Nytt kamera ??!

Nytt kamera ??!

Innleggav Talle » fre 14.09.2007 18:50

Har tenkt og bytte ut det "gamle" SONY TRV950E kameraet nå, til ett som har ekte 16:9 brikker.

Jeg ville jo helst hatt AG-HVX200, men tror ikke budsjettet tillater det.

Jeg har sett litt på (brukt?) Sony DSR-PD170P, men er litt itvil om dette har ekte 16:9 brikke, eller om det fungerer på samme måten som mitt nåværende kamera ? Alternativene er HDR-FX7E eller FX1E.

Skal brukes til enklere tv produksjon osv. (og NRK / TV2 tar nå kun imot ekte widescreen).

Synspunkter / forslag ?

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 14.09.2007 20:55

Hm, Ekte Widescreen i SD oppløsning, er alltid anamorfisk, men, men...

170'en har en 4:3 brikke, men er ellers ikke så dumt.

Uansett har f.eks. Canons AH1 16:9 brikke og skyter DV.

Om du ikke skal skyte DV, er HVX'en det billigste alternativet.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Talle » fre 14.09.2007 21:14

Joda anamorfisk er greit nok, men det er jo tydelig at kameraet gjør etellerannet med pixlene som ikke er "bra" siden det blir tydelig mere støy i bildet når man velger wide kontra 4:3 format.

4:3 brikke ja, da faller det kameraet ut.

Jeg har tenkt og skyte DV ja, noe godt alternativ synes jeg ikke finnes, HDV skal jeg iallefall ikke skyte. Om kameraet har DVCAM er vel ingen bakdel da, tvert imot. Men noe must er det ikke.

Gode forslag utover de jeg har nevnt ?

Brukerens avatar
medlem i 198 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 14.09.2007 21:54

Poenget med svaret mitt er at Canon kameraet - selv om det kan skyte HDV, skyter glimrende DV på en 16:9 brikke.

Dette gjelder forøvrig de fleste (alle?) HDV kameraene.

Du får mye mer DV bang for the buch, enn fra de fleste gamle "high end" dv kameraene.

170'en crop'er brikken og mister rez for downsampling, mens AH-1 har et stort overskudd av pixler å downsample fra fra et bilde i riktig aspekt (16:9)

Widescreen SD er pr def anamorfisk uansett format...

Og poenget med DVCAM?
Båndet går raskere, men ellers intet (bortsett fra at du må kjøpe Sony Stash for å få det til å funke...)

Hvilket kamera er du mener at ikke gjør noe "bra" med bildet?

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere