Forskjellen på HVR-Z1 og HVR-V1?

Forskjellen på HVR-Z1 og HVR-V1?

Innleggav oddipoddi » søn 02.09.2007 17:15

Hva er forskjellen på disse to kameraene?

Og hvorfor er Z1 dyrere enn V1, jeg trodde at V1 var bedre siden det har 24p?

Takk for svar ;)
medlem i 198 måneder
 

Re: Forskjellen på HVR-Z1 og HVR-V1?

Innleggav Christian m » søn 02.09.2007 23:59

oddipoddi skrev:Og hvorfor er Z1 dyrere enn V1, jeg trodde at V1 var bedre siden det har 24p?


25P i europa;)

Hvert til sitt bruk... :bitchin:
medlem i 203 måneder
 

Innleggav oddipoddi » man 03.09.2007 14:12

Hva er Z1 best til og hva er V1 best til da?
medlem i 198 måneder
 

Innleggav Christian m » tir 04.09.2007 2:54

Bare at V1 gir mulighet for å skyte 25p kontra Z1 som kun er 50i burde gi en pekepinn på bruksområder. I tilegg har Z1 mer vidvinkel enn V1.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav svar » tor 20.09.2007 5:10

Det samme har jeg sittet og grublet på også.
Skal ha meg nytt kamera etterhvert og HVR-V1E ser ut som et godt kamera, men har ikke klart å finne så mye info om det.

Moderator
Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav Christian m » tor 20.09.2007 19:20

Som sagt LES SPECS og så spørr....er to like og forskjellige kameraer.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 25.09.2007 15:12

Kjenner ikke disse pro-versjonene i detalj, men jeg antar det blir mye som å sammenligne de rimeligere semipro-modellene HDR-FX7 vs HDR-FX1. Selv har jeg FX7 og ville aldri kjøpt det noe aldrende FX1 i dag, pga FX7's gunstigere pris, CMOS (lang batteritid) og 20x optisk zoom, evt. m/bedre(?) optisk billedstabilisator og lett(ere) transportvekt for å nevne noe. FX7 er visstnok mer lysfølsomt, og noen tidligere FX7 eiere sverger til denne pga det. V1 har bl.a mer proffe lydmuligheter enn FX7.

Her er kanskje noe nyttig sammenligning.
http://www.camcorder-test.com/camcorder ... 26006.html

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Christian m » tir 25.09.2007 15:37

terjejh skrev:Selv har jeg FX7 og ville aldri kjøpt det noe aldrende FX1 i dag, pga FX7's gunstigere pris, CMOS (lang batteritid) og 20x optisk zoom, evt. m/bedre(?) optisk billedstabilisator og lett(ere) transportvekt for å nevne noe. FX7 er visstnok mer lysfølsomt, og noen tidligere FX7 eiere sverger til denne pga det. V1 har bl.a mer proffe lydmuligheter enn FX7.

Her er kanskje noe nyttig sammenligning.
http://www.camcorder-test.com/camcorder ... 26006.html

Aldrene er relativt her, feks. Pd170 holdt og holder enda noen år og det er i forbrukersammenheng GAMMELT så å kalle Z1 aldrene er vel å ta i litt. Mange tv stasjoner bruker fremdeles Pd150...uten at folk klager på at Tv sendingene ser dårlig ut for det(en del lokal tv som bruker disse arbeidshestene fortsatt).

Cmos gir bedre batteritid, men dårligere bilder i dårlig lys...mer støy, jeg er imponert over hvor lite støy det er på 18db gain på mitt Z1.
I tilegg har Z1 mer vidvinkel enn V1 som igjen har bedre tele. Så feks. for mitt bruksområde måtte jeg kjøpt en vidvinkel for å bruke V1, mens Z1 klarer jeg meg uten. Selv om alt a disse småtteriene er milevis unna hva som er mulig med større 2/3"ccd kameraer....

Lettere transport vekt er snarere ett minus enn positivt, lettere å holde stødig om ting er tyngre, en halvkilo fra eller til kan gjøre det lettre å holde rolig om man kjører håndholdt.

Men V1 har muligheten for å skyte 1080i25p, mens z1 kun har 1080i50.
Z1 er og switchbart mellom 50i og 60i (europa og usa fps).

Man må se litt på behovet, vet man at man vil ha 25p mulighet så er V1 veien å gå, mens er bedre bilder i dårlig lys og evnt vidvinkel viktigere er Z1 ett bedre valg.

Jeg endte på Z1(skulle gjerne hatt Hvx200, men for å dekke mitt behov måtte jeg hatt 4-5stk 16gb kort...regnestykket gikk ikke helt opp), V1 er ikke vidvinklet nok så da ble det Z1. Pengene som ble "igjen" ble lagt i ett sikkelig stativ(sachtler DV6sb) og evnt kompendie med tiden...
Forøverig enda ikke brukt HDV til noe nyttig, ingen behov for den biten enda til mitt bruk, men 16:9 er konge.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav terjejh » tir 25.09.2007 18:13

Christian m skrev:Aldrene er relativt her, feks. Pd170 holdt og holder enda noen år og det er i forbrukersammenheng GAMMELT så å kalle Z1 aldrene er vel å ta i litt. ............klipp.

Man må se litt på behovet, vet man at man vil ha 25p mulighet så er V1 veien å gå, mens er bedre bilder i dårlig lys og evnt vidvinkel viktigere er Z1 ett bedre valg......klipp....

Med "aldrende" mente jeg å kjøpe nytt i dag det (Z1) som kom i april 2005 vs V1 som kom i November 2006. Teknologien utvikles fort og 1,5 år er relativt lang tid i så henseende. På den annen side beholdt også jeg svært lenge et relativt avansert Hi8 kamera, og hoppet like godt over hele DV-"perioden", før FX7 med HDV kom som en interessant nok oppgradering og et par steg opp på skalaen.

Helt enig i at behovet er det avgjørende. For meg var et lettere kamera avgjørende for mobiliteten; 0,5kg - 1 kg vektforskjell for kamerea m/tilstrekkelig batterikapasitet kan være forskjellen på om et bra HDV kamera kan tas med i ryggsekken på litt lengre turer.

Kan tilføye at jeg bruker også Sony 0,8x vidvinkel og den helt nye Century 2.0x telekonverteren for FX7/V1 som tilleggsoptikk, men da fortrinnsvis til noe mer stasjonære formål med "automobile" tilgjengelighet. Disse har begge bajonettinnfatning tilpasset FX7/V1, noe som etter min mening er helt avgjørende for hurtigkopling og også soliditet, sammentlignet med tung optikk i filtergjenger av "hardplast".

Selv om stillbilder på FX7's USB minnebrikke er begrenset til HDV oppløsning, er den et nyttig supplement, som jeg allerede bruker mye. Videre synes jeg HDMI utgang bør være med på et moderne HDV kamera.

Erfaren
Brukerens avatar
medlem i 215 måneder
 

Innleggav Christian m » ons 26.09.2007 17:16

terjejh skrev:
Christian m skrev:Aldrene er relativt her, feks. Pd170 holdt og holder enda noen år og det er i forbrukersammenheng GAMMELT så å kalle Z1 aldrene er vel å ta i litt. ............klipp.

Man må se litt på behovet, vet man at man vil ha 25p mulighet så er V1 veien å gå, mens er bedre bilder i dårlig lys og evnt vidvinkel viktigere er Z1 ett bedre valg......klipp....

Med "aldrende" mente jeg å kjøpe nytt i dag det (Z1) som kom i april 2005 vs V1 som kom i November 2006. Teknologien utvikles fort og 1,5 år er relativt lang tid i så henseende. På den annen side beholdt også jeg svært lenge et relativt avansert Hi8 kamera, og hoppet like godt over hele DV-"perioden", før FX7 med HDV kom som en interessant nok oppgradering og et par steg opp på skalaen.

Joda utviklingen går fort, men på dyrere kameraer er ikke utskiftningen like hyppig som med forbruker kameraene. Derav den lange levetiden til feks. Pana Dvx100, eller sony pd150/170 som fremdeles er i bruk.

Kameraet jeg kjøpte er fra 2005 og kvalitetsmessig vil SD bildene mange år fremover.

Men det kommer, er vel annonsert, en arvtager til Z1 som skal dukke opp med utskiftbar optikk en gang i fremtiden. Og panasonic kommer sikkert med ett svar, kanskje i form av AVC intra på hvx'n.
medlem i 203 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron