Kamera til 10 000 ,-?

Kamera til 10 000 ,-?

Innleggav homiebrotha » man 13.08.2007 16:30

Jeg har lenge laget tullefilmer med ting som mobilkamera, iSight og lignende "dårlig" utstyr. Nå har jeg lyst på noe ordentlig til 10 000 maks. Hva anbefaler dere? Har ikke veldig god peiling på kamera, men vil ha noe jeg kan ha gode muligheter til å redigere etterpå. Har skaffet meg FCS, og begynt å lære meg det. Så har lyst til å få utnyttet den gode programvaren litt i alle fall :)

Takk for alle tips.


Edit:
Har nå sett på Canon HV-20 og Sony HDR-SR7E. Anbefalinger?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav Vassago » man 13.08.2007 19:58

HV20 går for å være et supert kamera i den prisklassen, og med HDMI-utgang et veldig kjekt kamera å ha for å bruke som deck til andre HDV-kameraer senere.

(Jeg har en XH A1, og kunne tenke meg en HV20 kun pga HDMI-porten.)
medlem i 219 måneder
 

Innleggav homiebrotha » man 13.08.2007 22:04

Hva med sony kameraet? Noen kommentarer på det?

Ser HV-20 får bra omtale på forumet.

Ser at Sony kameraet også har HDMI-utgang.
medlem i 230 måneder
 

Innleggav dan » man 13.08.2007 22:14

Sony HDR-SR7E har fått mye bra omtale i diverse tester som du finner på nettet...

Jeg får mitt nye i posten i morgen :-D
medlem i 224 måneder
 

Innleggav homiebrotha » man 13.08.2007 22:32

Hvordan er det med etterarbeid på sony kameraet? Dette nye formatet?

Avchd?
Sist endret av homiebrotha den tir 14.08.2007 2:05, endret 1 gang
medlem i 230 måneder
 

Innleggav dan » man 13.08.2007 23:32

Vel... både nye iMovie og Final Cut Pro/Express støtter HDV-redigering.

Hvor godt formatet lar seg etterarbeides må andre mer kompetente svare for. Men må si jeg ble imponert over demonstrasjonen av nye iMovie og dets simplicity- hvor lekende lett det var å lage en kjapp og profesjonell film.

For mitt vedkommende vil iMovie mer enn dekke mitt behov og kunnskapsnivå, for nå ihvertfall...
medlem i 224 måneder
 

Innleggav aleksander » tir 14.08.2007 0:33

Et Panasonic NV-GS500 med tilbehør er veldig bra.. Jeg selger mitt faktisk, og alt utstyret; kamera, mikrofon m/ vindhette, vidvinkellinse, solskjerm, stativ, bag og alt medfølgende tilbehør til 9500...

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=10735113

Utstyret er opprinnelig vært rundt 12500, og alt utenom kameraet og mikrofonen er bare noen måneder gamle! ;) Du får det til 9000,- siden ingen andre har vist interesse.

Brukerens avatar
medlem i 203 måneder
 

Innleggav homiebrotha » tir 14.08.2007 2:18

Hva med Avchd?
medlem i 230 måneder
 

Innleggav thomasb » tir 14.08.2007 10:41

Hvilken versjon av Final Cut Pro har du? Du må ha siste versjon av enten FCP eller iMovie, for å kunne importere AVCHD på Mac, og selv da kan du ikke være sikker på at det vil fungere. Følgende artikkel kan være av interesse: http://www.hdforindies.com/2007/08/avch ... eware.html

Det ser ut til at både iMovie og FCP krever Intel-Macer for å kunne importere AVCHD:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305919 (iMovie)
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=305997 (FCP)

Ser i profilen din at du har en MacBook Pro, så det er kanskje ikke den største bekymringen.

Her er en liste med HDV og AVCHD-kameraer som iMovie støtter:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=306171

Det er gjerne slik med så nye formater. Det tar tid før det kommer skikkelig støtte for de, og hvor god støtten blir kommer vel litt an på hvor godt formatet egner seg for redigering.

Dersom du vil at alt bare skal fungere, uten noe særlig problemer, vil jeg anbefale deg å gå for et godt DV-kamera.

Søk litt etter AVCHD og HDV her i forumet, så vil du finne noen tråder.

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav THB FILM » tir 14.08.2007 20:55

Som det fremkommer fra tidligere info på Video1. Så vil jeg ikke anbefale deg og kjøpe HDV. Dette formatet engner seg ikke for videre bearbeiding i redigering. Kun for rene klipp.! det faller totalt sammen om du prøver og bearbeide matrialet.! Kjøp deg heller et brukt bra dv kamera. HDV må du uansett konvertere ned for evt brenning til dvd.! Så her er ingen ting og tjene.! Da må du på full HD format, og det kan verken IMOWIE eller Final Cut Express behandle. Da må du på Studio 2.eller nå er det vel verson 6.

THB FILM
medlem i 201 måneder
 

Innleggav Christian m » ons 15.08.2007 16:55

THB FILM skrev: det faller totalt sammen om du prøver og bearbeide matrialet.!

Nå ja, selv jeg som er en motstander av hdv har sett enkelte fordeler og bra resultater selv når det er mye bearbeiding. Men da er det IKKE snakk om redigere hdv eller bruke det som ett format i redigeringen. Mest nærliggende for min del å sammenlikne med er ett programmene jeg ser mest på som gikk på discovery, deadliest catch. Offline i SD i Media Composer, Online i Ds nitris 1:1 HD/DnxHD. Nå er dette en litt annen skala enn hobby produksjoner, men med enten FCP og prores eller Avid og DNxHD så er det mulig å jobbe seg rundt noe av problemet som er i etterarbeidet. For min del om jeg må gjøre hdv er det å transcode hele skiten over til DNxHD 120tr før man begynner å klippe/arbeide.

Men ikke skyt hdv bare fordi det er "hd", trenger man ikke hd...skyt dv. Da kan ett Panasonic Gs500 være ett godt valg nå, vil man ha det i hd så er jo valget enten hdv eller avchd.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 16.08.2007 1:48

eller dvcpro hd...


g

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » tor 16.08.2007 7:24

Vanskelig å finne noe som skyter i DVCPro HD til 10.000. :p
medlem i 219 måneder
 

Innleggav gunleik » fre 17.08.2007 8:57

For the sake of the argument -;)
HV20 + BlackMagics HDMI boks gir en kameraløsning der du kan ta opp til ukomprimert HD for under 10.000,-

Men da er du bundet fast til en stor maskin.

Det er du forresten også ved enkelte av de mer high-end HD løsninene.

Men som sagt:
Just for the sake of the argument..

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Vassago » lør 18.08.2007 20:13

hehe Sant det. :)

Uansett, det blir gøy å se hvordan utviklingen blir med flash-minne og kameraer som tar opp HD i bedre formater enn HDV. Det bør ikke ta altfor lang tid til det kommer billigere løsninger enn HVX.
medlem i 219 måneder
 

Neste

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Ingen registrerte brukere