Canon HV 20

Canon HV 20

Innleggav rolin » søn 14.10.2007 14:37

Har akkurat meldt meg inn i dette forumet og sett litt på svarene. Må si dette ligger høyt over min forstand :-(
Så dette er vel feil forum for meg.
Men det jeg lurte på er.....

Vurderer å kjøpe et Canon HV 20 HDV videokamera. Lurer på følgende:

Når en plugger kameraet rett inn på en HC ready Flatskjerm får en førsteklasses kvalitet.

Når en kjører videoen inn på PC-en med Firewire, redigerer den med Pinnacle, brenner den ut på en DVD og til slutt putter den inn i DVD maskina har en gått gjennom mange trinn. Forringer noen av disse trinnene kvaliteten?

Redigerer med Pinnacle 9.3. Vet jeg må ha nyere versjon.
Mister en noe av kvaliteten når en kjører det inn på PC-en med Firewire?
Mister en noe av kvaliteten når en brenner den på DVD?
Mister en noe av kvaliteten når en putter den i DVD spilleren?

Evt. hva trenger en for ikke å miste kvalitet?

Hvis en kjører den redigerte videoen inn på kameraet igjen mister en kvalitet da?

Ps.: Vær så snill ikke skriv for vanskelig og ikke bruk forkortelser.

Hvis det fortsatt er noen som gidder svare...På forhånd takk for hjelpen.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 14.10.2007 14:59

Hei og velkommen.

Her er det folk på alle nivåer, om det er noe du ikke forstår, spesifiser og så vil sikkert noen prøve å hjelpe.

Spørsmålet om et kamera er "bra" er relativt til

1. Hva du skal bruke det til
2. Hva du forventer deg

HV20 ser ut til å være et utmerket kamera. Catch'en er at det skyter HDV, men det er en catch som følger formatet og ikke dette kameraet spesifikt...

Om du plugger HDMI inn i flatskjermen og spiller av det direkte bildet (altså ikke bildet fra tape) så får du det beste bildet kameraet kan gi.
Hvor "bra" dette bildet er avhenger av lys og komposisjon. Jeg har sett noen vilt bra bilder fra HV20

Det beste opptaket du kan få fra dette kameraet er gjennom en HDMI konverterer der du tar opp til et annet format enn HDV.
Det vil også forenkle redigering og fargekorrigering (gitt at du tar opp til et BEDRE format enn HDV)

Til spørsmålet "forringes videoen av noen av disse trinnene?"
Enkelt svar: ja! Av alle sammen!

Men gjør det noe?
Vel... det er slik digital redigering fungerer....

Teknisk sett er all digital redigering destruktiv, du "mister" informasjon i hvert ledd.

Her mister du mest informasjon i overgengaen til DVD, fra et HD bilde til et SD bilde.

Er dette et problem?
Nei, ikke egentlig

MEN
Du mister ikke kvalitet i hverken brenning eller avspilling -;)

Re-kodingen av GOP-kompresjon (mpeg2) mellom HD og SD høres mest belastende ut, men det er altså slik det funker med alle hdv kameraer, og folk lager feiende flotte filmer på denne måten.

Lykke til!

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Canon Hv 20

Innleggav rolin » søn 14.10.2007 17:00

Takk for svar.

Jeg har pr i dag et Canon kamera som er 4 år gammelt og begynner å streike. Derfor vurdere jeg nytt. Filmer stort sett fra fisketurer i Norge og Skottland og litt famile ellers. Forventer meg et videokamera som er bedre enn det 4 år gamle jeg har nå.
Var innom fotobutikken og spurte etter et Panasonic NV-GS320. Da spurte han meg om jeg hadde sett HV. Nei svarte jeg og så skulle han vise meg. Og selvsagt ble jeg kjempeimponert.
MEN - det er ikke noe vits å skaffe seg et HV kamera hvis en må kjøpe ny tv, ny pc og blue-ray dvd. Vil aldri vise filmen direkte fra kamera til flatskjerm. Den skal redigeres først.

Hilsen Roar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 14.10.2007 17:24

Du trenger IKKE kjøpe alt nytt! -:)

Jeg ville anbefale deg å skyte DV på kameraet, da får du samme arbeidsflyt som du er vant med med en langt bedre bilde-brikke.

HDV er på mange måter et klønete format å jobbe med, og pixler er ikke alt her i verden...

Som en illustrasjon, så aksepterer ikke de store kringkasterne materiale som er skutt på HDV, men DV er helt akseptabelt...

Så:
Kjøp det kameraet du liker (jeg liker godt det jeg har sett fra HV20), og skyt på DV.

Så kan du skyte på HDV en gang i blant for å smake på noe som ligner på det som kan komme til å bli fremtiden, for å si det slik...

HD er et forvirrende tema, med eller uten "V" -;)

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.ph ... 250&page=2

om du vil lese mer om det...

Men DET behøver du ikke for å få et fint kamera du kan ha mye glede av og få filmer ut på DVD'er når du ønsker det.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Canon eller ikke.....

Innleggav rolin » søn 14.10.2007 17:48

Nei jeg trenger ikke kjøpe alt nytt, men når gamlekameraet mitt streiker av og til må jeg ha meg et nytt.

Du sier:
Jeg ville anbefale deg å skyte DV på kameraet, da får du samme arbeidsflyt som du er vant med med en langt bedre bilde-brikke.

Bertyr det at det går an i filme på gamlemåten med Canon HV20?
Gamlemåten heter da tydeligvis DV?????

Forvirrende??? Jessssss

Så hvis jeg skaffer meg det nye Canonkameraet så kan jeg fortsatt redigere og brenne til dvd og se hele herligheten på min dvd spiller som jeg gjør i dag?
Og av og til kan jeg trykke på en knapp og filme i superkvalitet? Vel og merke hvis jeg ikke redigerer det og ser det dirkte på en flatskjerm?
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 14.10.2007 18:00

1. : Ja du kan redigere på gamlemåten (som heter DV)
2. Du kan redigere også det nye materialet, spille det tilbake på kameraet (via FireWire) og se på det gjennom HDMI porten på en flatskjerm.
3. Du KAN også redigere i HDV, og gå til disk. Da har du to muligheter:

Enten går du tlil en vanlig DVD, og får i grunn det samme (eller kanskje dårligere) bilde som ved alternativ 1

Eller du investerer i mye nytt stash og brenner blueray/hd-dvd.

Men da trenger du HD utstyr hele veien for å få glede av det.

MAO
For meg ser alt 1 ut som en forlokkende løsning... -;)

Og om det er en knapp eller menyfunksjon som skifter mellom opptak i HDV eller DV, aner jeg ikke, men HV20 har en mye bedre bildebrikke enn de gamle DV kameraene, så du vil uansett mest sannsynlig oppleve bildene fra det nye kameraet som "bedre"

Gunleik
Sist endret av gunleik den søn 14.10.2007 21:54, endret 1 gang

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav rolin » søn 14.10.2007 20:11

Hei Gunleik

Jeg må le - i sta fikk jeg et svar på et annet forum som gjorde at jeg bestemte meg for Panasonicen og nå etter å ha snakka med deg tror jeg jeg går for Canon. Alt 1 høres jo bra ut siden du sier det er en mye bedre billedbrikke på Canonkameraet.
Men.....hvordan er det med redigering i høykvalitet hvis jeg f.eks skulle spille det tilbake til kamera og koble det til HDMI porten på flattven?
Har 2 GB RAM på pcen. Har også en 250GB harddisk dedikert til video. Tar dette mye mere plass enn hva jeg er vant til? Pleier å redigere ca 1 times video i slengen. Det er det det er plass til på dvden.
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 14.10.2007 20:28

HDV tar eksakt samme plass som DV (det er en illustrasjon på hvorfor kringkasterene er skeptiske...)

Om du greier å spille av HDV på PC'en din (finn et klipp på nettet og last ned og prøv) kan du fint spille det tilbake til kameraet.

JEG ville kjøpt HV20...


Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav thomasb » søn 14.10.2007 20:31

DV og HDV tar akkurat like mye plass. Begge formatene lagres på MiniDV-tape, som takler 25 Mbps (3,6MB/s). HDV er som du da kanskje skjønner ganske kraftig komprimert, sammenlignet med DV, men til gjengjeld har HDV større bildeoppløsning (som er grunnen til at det må komprimeres så mye for å få plass på DV-tape). HDV komprimeres med en variant av MPEG-2, som er samme format som er på alle Standard Defintion DVDer.

MPEG-2 er opprinnelig laget som et leveringsformat, så at det i senere tid ble implementert som et opptaksformat, er for mange vanskelig å forstå.
Sist endret av thomasb den søn 14.10.2007 23:30, endret 1 gang

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav rolin » søn 14.10.2007 21:09

Tusen takk for masse hjelp. Skal gå innom fotobutikken i morra og prøveholde HV20. Så skal jeg prøve å sette fast forhandleren litt for i dag har jeg lært en god del :-D
Takk til dere begge
Hilsen Roar
medlem i 197 måneder
 

Innleggav gunleik » søn 14.10.2007 22:44

Bare hyggelig om det har vært til hjelp!

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron