Panasonic HDC-SD1 AVCHD - PAL eller NTSC?

Panasonic HDC-SD1 AVCHD - PAL eller NTSC?

Innleggav Polymorph » søn 02.09.2007 14:06

Jeg har litt lyst på HD-kamera og sette sammen julefilmer og andre sammenkomster.

Panasonic HDC-SD1 med AVCHD i NTC koster $750. PAL-versjonen koster $1300, pga. importkostnader.

Hvilken ulempe vil det bli for meg å benytte NTSC istedet for PAL?
I High Definition er vel 1080i uansett 1920x1080?

Vil det egentlig være noe problem i dagens dato?
Min fars bilderørs-TV konverterer NTSC til PAL i sanntid uten problemer.

Eller er det noe min amatørhjerne fullstendig overser? :P

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav thomasb » man 03.09.2007 16:43

Så lenge du bare skal vise videomaterialet på en datamaskin, eller en tv som støtter NTSC frame rates, så burde det ikke være noe problem.

Forskjellen ligger bare i antall bilder per sekund på HD, HDV og AVCHD, så vidt jeg har forstått. Oppløsningen er den samme.

Ta en titt på følgende forumtråder:
http://www.dvinfo.net/conf/showthread.php?t=34027
http://www.sonyhdvinfo.com/showthread.php?t=5784

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 03.09.2007 17:45

Videoformatet i iMovie hos meg er satt til PAL (25FPS).

Vil ikke da videoen konverteres til PAL-"hastighet"?

Slik jeg ser det vil NTSC til PAL i dette tilfellet bety at jeg fjerner 5 frames, og vil anta det blir litt verre med PAL til NTSC der man må legge til frames.

Kjører bare noen teorier her =)

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav thomasb » man 03.09.2007 20:25

Hvilken versjon av iMovie? Husk at du må ha iMovie 8 for å kunne redigere AVCHD.

Er lite poeng i å redigere NTSC i et PAL-prosjekt om man ikke må.

Kameraet du er interessert i er i hvert fall støttet i iMovie 8 :)
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav Polymorph » man 03.09.2007 20:27

iMovie 08.

Problemet er ikke at jeg nøevdnigvis må ha PAL akkurat nå, men det kan hende det trengs, og da er det kjekt å kunne konvertere til PAL.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Christian m » tir 04.09.2007 3:10

Som allerede noen har nevnt her er det kun framerate konvertering det er snakk om.

Spørsmålet er evnt hva trenger du PAL til? Du kan i teorien kjøre NTSC hele veien, også i forhold til nedskalering da de aller fleste tver og dvdspillere fikser den biten.

Men skal du feks. redigere inn bilder fra PAL kameraer vil du få "problemer" og må konvertere enten til eller fra PAL framerate.

For oss dødlige, eller faktisk de fleste ut over store kringkastere som NRK, TV2 og feks. BBC, så blir det programvare for noen kroner og mye tid samt i de aller fleste tilfeller tap av kvalitet.

For interesserte leverer feks. Snell & Willcox utstyr for å gjøre konvertering, oppskalering av alt mellom himmel og jord, også i hd, realtime til kringkasting. Utstyr på dette nivået opprerer så og si uten synlig kvalitetstap....noe prislappen gjenspeiler.

Det eneste som forsvant med HD var kvalitetsforskjell mellom NTSC og PAL verden, frameraten er dessverre forskjellig enda.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 04.09.2007 7:09

Vel, jeg har en bror som har en bilderørs-TV.

Kunne være kjekt å ha muligheten til å brenne en DVD til ham.
Om DVD-en fikser NTSC vet jeg for øvrig ikke.

Det er liksom en del tusen (ca. 4000) å spare ved å gå for NTSC isteden for PAL, men om det koster tilnærmet like mye å få til en god konvertering går jeg like godt for PAL.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 

Innleggav Christian m » tir 04.09.2007 13:56

Hva man vil bruke på evnt konvertering er jo ett godt spørsmål.

I teorien vil en vanlig NTSC dvd gi dårligere bilder enn PAL dvd, fordi NTSC i utgangspunktet er dårligere. NTSC betegnelsen henger kun igjen i HD for å beskrive framrate.

Forøverig må man ikke bli helt blendet av utlandet, PAL utgaven er ikke noe dyrere hjemme enn i utlandet.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Polymorph » tir 04.09.2007 14:39

Det at den ikke er dyrere i Norge vet jeg.
Det skrev jeg jo også ovenfor; $1300.

Poenget er at NTSC-versjonen er 4000kr billigere, ink moms.

Brukerens avatar
medlem i 227 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron