Focusproblem canon xl1s

Focusproblem canon xl1s

Innleggav Govva » tor 09.08.2007 10:37

Har et canon xl1s dv kamere som jeg har hatt i noen år. Plutselig opplever jeg nu at kamere ikke holder focus fra innzoom til utzoom, dette selv om jeg låser focusen.
Vet att dette kan løses på dyrere kameraer hvor det er muligheter til å justere backfocus. Har ikke funnet noen slik funksjon på mitt kamera. Er det noen der ute som har opplevd det samme, og kan dette løses på en enkel måte, uten å måtte sende kameran i fra meg

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 

Innleggav TheShirt » lør 11.08.2007 18:16

Vi hadde samme kamera, og noe av dette problemet. Teama er drøftet opp og ned på mange sider på nettet. Har hørt historier om noen NTSC kameraer som ble sendt inn og oppgradert, men de ble ikke nevneverdig bedre. Jeg sjekket flere steder, og hadde det så vidt jeg husker inne hos Canon her i Norge.

Det jeg har "lært" de senere år, er at dette er som du skriver seg - et problem med semiproffe kamera. Jeg har lært meg hvor "grensen" går hen på de ulike, for dette kan fremprovoseres på også de kameraene vi har nå (PD170 og XL-H1).
medlem i 198 måneder
 

Innleggav spedstad » lør 11.08.2007 21:10

Hvis jeg ikke husker feil, mener jeg å ha lest at opp til 80% (!!!) av kameraene med fast optikk blir solgt med backfokusen ute (i en eller annen grad)... Og det er ikke sikkert det er så langt i fra sannheten, for man ser stadig vekk uskarpe bilder på fjernsynet der fotografen antaglivis har zoomet helt inn for å stille skarpt, for så og miste fokus en smule når man zoomer ut til ønsket utsnitt. Jeg har i allefall lært at med slike kameraer skal man fokusere i det utsnittet man skal bruke, noe som selfølgelig blir litt leit når man har utzoomer og lignende kunstneriske utfall...

Brukerens avatar
medlem i 209 måneder
 

Innleggav Govva » man 13.08.2007 22:14

Vel. XL1 s har ikke fast optikk, men problemet er jo der fremdeles. Har under en periode for svt jobbet med Sony sitt pd 150, og den var hakket verre. Gikk absulutt ikke an å låse fokusen om motivet var nærmere enn 2 m.
Nok om det. Trur dere det er noe vits å sende kamera inn. Bor i Finnmark og er helt avhengig av kameran. Sitter å samler penger till innkjøp av et 2/3 kamera, men det tar noen måneder før jeg har finnasieringen på plass

Brukerens avatar
medlem i 219 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]