Kjøpe kamera - trenger råd

Kjøpe kamera - trenger råd

Innleggav andyman » ons 18.07.2007 2:15

Jeg har lenge vært interessert i fotografi, og har drevet en del på med det. Da jeg var mindre gutt, syntes jeg alltid det var like moro å springe vekk med min onkels filmkamera og filme alt jeg fant. Er i en veldig dødfase innen foto der jeg ikke tar bilder og ikke orker å gjøre noe med det, og lurer derfor på om det er på tide å prøve med levende bilder.

For å ikke stjele Andreas2k sin post, så lager jeg ny tråd. Ser at gunleik anbefaler Canon HV20, så jeg googlet og fant masse interessant. Blant annet en del klipp av en som heter Solomon Chase. Ble imponert av hva man kan filme for 8300 kr. Jeg er fullt klat over at man ikke kan regne med å ha like god kontroll over kameraet de første dagene, men jeg har en del erfaring innen foto etterhvert, og tror det kan hjelpe en god del når det kommer til komposisjon, blender/lukker og diverse som en del folk sliter med veldig lenge, spesielt om de begynner rett på film.

Lurer på om noen har noen erfaring med dette kameraet? Vil min MacBook Pro C2D kjøpt i februar duge til å arbeide med materialet som kommer ut? Ønsker uten tvil å filme med høy kvalitet for å ha noe å jobbe med. Kan også nevne at min bærbare maskin har 1GB ram, og at dette er veldig aktuelt å bytte ut med 2GB for å øke ytelsen på maskinen.

Blir glad for ethvert svar jeg kan få. :)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 18.07.2007 2:36

MBP er en fin maskin. Sitter med en her nå. -;)
Kan være en god ide å lese disse trådene:

http://video1.no/forum/viewtopic.php?t=509
http://video1.no/forum/viewtopic.php?t=504

Ville vel helst ha redigert i FCP selv, men nå har jeg aldri forstått stort av iMovie... -;) Antar (men vet ikke) at FCE også benytter AIC.

mvh
Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav andyman » ons 18.07.2007 2:57

Takk for svar, gunleik!

Jeg nevnte ingenting om iMovie, jeg har det ikke på maskinen engang, rett og slett fordi jeg ikke liker det. Har derimot FCP, men får ikke brukt det uten materiale.

Jeg har nå lest gjennom postene du oppga, og får inntrykk av at HDV kanskje ikke er det beste man kan få der ute, langt ifra. Og det hadde jeg ikke regnet med, prisen tatt i betraktning. Jeg har ikke behov for et kamera som blåser meg over ende, men jeg vil heller ikke ha et elendig kamera.

Jeg er 18 år, og har ikke tenkt å bruke det til annet enn egne småprosjekter, ingenting stort. Men jeg vil ha utstyr som gjør at jeg kan like det jeg ser etter litt etterarbeid, ikke et ræva resultat som gjør at jeg slutter å filme etter ei snau uke.

Lurer rett og slett på om HV20 er bra nok? Tror du jeg blir skuffet, hvis jeg skulle kjøpt det? Isåfall hva burde hindre meg fra å kjøpe det? Har du andre anbefalinger?

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 18.07.2007 3:21

Det enkle svaret:

Hadde jeg bare hatt en HV20 og FCP da jeg var 18... -;)

Det litt vanskeligere:

Litt enkelt sagt har du 3 "prosumer" prispunkt (for kameraer), som hver gir en ny type verdi.

+/- 10.000,-
+/- 35.000,-
+/-100.000,-

Alt over 100.000,- burde grense mot pro i bruksegenskaper.

Av en eller annen grunn har det vært ca slik i mange år, selv om spec'ene har flyttet seg i alle kategorier.

I 35k landskapet kommer XH-A1 godt ut
i 100k begynner man å få litt å velge i....

Så hvorfor HV20 i et prislandskap fullt av HDV kameraer?

1. Bilde
2. Progressive bilder
3. HDMI-tapning
4. Tape
5. Skulle du være misfornøyd, taper du ikke all verden på bruktmarkedet.
HV20 er UANZ et utrolig kamera for pengene, prisen er utrolig lav.


Ulemper:
1. HDV
2. HDV
3. Du får ikke all verdens manuell kontroll, fete linser og store sensorer i dette prissegmentet, men du får mye bilder for pengene.

Om du liker det du ser etter etterarbeid, avhenger i 9 av 10 tilfelle ikke (bare/hovedsakelig) av kameraet...

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav andyman » ons 18.07.2007 3:29

Hehe. :)

Hadde jeg hatt 100.000, hadde jeg investert i et Red One. But then again ville det blitt overkill for mitt bruk, selv om det garantert hadde vært rålekkert. Derimot har jeg bare 25.000, og har ikke lyst å bruke disse pengene å kamera om det skulle kræsje helt, så jeg sikter på et kamera under 10k.

Du nevner mange gode punkter både for og imot, liker det. Får et veldig dårlig inntrykk av HDV her jeg sitter! Begynner å vurdere å droppe hele greia, haha.

Jeg var litt uklar angående det med etterarbeid. Det jeg egentlig ville si, var at jeg ønsker bra materiale som er bra å jobbe med etterpå, og som ser fint ut. Etterarbeid er jo bare en del av prosessen, er viktig at det ser bra ut før man starter der også.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 18.07.2007 3:40

Om det er noen trøst, får du ikke mer en nesten hele kroppen uten batterier og linser og viewfinder og LCD for 100.ooo,- -;) Det er likevel billig.

MEN
Om du hadde greid å plukke opp en Panasonic DVX100 for under 10.000,- ville du ha hatt ett av de bedre DV kameraene med masse manuelle kontroller.

Sonys PD 170/150 er også gode, solide arbeidshester.

HD er fett og moro og gøy, men det virker som nesten ingen tenker på at vi fremdeles er et stykke unna å kunne utnytte pixlene i noe fornuftig alment leveringsformat. (sier Gunleik som bare skyter 1080... -;)

Det er flere gode argumenter for å skyte HD likevel, men HDV torpederer mange av disse.

Om jeg først og fremst var interessert i å lære meg foto på et kamera som kan kjøres manuelt, ville jeg tenkt på ett av de kameraene jeg nevner her.

NB. Alle disse er bare DV.

UANZ tror jeg du gjør lurt i å ikke brenne av alle pengene på kamera.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav andyman » ons 18.07.2007 3:48

Haha, shit! Så det er bare selve kamerakroppen man får for 100.000? Ikke batteri engang? Haha, så latterlig bra. :D Og dette skal du ha deg?

Jeg skal jo ikke levere noe, så jeg har ikke behov for å tenke på leveringsformat. 1080 er moro, elsker å laste ned HD-materiale av mine favoritt-tvserier. Av en eller annen grunn så ser 350MB XviD blurret ut etterpå, som om noen har knødd bildeflaten nedi sorpe og prøvd å vaske det rent etterpå.

Jeg er egentlig ikke ute etter å lære meg manuelle instillinger, akkurat det kan jeg fra før av, men det er selvsagt gøy om man kan stille NOE. Blender/lukker er jo et must, og ISO er en fordel, og ikke minst hvitbalansen.

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gunleik » ons 18.07.2007 4:05

Og Red prisene er uten moms... -;) Nuvel.

Pixler er ikke alt, har du sett denne?:

http://red.cachefly.net/video/crossing1.mov

Nedsamplet til ca SD anamorfisk. Har du sett noen bedre HDV bilder?

Eller SD for den saks skyld?

Det du sier du vil ha kontroll på, tilsier: DVX/PD... XH-A1 er det første HDV kameraet som møter disse kravene med progressive bilder.

Eller...
Du har sikkert disse funksjonene begravet i menyer, men...

Det du sier om bildet, er forresten en kompresjonsproblematikk som ikke har noe med HD/HDV å gjøre.

Gunleik

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav thomasb » ons 18.07.2007 11:30

Dersom du ønsker å se eksempler på hva slags bilder Canon HV20 kan levere i 25p, ta en titt på følgende innlegg på dvinfo.net: http://www.dvinfo.net/conf/showpost.php ... stcount=19

Følgende kan også være av interesse:
http://www.hv20.com/showthread.php?t=180
http://www.dvxuser.com/jason/hv20/

Canon HV20 er nok det beste HDV-kameraet man får til under 10k.

DV PAL og HDV har et 4:2:0 fargerom, de har samme datahastighet 25mbps, lagres på MiniDV, men HDV har mye større oppløsning. HDV er derfor et veldig sårbart format for etterarbeid. I tillegg krever det mye mer av maskinen å redigere HDV, sammenlignet med å redigere DV, pga. long GOP i MPEG-2 (se intraframe vs. interframe compression). Det er derimot litt interessant å se sammenligninger som dette, mellom DV og HDV: http://www.supervideo.com/shtoutsvFXVX.htm

Administrator
Brukerens avatar
medlem i 247 måneder
 

Innleggav andyman » ons 18.07.2007 13:57

gunleik: Selvsagt er ikke pixler alt. Likte veldig godt klippet fra Crossing the Line, det er kult å se store folk som Peter Jackson skyte med Red, det er tydeligvis et mesterverk i egen klasse.

XH-A1 er vel langt ifra mitt budsjett, så.. Dropper det!

Vet godt at det har med kompresjon å gjøre, men fint du nevner det.
--------------------------------------------

thomasb: HV20 gir tydeligvis ikke dårlige bilder. Kanskje ikke optimale, men veldig gode, i allefall til mitt bruk, vil jeg tro.

Ser på sammenligningen av DV og HDV gir en god del forskjell. HDV-bildene var mye klarere, men du sier det er et veldig sårbart format for etterarbeid. Vil det si at hvis jeg skulle ønske å etterarbeide en god del på materiale, så vil det bli veldig ødelagt? Er jo gøy å kunne drive på med fargekorrigering, styre kontrastene og slikt uten at det skal bli helt knust.



Må også nevne at jeg har en liten drøm i mitt lille hjerte. Ønsker veldig å skrive manus til en tv-serie, bør kanskje komme opp med en idé først.. Men i allefall, jeg er en tv-serie-elsker, og min drøm er å være på sett, ha en hel gjeng med skuespillere som gjør en dritbra jobb, folk som er flinke til lyssetting, og ha rått kamerautstyr. Norske tv-serier kan jo bare gå å legge seg. Jeg skjemmes nesten. :) Amerikanske tv-serier har en egen look, eller skal man si at de bare har en god look.. Flinke folk. Liker utrolig godt looken på Friday Night Lights, og elsker måten de filmer på. (Og ja, jeg er fullt klar over at dette ikke er mulig med HV20, haha.)

Brukerens avatar
medlem i 226 måneder
 

Innleggav gunleik » tor 19.07.2007 1:14

Mye av det du spør etter ligger i "prorez" og "innvendinger" trådene.

Det er tre hovedproblemer med etterarbeid av HDV

Fargekomprimeringen
GOP komprimeringen
Prosessorintensivt

Om du transkoder til et annet format slipper du (nye) problemer med GOP og prosessorene for det litt bedre.
Fargene får du aldri igjen...

Men som sagt: skaff deg kamera, kom deg ut og skyt!

Om du føler du skal gjøre noe "pro" for levering, skyt DV.
Mange kringkastere aksepterer ikke materiale som er skutt i HDV.

G

Brukerens avatar
medlem i 206 måneder
 

Innleggav Bjarten » tor 27.09.2007 11:53

Hei :-)

Jeg er ny her, men fytti så mye kunskap dere sitte på i dette forumet..
Håper dere kan gi litt svar :rolls eyes:

Har selv kjøpt HV20 i USA for noen måneder siden (europeisk versjon). Er spesielt godt fornøyd med den optiske bildestabilisatoren.
HV-20 fikk veldig bra kritikk på http://www.camcorderinfo.com, verdt å sjekke ut

Men jeg er veldig usikker på hvilke format jeg skal bruke... Både for å ta opp (1080i eller 25p), redigere i (bør jeg bytte fra hdv når jeg redigerer) og hvilket format skal jeg vise det i??

-Er både 1080i og 25p kompatibelt med flatskjermer/ min gamle CRT TV?
-Hvilket format bør jeg redigere i?
-Har til nå brukt et enkelt redigerings-program alla pinnacle, bare mer stabilt (Magix). Men det kan bare brenne vanlige dvd-er med wmvhd-formatet (windows media player).
Er det et annet format som er litt lettere å vise i? Eventuelt noe annet hd-format jeg kan brenne på vanlige dvd-er (divx)..
-Hvordan viser dere HD opptak?
medlem i 198 måneder
 


Returner til Kamera



Hvem er i Forumene

Registrerte brukere: Google [Bot]