de praktiske forskjellene i bildet ved en lik arbeidsflyt.
Om bildet kunne ha vært bedre, fikk vi ikke se det.

Fordel Red: Støyfrihet


Test 4: Bilturen
Her greide i grunnen begge opptaksformatene seg helt greit.
Skulle det slippes som film måtte begge ha gjennomgått mer i post.

Red støyet betraktelig mindre enn filmen gjorde, men filmen ville kunne ha gjennomgått en seriøs de-grain prosess
Om man har sittet litt med Shake og Color var dette en 0-0 test.
Andre verktøy kunne sikkert ha gjort det bedre...


Test 5
red bilder i 4k

Moral:
Du ønsker deg noe slikt! For mange år siden.


Fremvisning:
Det som var det mest interressante for meg var den praktiske illustrasjonen av at digital distribusjon og visning er et godt stykke unna... -;)
(selv om dette var det jeg tenkte minst på før jeg dro til Bergen -;) Før det finnes en fornuftig komprimert dataflyt for visning av 2k/4k bilder vha digitale prosjektorer, kommer film til å rule som visningsformat.
Men det er jo helt greit.

de greide å vise ca 4 min i 4k. Projektoren gikk ned minst en gang etter at vi kom inn i salen.

Om folk på BIFF-testen har gjort noe "klønete" eller "galt" for at dette skulle skje, har lite å si, fordi alle har gjort det beste de kunne. Dvs at det å sette inn en filmrull er inntil videre ekstremt mye tryggere/bedre/billigere enn å rendre ut og levere (i form av kopiere over) dpx'er/tiff'er i 16bit/4k for å kunne oppfylle DCT kriteriene.

Jeg tror at det vi fikk se på BIFF var en ganske realistisk test av en real-life situasjon og de "feil" (evt, om man kan kalle det det) erfarne folk vil gjøre når de skal arbeide med 4k bilder ut fra den erfaringen med arbeidsflyt folk har og de spec'ene 4k projection har pr d.d.

Oppsummering:
Digital distribusjon og projeksjon i høykvalitet er et godt stykke unna virkeligheten i Norge...

Det ble gjort et poeng ut av at linser koster mer en Red og at alt bortsett fra huset og scanning av film, fortsatt er like dyrt.
For en som satt og budsjetterte tungt på Varicam for 2 år siden blir det et litt... artig argument (Varicam: 2mill for løsning som så ok ut, uten deck med en "god" linse...)

Red kan ikke alt et filmkamera kan.

Om du produserer en film til 200 mill, er det lite å spare på Red.

4k er dyrt og klønete


MEN:
Ettersom ingenting her (iflg JCR) avsluttes i 4k, blir 2k et mer interresant og pr d.d. relevant perspektiv -;)
Og ettersom 2k bildene så bedre ut enn det jeg har sett på norske filmkopier av utenlandske filmer noengang, er det noen tilleggskonklusjoner å trekke....

Red ser utrolig bra ut (ok:fanboy konklusjon, men steike heller...)
Jeg har aldri jobbet på noe med et budsjett over 2,5 mill NOK og i slike scenarioer er det mye penger å spare...
RAW arbeidsflyt er en kunnskap å selge. Jeg kommer ikke til å leie ut kameraet mitt uten en person som håndterer arbeidsflyten.

Mao:

Jeg har aldri vært gladere for at jeg bestilte Red enn det jeg har vært etter å ha sett disse sammenlgningene.
Film og 200 mill/prosjekt er ikke min virkelighet.
I det segmentet jeg arbeider, er både økonomi, arbeidsflyt og resultat mye mer relevant.

Og Red ser j..lig bra ut.


Så:*I'm a happy puppy -;)

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav hanasand » tor 25.10.2007 16:49

Bildene tatt i halvmørke i Bergen uten noen form for kunstlys imponerte meg noe helt jævlig. Så støyfritt, så mye detaljer, jeg fikk ståpels.

Men jeg måtte stusse litt når de snakket om den mindre dynamiske rekkevidden RED sliter med i forhold til film og hvor lite detaljer som var igjen å hente i de utbrente områdene. Alle erfaringer fra DSLR og RAW
sier meg at selv en himmel som er ganske kraftig utbrent kan man hente
en del detaljer ut av uten å sitte igjen med korn i bøtter og spann (avhengig av hvor langt man er villig til å gå selvsagt).

Derfor pratet jeg også med en av de to fra BUG under minglingen på hotellet og spurte om nettopp dette. Det viste seg da at de egentlig ikke hadde prøvd det ut noe særlig, så han kunne egentlig ikke konkludere med noe.

Mannen fra Apple var også såvidt innom Color med et shot mot slutten av demoen, uten at det så ut som om han hadde noe særlig peiling på hva han holdt på med.. hehe

Jeg klarer ikke la være å la en rent bildekvalitetsmessig seier gå til RED. Aldri før har jeg sett noe så virkelighetsnært på et lerret, via 4k projektor selvsagt (på rull var film å foretrekke). Noen vil nok savne kornstrukturen fra film, som selvsagt har sin sjarm. Men virkeligheten som jeg ser den er kornfri så hvorfor skal den ikke også være det på lerret? ;)

Brukerens avatar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 26.10.2007 19:40

Hei

Poenget med testen var å brenne ut bildet for så å se på resultatet. Ellers bekreftet de jo JCR på direkte spørsmål at de ikke hadde gått inn på (det som pr d.d. er tilgjengelig) av RAW arbeidsflyten i noen særlig grad.

Men det var jo artig.
Skulle som sagt gjerne tatt en minglerunde også.

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron