Noen "innvendinger" før jeg kjøper kamera?

Innleggav Christian m » søn 05.08.2007 18:24

Vassago skrev:
thomasb skrev:Ta en titt på følgende videosnutter:
http://www.studiodaily.com/main/video/7871.html

Takker for link! Veldig interessant for meg, og det er morsomt hvordan profesjonelle folk ser på HDV i forhold til andre som nesten ikke har brukt det og mener det er ubrukelig.


Det er ubrukelig om du skal bruke det seriøst uten å være klar over begrensningene som ligger i formatet.

At folk som kan spille over dette til Hdcam før redigering eller spiller inn via HD sdi til ett egnet format for redigering og etterarbeid kan klare å jobbe med hdv er ikke så rart, men de understreker ofte en del av problemene med formatet. Det er ikke mye å hente i ettertid...

Svein Bækkedal skrev:Jeg er ingen tekniker og skulle gjerne ha et tips om hva jeg trenger av utstyr for å overføre HDV til et format som NRK godtar. Jeg bruker Power mac G5, Final Cut Studio og Sony HDV-Deck: HDR M15E.
mvh
SB

I hvilken sammenheng? Det er forskjell på bilder til nyheter hvor feks. kun du har bilder og feks. ett program du skal levere bilder til, formater osv bør avklares på forhånd. Men HD er intet krav enda derfor ofte ingen vits å skyte hdv om det kun er for bruk på tv en gang..
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Svein Bækkedal » man 06.08.2007 10:01

Takk igjen for svar.
Jeg har ingen planer om å levere noe til NRK, så jeg stillte vel spørsmålet litt dumt. Det jeg egentlig vil spørre om er: Hva trenger jeg av software og maskinvare for å gjøre om HDV til HD? Jeg filmer, bl.a. musikkvideoer og jeg filmer alt i HDV fordi jeg senere skal bruke dette på BlueRayDisc, og fordi kvaliteten er så mye bedre enn DV. Kjempefint at noen gidder å svare.

mvh
SB :-)
medlem i 200 måneder
 

Innleggav gunleik » man 06.08.2007 13:48

Thomas har i grunnen svart...

Du kan ikke få "HDV bedre enn det er" når du først har tatt opp til HDV.

Om du skal gjøre masse effekt og farge-etterarbeid, kan det være en fordel å transcode til ProRes eller AIC, men du får ikke inn igjen det du har mistet ved å bruke HDV til opptake ved hjelp av å bruke et annet format å redigere i.

DV derimot, er et akseptert format, og sist jeg sjekket blir det meste sendt i SD både fra NRK og TV2.

Om du ikke er helt sikker på om du har oversikt over hvordan bildene oppfører seg i SD, kan det være en fordel å skyte (og redigere) SD-DV fra start til mål, om ting skal på TV i dag.

Det kan fort bli fristende å lage for detaljerte bilder i HD som bare blåser i det de skal vises...

Men som sagt tidligere:
HDV er fantastisk mye bedre enn... noe som har vært tilgjengelig på konsum-markedet tidligere -;)

Lykke til!

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Svein Bækkedal » man 06.08.2007 16:53

:-) Takk for et godt og,for meg, oppklarende svar. NRK ogTV2 vil vel "oppgradere" til HD seinere? Det er vanskelig å se at det går ann å ungå. Det er vel kostnadene som gjør at de må vente? Forøvrig har National Geografic brukt små Sony HDV-kameraer i sin produksjon.

mvh
SB
medlem i 200 måneder
 

Innleggav gunleik » man 06.08.2007 17:42

Både NRK og TV2 produserer masse i HD pr i dag for å fremtidssikre produksjonene og få inn arbeidsflyten.

Bare ikke i HDV...

Sendingene - derimot, er SD.

HDCAM og DVCPRO HD er de vanligste formatene for slike produksjoner.

At NG har brukt HDV kameraer, tviler jeg ikke på. De bruker "det riktige verktøyet", som BTW som oftest betyr film eller HDCAM SR... -;)

Så at noen unntaksvis bruker HDV er i grunn en risikofyllt greie å basere lønnsslippen på -;)

Lykke til!

mvh:
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Christian m » tir 07.08.2007 10:03

At man bruker hdv i produksjoner feks. til NGC eller Discoverychannel er da avtalt på forhånd pga. feks. at produksjonen gjør det upraktisk eller uøkonomisk å bruke noe annet enn feks. hdv.

Feks. Discoverychannel og en serie som heter Deadliest Catch, siste sesong er ikke sendt i europa enda, men ble skutt i hdv + noen små hd-sdi biter fra iconix mini cam. I utgangspunktet skytes det aller meste som skytes i hd til discovery i dvcprohd, hdcam og xdcam er faktisk godkjent. I dette tilfellet var det økonomisk umulig å skyte på annet enn hdv, midt i behringer havet med kameraer på dekk hvor en ting er at det kan være farlig å ha et stort skulderkamera i bruk, men enda mer det faktum at dem ødela omtrent alle de 50 Z1 kameraene de startet med. Man ser at det er hdv, men tatt i betraktning forholdene serien er produsert under så blir nok det meste av tekniske uhumskheter tilgitt når man ser resultatet.
medlem i 203 måneder
 

Innleggav Svein Bækkedal » tir 07.08.2007 10:55

Takk! Veldig intressante opplysninger :-) Har du et tips om et brukbart HD-kamera til f.eks.30-50000,00. Sitter med 4, nesten nye Sony FX1-HDV og lurer på om jeg skal bytte dem ut.
mvh
SB
medlem i 200 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 08.08.2007 23:39

Panasonic HVX 200...

Eneste som passer i prisklassen (ex mva)

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Forrige

Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]



cron