OK, ikke svare på egne innnlegg, men det hadde vært bra om dette kunne få stå for seg selv...
Var der. De ble så forsinket pga tekniske problemer at jeg måtte gå for å rekke flyet før det var ferdig, men AFAIK fikk jeg sett alt bortsett fra Apple demoen. Bare en uting: At det ikke var tid til å mingle... -;)
MEN det var en på mange måter informativ og interessant greie.
"Hovedtaler" og fotograf var John Christian Rosenlund (fra nå: JCR).
http://www.jcr.no/
Og moralen var... Film lever i beste velgående -;)
Men Red er ganske moro likevel.
Og 4k digital projeksjon er i praksis et stykke unna...
Kort, har jeg skrevet litt om opplevelsen her:
http://www.reduser.net/forum/showthread ... #post99759
Sammenligningstestene var:
1. Sett opp et 35mm og Red med samme linse, samme subjekt og samme instillinger og sammenlign resultatet. Interiør, modell og rask pan.
2. Res-charts
3. Bergen sett fra ca Kvarteret
4. En biltur gjennom byen med fokus på sjåføren og eksteriører, uten kunstig lys.
I tillegg var det et par Red-Only tester:
Bilde av vei
Litt bilkjøring.
Hensikten med eksemplene var å vise "real world situasjoner slik de faktisk ofte er i norsk film".
Red ble satt opp som 500 ASA, filmen var 500 ASA
Snurr film...
Visningene var:
Digital 2k
35mm
Digital 4k (litt)
Om man skal leke fanboy, hadde testen "film-bias".
Det var likevel interessant å se resultatene, i.o.m. at testene ble gjort realistiske sett fra et "vant med 35mm + DI" synspunkt. Og JEG har aldri (i en praktisk situasjon) sett bedre Red bilder enn de som ble vist i Bergen.
Det ble forøvrig stadigvekk referert til budsjetter på 200 mill NOK på langfilmproduksjon, noe som var litt forvirrende... -;) Ikke bare fordi det tar vekk noen av de økonomiske fordelene ved digitalt opptak/Red, men fordi jeg ikke greier å nevne så veldig mange norske eller nordiske produksjoner med et slikt produksjonsbudsjett...
UANZ
Test 1
Modell i hotellresepsjon med hart lys fra høyre og menn i bakgrunnen + rask pan.
Begge testene var skutt med like kamera/ "film" instillinger.
JCR understreket at testen gikk ut på å se hvordan Red håndterte "Spot-overeksponering" og en spesiell blåtone i lyset i rommet i "En realistisk norsk film situasjon".
Resultat:
Red blåste i sidelyset.
Fargedybden i Red bildet var betraktelig dårligere enn i 35mm bildet.
Red sine farger "pop'et" mindre enn 35mm fargene
Trigger noen tanker...
1.
Dette kan være et reelt resultat,når erfarne filmfotografer bruker kameraet som et filmkamera, noe det jo markedsføres som....
Resten blir i grunnen "fanboy" spekulasjoner ettersom de betinger at jeg måtte ha vært tilstede for å dobbeltsjekke dem...
2.
I følge JCR var det gjort få, om noen tweaking'er i Red Alert før DPX'ene ble eksportert før CC. De hadde mao ikke prøvd å bruke det som pr dd er tilgjengelig av RAW-arbeidsflyten. Men, han sa at han hadde sittet med klippene i ettertid, og likevel ikke fått frem fargene.
Min moral: RedCine trengs ASAP! Og jeg håper RedCine addresserer noen av problemene vi så.
3.
Eksponeringen er i disfavør av slik Red er ment å eksponeres. Ved å sette Red til 500 ASA forsterekes denne disfavøren.
I denne situasjonen bør man (iflg Red Legend) eksponere lavere enn i film, og hente lys opp i post samtidig som man bruker kurve/gamma-verktøy for å unngå at det blåser.
Red blåste likevel ikke veldig "stygt".
4.
Film har en kjempefordel i det at du kan velge "sensor" (eller filmtype) etter ønsket resultat. Red har Mysterium, som har 1 karrakteristikk - eller tilsvarende én "stock".
DVS at med Red vil man i hovedsak få en spesifik type bilder (før post). Med film har du en mengde utgangspunkt å velge i.
Om de "tapte" fargene hadde vært mulig å få frem med Red, er det umulig for meg å si noe om. Men fra erfaringen fra DSLR, antar jeg at om man hadde skutt med hensyn på fargene og lyset, ville man ha kunnet fått et bedre resultat. Men det blir veldig spekulativt.
JCR er en fantastisk fotograf.
Jeg mener at uavhengig av dtte har testen relevans, iom at dette er slik det er sannsynlig at dyktige film-folk vil skyte. I praksis er det altså et slikt resultat man risikerer å se.
5
Red er utrolig støyfritt!
Denne testen ble litt ødelagt av at de ikke hadde fått til å sette Red til å skyte 25 fps, slik at skuddet var gjort ved 18 fps.
Stumfilm... Latterlig... -;)
Hvorfor?
Firmwareproblem i følge JCR.
Moral:
Ting er pr d.d. ganske shaky -;)
Test 2: Res Charts
Her var det i grunnen ganske likt så langt jeg kunne se.
Test 3 - Bergen sett fra ca Kvarteret
En interresant test (syns jeg)
Graeme og Jim snakker mye om "milkyness in the images". JCR sa at "red fikk alt og alle til å se 25 år yngre ut"....
Begge bildene så ut til å holde ca like mye informasjon, men i Red bildet så mye av teksturene ut til å være litt utvasket.
Fasadene så mer "nymalte" ut enn i filmbildet.
"Fanboy" svaret er at "Vi kan hente ut sharpness i post, at Graeme har gjort dette med vilje og at det neppe er valgt en tilfeldig filmtype for disse testene". Og det kan det jo godt hende at vi kan og at han har og at filmtypren har skylda...
Men igjen syns jeg det var interessant å se de samme bildene fra to kameraer behandlet på samme måte (etter scan for film), fordi dette er slik folk vil behandle dem før de evt blir vant med en ny arbeidsflyt som evt gjør at man utligner disse forskjellene...
Men, som over syns jeg det var interresant å se de praktiske forskjellene i bildet ved en lik arbeidsflyt.
Om bildet kunne ha vært bedre, fikk vi ikke se det.
Fordel Red: Støyfrihet
Test 4: Bilturen
Her greide i grunnen begge opptaksformatene seg helt greit.
Skulle det slippes som film måtte begge ha gjennomgått mer i post.
Red støyet betraktelig mindre enn filmen gjorde, men filmen ville kunne ha gjennomgått en seriøs de-grain prosess
Om man har sittet litt med Shake og Color var dette en 0-0 test.
Andre verktøy kunne sikkert ha gjort det bedre...
Test 5
red bilder i 4k
Moral:
Du ønsker deg noe slikt! For mange år siden.
Fremvisning:
Det som var det mest interressante for meg var den praktiske illustrasjonen av at digital distribusjon og visning er et godt stykke unna... -;)
(selv om dette var det jeg tenkte minst på før jeg dro til Bergen -;) Før det finnes en fornuftig komprimert dataflyt for visning av 2k/4k bilder vha digitale prosjektorer, kommer film til å rule som visningsformat.
Men det er jo helt greit.
de greide å vise ca 4 min i 4k. Projektoren gikk ned minst en gang etter at vi kom inn i salen.
Om folk på BIFF-testen har gjort noe "klønete" eller "galt" for at dette skulle skje, har lite å si, fordi alle har gjort det beste de kunne. Dvs at det å sette inn en filmrull er inntil videre ekstremt mye tryggere/bedre/billigere enn å rendre ut og levere (i form av kopiere over) dpx'er/tiff'er i 16bit/4k for å kunne oppfylle DCT kriteriene.
Jeg tror at det vi fikk se på BIFF var en ganske realistisk test av en real-life situasjon og de "feil" (evt, om man kan kalle det det) erfarne folk vil gjøre når de skal arbeide med 4k bilder ut fra den erfaringen med arbeidsflyt folk har og de spec'ene 4k projection har pr d.d.
Oppsummering:
Digital distribusjon og projeksjon i høykvalitet er et godt stykke unna virkeligheten i Norge...
Det ble gjort et poeng ut av at linser koster mer en Red og at alt bortsett fra huset og scanning av film, fortsatt er like dyrt.
For en som satt og budsjetterte tungt på Varicam for 2 år siden blir det et litt... artig argument (Varicam: 2mill for løsning som så ok ut, uten deck med en "god" linse...)
Red kan ikke alt et filmkamera kan.
Om du produserer en film til 200 mill, er det lite å spare på Red.
4k er dyrt og klønete
MEN:
Ettersom ingenting her (iflg JCR) avsluttes i 4k, blir 2k et mer interresant og pr d.d. relevant perspektiv -;)
Og ettersom 2k bildene så bedre ut enn det jeg har sett på norske filmkopier av utenlandske filmer noengang, er det noen tilleggskonklusjoner å trekke....
Red ser utrolig bra ut (ok:fanboy konklusjon, men steike heller...)
Jeg har aldri jobbet på noe med et budsjett over 2,5 mill NOK og i slike scenarioer er det mye penger å spare...
RAW arbeidsflyt er en kunnskap å selge. Jeg kommer ikke til å leie ut kameraet mitt uten en person som håndterer arbeidsflyten.
Mao:
Jeg har aldri vært gladere for at jeg bestilte Red enn det jeg har vært etter å ha sett disse sammenlgningene.
Film og 200 mill/prosjekt er ikke min virkelighet.
I det segmentet jeg arbeider, er både økonomi, arbeidsflyt og resultat mye mer relevant.
Og Red ser j..lig bra ut.
Så:*I'm a happy puppy -;)
Gunleik